השורטיסט הכי מפורסם בוול סטריט סימן מטרה חדשה - והנייר החל להתמוטט

אנדרו לפט מגוף ההשקעות 'סיטרון' שמתמחה בפוזיציות שורט אגרסיביות סימן ביום שישי מטרה חדשה  
מערכת Bizportal | (10)
נושאים בכתבה ביטקוין

מטבע הביטקוין פתח את השבוע במחיר בלתי נתפס של 4,700 דולר, זאת לאחר שאת השנה הנוכחית פתח המטבע הוירטואלי ברמה של 960 דולר בלבד ולפני שנתיים נסחר המטבע ברמה של 225 דולר. כלומר מהלך עליות אדיר של כמעט 400% מתחילת השנה ו-2,000% בשנתיים. הסוחר אנדו לפט מגוף ההשקעות 'סיטרון' שמתמחה בפוזיציות שורט אגרסיביות סימן ביום ו' האחרון את הקרן Bitcoin Investment Trust (סימול: GBTC).

מדובר בקרן שמחזיקה ב-174,174 מטבעות ביטקויין ובאמצעותה יכול הקהל הרחב להיחשף להשקעה במטבע. אמנם מדובר באופציה נוחה וסחירה להיחשף למטבע הרותח אבל בעוד שווי מטבעות הביטקוין שמחזיקה הקרן עומד על סביב 830 מיליון דולר (מכפלה של כמות המטבעות בשווי המטבע), שווי השוק שבו נסחרת הקרן כבר טיפס למעל ל-1.5 מיליארד דולר. בזמן ששווי המטבע זינק 400% השנה, הקרן רשמה תשואה של מעל 720%. ועוד לא הזכרנו שהקרן גובה דמי ניהול שנתיים של 2% (למרות שלא ברור מה יש לנהל בהחזקה של מטבעות).

לפט שטוען כי חלק מרכזי בעלייה המוגזמת במחיר הקרן קשור לכך שאמצעי התקשורת הציגו את הקרן כאפשרות טובה להיחשף למטבע הוירטואלי, אמר ביום שישי כי הקרן עלתה בצורה מוגזמת וכעת משקפת פרמיה לא הגיונית של 130% על ערך המטבע. במסמך שהוציא, כתב לפט כי הקרן צריכה לצלול לפחות 50% ולהיסחר במחיר של לא יותר מ-550 דולר ליחידה (הגיעה למעל 1,000 דולר בשבוע שעבר.

מיד לאחר פרסום ההמלצה, התרסקה הקרן ב-20% וסגרה במחיר של 800 דולר, עדיין מחיר שגבוה בצורה משמעותית ממחיר היעד שקבע לפט. נציין כי כבר בראשית דבריו הדגיש לפט כי אין בהמלצתו הנוכחית כל נגיעה למחירו של מטבע הביטקוין, אלא רק למחירה של הקרן הספציפית שנחשבת כאפשרות חשיפה למטבע. לפט טוען כי בקרוב יאשר הרגולטור בארה"ב מוצרים שבאמצעותם יוכל הציבור להיחשף למטבע הביטקוין, וכאשר מוצרים כאלה אכן יאושרו, הקרן GBTC תאבד גובה בצורה דרסטית. לסיכום אומר לפט כי השקעה בקרן היא מצב של lose lose ומציע שורט.

בעניין זה נציין כי אחד הדברים שתומכים בקרן זה הקושי להיחשף למטבע הביטקוין. הפלטפורמה הפופולרית ביותר בארה"ב למסחר בביטקוין (ובכל במטבעות וירטואלים) היא כנראה Coinbase, אלא שבשבוע החולף דווח על מתחילת השנה הצטברו במשרדי הרשות להגנת הצרכן בתחום הפיננסי כבר כמעט 300 תלונות, בין היתר על קושי למשוך כספים. כמובן שהקפיצה במספר התלונות (לעומת 6 תלונות בלבד ב-2016, לפי בלומברג) קשורה גם לזינוק בפופולריות של המטבע, ובכל זאת הבאזז השלילי מביא אנשים לחפש אלטרנטיבות השקעה סולידיות יותר במטבע הביטקוין, וכך הם מגיעים לקרן שהיא למעשה ETF נזיל וקל למסחר.

ועכשיו תכירו את הקרן First Bitcoin Capital (סימול: BITCF). מדובר בקרן שמטרתה המוצהרת היא השקעה בחברות סטראט-אפ בתחום הביטקוין. תוך מספר ימים במהלך חודש אוגוסט זינקה הקרן במעל 6,000% לשווי של 540 מיליון דולר כאשר במסחר התוך יומי השווי גם נגע במיליארד דולר. זה הספיק מבחינת רשות ני"ע בארה"ב (SEC) שב-23 לחודש השעתה את המסחר בקרן וזאת בטענה לחוסר שקיפות בכל הנוגע לנכסי הקרן.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ההונאה השניה 04/09/2017 13:09
    הגב לתגובה זו
    2- הביטקוין - זה ההונאה השניה , 3-ההונאה הגדולה בישראל ::: א- הרצת המניות הבנקאיות ב- מי שנתן הוראה מנומקת= להקטין התחלות הבניה ==================================== בישראל יש מחסור של כ 50-60000 דירות למרות המחסור השלטון הוריד הוראה מנומקת =הקטנת הבניה-בטענה- דאגה לעמידות הבנקים= בשנית - יש הוראה מנומקת להקטין הבניה- בדאגה לבנקי האם השלטון דואג לאזרח -או או לבנקי ולשירקההה נגד האיש שהוריד הוראה להקטין הבניה - = בובו= יהיה כתב אישום- זה שאלה של זמן , יתכן מצב שהיועץ יאלץ להיתפטר ( ניגוד ענינים)
  • מה 09/09/2017 15:14
    הגב לתגובה זו
    מה
  • 7.
    dw 04/09/2017 10:41
    הגב לתגובה זו
    במקרה הזה מדובר במוצר בסיס בשם ביטקוין אולם זו תהייה עקרונית - הכיצד נפתח פער בין שווי התעודה לשווי הנכסים המגבים? האם התעודה לא אמורה להסחר בדיוק לפי שווי הנכסים המגבים? האם זה מצב שכיח? אם כן, ישנה אפשרות להרוויח בלונג מתעודה בדיסקאונט או בשורט בתעודה בפרמיה (כמודגם כאן, בדוגמה של שורט מתוחכם ומוצלח - השורטיסט לא צריך שנכס הבסיס ירד, רק שהתעודה תרד לשווי האמיתי, שזה תסריט סביר בהינתן שתהיינה עוד תעודות דומות)
  • 6.
    ביטקוין 04/09/2017 07:40
    הגב לתגובה זו
    זה הזמן להיכנס:)
  • 5.
    אני משקיע רק ב- BB COIN כשר למהדרין (ל"ת)
    אייזן ביטן 04/09/2017 02:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אין קשר לביטקויין (ל"ת)
    nirvaxal 04/09/2017 01:57
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איך אפשר לעשות שורט על GBTC (ל"ת)
    שי 04/09/2017 00:31
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    היסטוריון 03/09/2017 23:00
    הגב לתגובה זו
    מעניין כמה יאבדו את כל רכושם.
  • 1.
    שווה להמר ב-1000 דולר, גג. רק לטווח ארוך. (ל"ת)
    מר בין 03/09/2017 22:17
    הגב לתגובה זו
  • ההימור שלך היום הוא השקל והוא תמיד מאבד גובה אחלה הימור (ל"ת)
    נו 04/09/2017 07:17
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: