גרף

המניה הישראלית הכי לוהטת בוול סטריט נכנסה לתיקון עמוק - הזדמנות קנייה?

החברה שהרגילה את המשקיעים שהיא מכה את התחזיות דרך קבע, רק עמדה בצפי - והמניה חטפה ומדרדרת מאז
גיא בן סימון | (11)

בסוף אפריל האחרון הייתה מניית וויקס הישראלית (סימול: WIX) אחד הדברים הכי חמים בוול סטריט. אחרי ראלי של 360% תוך קצת יותר משנה נסחרה החברה שמשרדיה ממוקמים בנמל ת"א בשווי פנומנלי של 3.75 מיליארד דולר. לא רע לחברה שהונפקה 3.5 שנים קודם לכן לפי שווי של 600 מיליון דולר בלבד. אבל בחודשים האחרונים מניית וויקס סובלת מלחץ מכירות ואיבדה כבר כ-30% משוויה. ה'בום' הגדול מטה נרשם ב-28 ביולי, אז צללה המניה בשיעור של 13% במחזור ענק ברקע לפרסום הדו"חות לרבעון השני. ומשם המניה ממשיכה לאבד גובה לשפל של כ-6 חודשים.

אילן שטרק, מנהל דסק נכסים גלובאליים בירושלים ברוקראג': "מניית וויקס רשמה לאחרונה ירידות שערים חדות שעיקרן היה לאחר פירסום הדוחו"ת האחרונים שהצביעו על רווחיות נמוכה מהצפוי למרות שהחברה אישרה תחזית לרבעון הבא ולשנה הבאה. החברה נסחרת כרגע במכפיל רווח של 272 לרווחי השנה הנוכחית ושל 61 לרווחי שנה הבאה כך שבהחלט ניתן להבין ירידה חדה לאחר פספוס ברווחיות. המשקיעים אשר מוכנים לשלם מכפיל רווח גבוה מוכרים את המניות של חברות שאכזבו. צריך גם לקחת בחשבון שבמהלך החודשים האחרונים עלו מספר ספקולציות כי החברה עומדת להירכש, דבר שתרם לעלייה במניה ובשבוע שעבר אף הוזכרה סיסקו כמועמדת לרכוש אותה, דבר תמוה מאוד שכן סיסקו הינה חברת ציוד תקשורת ואילו וויקס עוסקת בתחום אתרי אינטרנט. ייתכן והידיעה הופצה על ידי גורמים אינטרסנטים כדי לתמוך במחיר המניה".

באופנהיימר הוציא התייחסות לדו"חות וכתבו כך: "וויקס פרסמה תוצאות הדומות לצפי, ושמרה על תחזיותיה לשנת 2017 כולה. שמירה על התחזיות בעינן, בניגוד למסורת העלאת תחזיות ברבעונים הקודמים, מסמנת צפי להאטה בקצב הצמיחה במחצית השניה של השנה, למרות השקת המוצרים החדשים. התוצאות והתחזית בהתאם לצפי הובילו לירידה חדה במנייה. יחד עם זאת, אנו סבורים כי החברה עדיין מציגה שיעורי צמיחה גבוהים במיוחד, וצפויה לשמור השנה על צמיחה של 45%-46% בהכנסות ושל 38%-39% בתשלומי הלקוחות (collections) ועשויה ליהנות מההשפעה חיובית של מוצריה החדשים. אנו משמרים המלצת תשואת יתר על מניית WIX עם מחיר יעד של 88 דולר, מכפיל תזרים מזומנים של 25 לתחזית 2018"

יומיים לפני פרסום דוחותיה, הכריזה וויקס על מוצר חדש, 'Wix Code', שהינו פלטפורמה לפיתוח אפליקציות כאשר המטרה היא להגדיל את שוקי היעד של החברה. "אנו מאמינים כי המוצר החדש, בנוסף לרכישת DeviantArt המתמחה בקהל האמנים, מהווים התפתחויות מעניינות מבחינת פוטנציאל צמיחה עתידי, אך התזמון של גורמים אלה על תוצאות החברה ואפשרות המונטיזציה אינם ברורים בשלב זה", כך כתבו באופנהיימר.

בברקליס אמנם שימרו את המלצת 'תשואת היתר' למניית וויקס אחרי הדו"חות אבל הורידו את מחיר היעד מ-84 דולר ל-77 דולר וציינו בכותרת כי "התוצאות היו בהתאם לצפי, ובהתחשב בהיסטוריה של החברה שהרגילה שהיא מכה את התחזיות - מדובר בפספוס. ועדיין, אנחנו לא רואים מקום לשינוי ההסתכלות ארוכת הטווח שלנו על החברה. אנחנו חושבים בוויקס היא השחקנית הטובה ביותר בתחומה והרמה הפיננסית החברה עדיין מראה גידול בשורה העליונה ושיפור ברווחיות. חושב יותר, לא מעט מוצרים חדשים כמו ה-'Wix Code' הם בעלי פוטנציאל עצום וכעת התרומה שלהם עדיין לא נראית"

במעמד הדו"חות, וויקס סיפקה צפי להמשך לפיו ברבעון הבא ההכנסות יסתכמו סביב 110-109 מיליון דולר (המשקפים צמיחה של 44%-45%), עם collections (התקבולים מלקוחות) של 117-118 מיליון דולר, בדומה לרבעון הנוכחי, שמשקפים צמיחה שנתית של 34%-35%. התחזית לשנת 2017 כולה, כאמור, נותרה ללא שינוי, והחברה צופה הכנסות של 421-423 מיליון דולר (צמיחה שנתית של 45%-46%); collections של 473-477 מיליון דולר (צמיחה של 38%-39%); ותזרים מזומנים FCF של 67-68 מיליון דולר (צמיחה של 85%-88%). באופנהיימר התייחסו לענייו אחרי הדו"חות, וכתבו כי התחזית מניחה האטה בשיעורי הצמיחה ב-collections במחצית השנייה של השנה, לצד שיפור בשיעורי הרווחיות. יומיים לפני מועד פרסום הדו"חות, הכריזה וויקס על Wix Code. באופנהיימר מאמינים כי המוצר החדש מהווה התפתחויות מעניינות מבחינת פוטנציאל צמיחה עתידי, אך התזמון של גורמים אלה על תוצאות החברה ואפשרות המונטיזציה אינם ברורים בשלב זה.

ברבעון השני וויקס הציגה הכנסות של 103.5 מיליון דולר, שמשקפים צמיחה שנתית של 51%, מעל צפיות השוק להכנסות של של 101.9 מיליון דולר. התקבולים מלקוחות, collections, הסתכמו ב-117.1 מיליון דולר, שמשקפים צמיחה שנתית של 44%, בהתאם לצפי. וויקס הוסיפה 5.5 מיליון מנויים במהלך הרבעון השני כך שבסיס המנויים הכולל עומד על 109 מיליון. מדובר בצמיחה שנתית של 24%. בסיס המנויים בתשלום גדל בשיעור שנתי גבוה יותר של 35% לרמה של 2.9 מיליון, אם כי מדובר בהאטה לעומת השיעור של 38% ברבעון הקודם. ברבעון השני, נתון ה-collections למנוי הציג צמיחה שנתית של 5%, האטה לעומת 9% ברבעון הקודם.

מניית WIX מאז ההנפקה:

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    לא מבין איך מניה שמכניסה רבע מטאוור שווה פי ארבע ממנה (ל"ת)
    מבקש הסבר 17/08/2017 07:52
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    ממשתי כי העולם בדרך למלחמה - אתם יכולים לברוח עכשיו ץ (ל"ת)
    בעל עניין 17/08/2017 00:41
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יוסי 16/08/2017 14:15
    הגב לתגובה זו
    WIX תגיע ל-30 דולר בתוך כחודש... גם המחיר כרגע מנופח לחלוטין - ממליץ על שורט ):
  • 7.
    מי בעצם המתחרים שלה בעולם? (ל"ת)
    אנונימי 16/08/2017 13:27
    הגב לתגובה זו
  • יריב 16/08/2017 15:46
    הגב לתגובה זו
    בתחום אתרי האינטרנט המיושן יותר wordpress היא האלטרנטיבה המובילה על וויקס בפער ניכר. בתחום האפליקציות ישנן לא מעט חברות ועוד יכנסו רבות אחרות המאפשרות הקמת אפליקציות בשפת תכנה פשוטה כך שכל הדיוט יוכל להקים לעצמו אפליקציה. צריך להזכיר שתחום האפליקציות וסכומי הכסף המתגלגלים באפליקציות נמצא בירידה ולכן הצמיחה הפנומינלית לא צפויה להמשך בקצב הזה.
  • 6.
    גבי 16/08/2017 12:43
    הגב לתגובה זו
    הכתבה מופיעה לאחר פעילות חריגה אתמול בה חלה ירידה 4% בשער המניה האם יש קשר ?
  • 5.
    דלית 16/08/2017 11:31
    הגב לתגובה זו
    וגם זה מעלה את רמות הפחד והיציבות בקרב המשקיעים...
  • 4.
    אנלים לא אנליסטים (ל"ת)
    ג 16/08/2017 11:21
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    זה ידוע שכל העובדים שלהם בדיחה (ל"ת)
    שמואל 16/08/2017 10:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אביב 16/08/2017 10:27
    הגב לתגובה זו
    שתחזיר את השקעה עוד 272 שנים יצאה מכל פורפוציה .....
  • 1.
    שה 16/08/2017 09:52
    הגב לתגובה זו
    למרות הירידות האחרונות, ממליץ להשקיע בה, לאור הפוטנציאל הרב של מוצריה.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: