סגירה אדומה באסיה: המדדים צללו ברקע למשבר המחריף מול צפון קוריאה

והבוקר התפתחות דרמטית בשל הודעה של סין. "זה מתחיל להיראות כמו אירוע משבר הטילים של קובה"
מערכת Bizportal | (6)
נושאים בכתבה אסיה

המדדים המובילים בבורסות המזרח הרחוק סגרו הבוקר בירידות חדות. הקוספי בדרום קוראני ירד 1.7% והשלים יום 3 של ירידות, המדד בהונג קונג נפל כ-2% אחרי ירידה חדה גם אתמול והמדד בסינגפור ירד כ-1.1%. כל זאת ברקע למתיחות הגוברת בין ארה"ב לצפון קוריאה. אתמול בארה"ב המדדים צללו בהובלת הנאסד"ק שנחתך 2.15% (הירידות החדות מאי חודש מאי). מדד הפחד (ה-VIX) זינק 44% לרמה של 16, הרמה הגבוה מאז אפריל. מנגד, הזהב שנראה כעת כחוף מבטחים טיפס לשיא של 9 שבועות. אנליסט ב-UNG אמר למרקטווץ' כי "הסיטואציה מתחילה להיראות כמו משבר הטילים של קובה".

קולות המלחמה החלו השבוע לאחר שדיווח בוושינגטון פוסט חשף כי צפון קוריאה הצליחה לייצר ראשי נפץ גרעינים מוקטנים שניתנים להרכבה על טילים בליסטיים. לפי פרשן ידיעות אחרונות, רונן ברגמן, משמעות הדבר (אם אכן נכון) היא שצפון קוריאה הפכה בכך למעצמה גרעינית לכל דבר. טראמפ בתגובה שיגר איום חריף כלפי צפון קוריאה ("הם ייענו באש ובזעם, כפי שהעולם טרם ראה") וצפון קוריאה הגיבה לדברים באיום משלה להנחית מכת מנע על האי גואם שבאוקיינוס השקט, שהינו אחד הבסיסים החשובים ביותר של צבא ארה"ב. משם הדברים רק הלכו והתדרדרו.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ייאי 11/08/2017 10:43
    הגב לתגובה זו
    באיראן - במקום לבצע מכת מנע להשמדת מתקני הגרעין כידוע הוא לא עשה דבר.באיומיו רק שכנע את האיראנים לפצל המתקנים עמוק עמוק מתחת לפני הקרקע עם הגנה מהצפופות בעולם.לא זו בלבד אלא אף פנה לקונגרס&הסתכסך עם אובאמה שסירב לסור להוראותיו.אותו הדבר טראמפ:במקום להנחית מתקפת מנע על מתקני הגרעין,הטילים ובכלל הוא נקט באיומים,בתזוזת ספינות.גרם למצב שלסין אין ברירה אלא להגן על בת חסותה צ' קוריאה ועתה ארה"ב גם בסכסוך עם סין - ודבר לא יעשה.If you want to shoot then shoot - do not talk
  • 4.
    אהרון 11/08/2017 10:36
    הגב לתגובה זו
    הסינים הם למעשה סוג של צפון קוריאה אבל מתחזים לאחר . רוצים לשלוט על העולם ועושים זאת צעד אחר צעד ואולם ברגע האת כו עשיו מתגלת פרצופם האמיתי
  • 3.
    בא 11/08/2017 09:03
    הגב לתגובה זו
    ככה יבטיחו שלא יזרקו אמריקה על רוסיה .ולהיפך .
  • 2.
    הדובי הסיני ירטיב מכנסיים ולא "יפעל לעצור אותם" (ל"ת)
    נו באמת 11/08/2017 08:36
    הגב לתגובה זו
  • בא 11/08/2017 11:26
    הגב לתגובה זו
    את הדובי הסיני ,ניפתחה עונת הצייד , ומי לא רוצה חתיכה ממנו .הרוסים הסינים והאמריקאים ששיבעים אלף מפעלים נעלמו לסין מארהב . הרוסים מכרו חצי מסיביר וסינים ועכשיו רוצים בחזרה .
  • 1.
    טראמפ 11/08/2017 08:21
    הגב לתגובה זו
    הקומוניזים והטירוף גם אצלנו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.