חוששים מירידות בשווקים? את הנתון הבא אתם חייבים לראות

משקיעים רבים חוששים מחוסר התנודתיות בשווקים בשנה האחרונה, האם זו הסיבה לשאננות בשווקים?
עמית טל | (6)

הבנקים מרכזיים משמשים כשחקני מפתח בבורסות מאז המשבר הכלכלי הקשה שפקד את העולם ב-2008. זה התחיל עם הורדת הריבית ע"י יו"ר הפד' דאז, בן ברננקי, והמשיך בתוכניות רכישה עצומות של אג"חים ע"י בנקים מרכזיים מסביב לעולם במטרה להוריד את עלויות המימון, ובכך להחזיר את הכלכלה למסלולה. נראה כי בנק מרכזי אחד הפך את גישה זו, של התערבות בשווקים,  לקיצוניות במיוחד- הבנק המרכזי של יפן (סימול: BOJ). מדד הניקיי היפני מטפס הבוקר ב-1% לשיא של 21 שנה. ברקע למסחר, התבטאות של נגיד הבנק המרכזי במדינה, הרוהיקו קורודה, שטען מוקדם יותר היום כי המדיניות המוניטארית המשחררת מאוד של הבנק מצליחה, וכי הבנק ימשיך במדיניות המונטרית המרחיבה במיוחד כל עוד האינפלציה במדינה מתחת לרמה של 2%. הלאמה של שוקי המניות בחסות הניסיון להגיע לאינפלציה של 2%, מאז 2013 הרשויות ביפן מבצעות למעשה הלאמה של השווקים המקומיים. בניגוד לאירופה, של הבנק המרכזי פעיל רק בשוקי האג"ח, הבנק המרכזי ביפן לקחת צעד קדימה ופעיל גם בשוקי המניות. שיטת הפעולה של הבנק  המרכזי היא רכישת של תעודות סל (ETF) על המדד המרכזי – הניקיי . שיטה זו החלה ב-2010 במסגרת תוכנית ההקלה המוניטארית שהכריזה עליה הבנק, ומטרתה להניע חזרה את האינפלציה במדינה, ומאז היקף השיטה עולה בהתמדה. בחודש יולי האחרון , הודיע הבנק כי הוא מרחיב את רכישות הסל ל-6 טריליון יין בשנה (53.9 מיליארד דולר). באופן כללי, רכישות סל מוצרים אלה מתרחשות כאשר השוק הכולל יורד (המושג "buy the dip" שמוכר לסוחרים בוול סטריט נובע כנראה מהעובדה שהבנק קונה בעיקר בימי ירידות) הנתון המדהים הוא כי הבנק המרכזי שולט היום בכ-75%!! משוק תעודות הסל במדינה (במדינה שהיא הכלכלה ה-3 בגדולה בעולם). למעשה כל תנודה במדדים במדינה (שמשפיעים על שאר השווקים) תלויה בבנק המרכזי עתה.  

הבנק המרכזי הפך להיות בעל המניות הרביעי בגודלו בשוק ברבע מהחברות הרשומות ביפן.  הבנק מחזיק ב-5% או יותר ב-83 חברות, ו-10% או יותר ב-14 חברות. בחברת Uniqlo operator Fast  Retailing, מענקיות המזון במדינה הבנק מחזיק בכ-15%.     למרות הזרמת הכספים האדירה בשנים האחרונות, הבנק נכשל ב-3 השנים האחרונות האחרונות להגיע ליעד האינפלציה במדינה, והגורמים לכך הם בעיקר דומגרפים, אך בכירים בבנק עדיין מאמינים כי התהליך ישתלם לבסוף, בינתיים התמיכה בשווקים נמשכת.   האינפלציה ביפן בעשור האחרון, תוכל לחזור לרמה של 2%?  

 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    כותבי תרחישים 13/10/2017 15:35
    הגב לתגובה זו
    ההצגה של ההונאה הגדולה בהיסטוריה מזה שנים שאנו כותבים על וויסות שוקי ההון עי הבנקים המרכזיים שימו לב- הבנק השוויצרי- קנה מעל 60 מליארד דולר בשוווקים גם בנק ישראל קנה ומושקע בנייקי ובארהב כל הרצה מגיע לקיצה ראו הרצת המניות הבנקאיות- הציבור שילם ומשלם
  • 5.
    מה המסקנה (ל"ת)
    נן 13/10/2017 11:50
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    להלן "שוק משוכלל" !!! ביזיון.... (ל"ת)
    אודי 13/10/2017 11:15
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כמה קול שבועי 50 יהיה שווה ביום ראשון? (ל"ת)
    המתחזה 13/10/2017 10:41
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יוסי ישראל 13/10/2017 10:01
    הגב לתגובה זו
    ובכן כידוע לכולם הקפיטחליזם מת ללא התערבות המדינות המצב היה אפילו גרוע יותר שימו לב ההגדרה של שוק היא מקום מפגש של קונה ומוכר מרצון הדגש הוא על מרצון בנקים מרכזיים קנו וימשיכו לקנות מחוסר ברירה המצב הוא כל כך חמור שהם ימשיכו לעשות זאת עד ש.... תארו לעצמכם מטאור ענק שפוגע בכדור הארץ כמה נזק זה יעשה ובכן פחות מהנזק הצפוי לנו במקרה של כשלון נעשה פה ניסוי שלא היה כמותו לייצר יש מאין ממש כמו בורא עולם הסוף יראה כך תוהו ובוהו וחושך על פני תהום תהנו כל עוד זה נמשך
  • 1.
    אבשלום 13/10/2017 09:56
    הגב לתגובה זו
    השווקים המודרנים נתמכים,בצדק, ע"י משלם המיסים היפני. בקופת האוצר טריליוני יינים. אך טבעי לשרוף הכסף במדדים שרק עולים ןמייצרים מצב רוח טוב!!!! הפלוג: תתחלי להזיז את עצמך!!
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.