הגורם שמספק כיום תמיכה עצומה לשוקי המניות בארה"ב - עיוות מסוכן?

בעוד שהבורסה בת"א סופגת בימים האחרונים גל מכירות, המדדים בוול סטריט לא מתרגשים, זאת כנראה הסיבה
עמית טל | (5)
נושאים בכתבה גוגל נאסד"ק
בעוד שת"א סובלת בימים האחרונים מירידות חדות, נראה כי השווקים בחו"ל, ובפרט וול סטריט אינם מתרגשים. נראה כי גורם אחד מרכזי תומך במדדים בחו"ל והוא לא קיים בארץ: תמיכה של הבנקים המרכזיים במחירי המניות. הבנקים המרכזיים, ובמיוחד הבנק המרכזי השוויצרי,  מזרימים ביקושים אדירים למניות, ולמעשה שולטים על שוקי המניות. הערב פרסם הבנק השווצרי את אחזקותיו במניות בארה"ב, וחשף בצורה מדהימה את גודל אחזקותיו בשוק. שימו לב למספרים: הבנק המרכזי של שוויץ  הגדיל את אחזקותיו בשוק המניות בארה"ב ב-4 מיליארד דולר ברבעון השני, ובכ-21 מיליארד דולר מתחילת 2017. אחזקות הבנק הגיעו לכ-84 מיליארד דולר, מה שהופך את הבנק לבעל המניות ה-8 בגודלו בשוק. האחזקה הגדולה ביותר של הבנק היא בחברת אפל (סימול:AAPL), הבנק מחזיק 19.8 מיליון מניות מהחברה. אבל לא רק, הבנק המרכזי השוויצרי מחזיק מניות בלמעלה מיליארד דולר בכל אחת מהחברות הבאות: גוגל, אמזון, פייסבוק, מיקרוסופט ועוד. אלו הן המניות שמובילות את הראלי בוול סטריט.   במפת הפוזיציות המלאה ניתן לראות כי הבנק המשיך להגדיל את האחזקות בכל המניות הגדולות, ולמעשה מספק תמיכה במחירן של המניות באופן חסר תקדים, ויש שיגידו כי מדובר בהרצת מניות מצד בנק מרכזי.   אם זאת לא הכל ורוד בנוגע לאחזקות אלו, בעקבות צניחת הדולר ברבעון השני של השנה, סבל הבנק מהפסדים של 6.7 מיליארד פרנק מהאחזקות בארצות הברית. אז מדוע הבנק מזרים ביקושים למניות, ולמה זה צפוי להימשך? בשנים האחרונות, שווייץ נחשבת למקלט בטוח וכמדינה המנוהלת היטב, בעקבות זאת אנשים רבים רוצים להחזיק כמויות גדולות של נכסיהם בפרנק השוויצרי, דבר שהפך את הפרנק השוויצרי לחזק מידי ופוגע בכלכלה השוויצרית. בתגובה להתחזקות המטבע, הבנק המרכזי בשוויץ החל להדפיס הרבה כסף על מנת להחליש את ערך המטבע המקומי. יתרות המט"ח של המדינה החלו לזנק, והבנק החל להשקיע אותם במניות מסביב לעולם (מחזיק גם ב-20 מיליארד אירו בשווקים באירופה). בהקשר זה חייב לציין כי בשבועות האחרונים חלה דרמה של ממש במחירו של הפרנק, המטבע צלל 8% מול סל המטבעות העולמי. יש החושבים כי התנודה החדה במחיר הפרנק תביא את הבנק משינוי המדיניות הנוכחית. שיטה זו, של השקעה של יתרות המט"ח בשוקי המניות, איננה ייחודית רק לבנק המרכזי של שוויץ. החל מחודש מאי 2012 בנק ישראל משקיע גם הוא את יתרות המט"ח שלו בשווקים בעולם, ובפרואר האחרון עדכן הבנק על הגדלת החשיפה למניות מ-10% ל-12.5%. ונזכיר כי הבנק מחזיק כעת ביתרות מט"ח של כמעט 110 מיליארד דולר. מהלך הגדלת החשיפה למניות נועדה לעזור לבנק ישראל להגדיל את רווחי ההון על יתרות המט"ח העצומות (להן יש עלות משמעותית). כלומר כסף גדול זורם למניות כאשר יעדי ההשקעה של רזרבות המט"ח הוא מחוץ לישראל כמובן.  הביקושים למניות מצד הבנקים המרכזיים ככל הנראה ימשיכו כל עוד הבנקים מנהלים מלחמת מטבעות ומגדילים את יתרות המט"ח שלהם. נזכיר כי בשנה האחרונה, למרות הדיבורים על צמצום התמיכה של הבנקים המרכזיים בשווקים, הזרימו 5 הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם סכום שיא של 1.5 טריליון דולר. הבנק שבולט במיוחד בהזרמה הוא הבנק המרכזי ביפן.  

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לא היו התרעות ואו מצנחי בלימה (ל"ת)
    וכשזה יפול 10/08/2017 02:10
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    סיסו 09/08/2017 22:58
    הגב לתגובה זו
    מחזיק אירופה בנקים mtf , ומרוצה 16% מתחילת השנה מה רע? בהצלחה
  • 3.
    כתבה אש תודה רבה! (ל"ת)
    משקיע 09/08/2017 20:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כותבי תרחישים 09/08/2017 20:43
    הגב לתגובה זו
    בעבר כתבנו ארהב מתכננת לתקוף את = עירק השניה = להלן הכותרת של הפוסט המחיר לראשו של סאדם חוסיין- שיקולי ארהב הנפט והדולר הצולל !!!! - להלן פוסט נוספ שלנו - -מדוע ביבי פיטר את שר הבטחון יעלון=שהינו רמטכל מקצועי ובמקומו הפקיד את השר ליברמן, פוסט נוסף- מי פיצץ את עיסקת הצוללות ? = תישאלו את חכ יעלון (השר) פוסט נוסף = מדוע פוטין ביקר בישראל ?!! פוסט נוסף-אנחנו על סעודיה : סעודיה תגרום לקריסת הנפ מ 60-70 $ ל 39 $ ופחות בפועל סעודיה גרמה לקריסת הנפט- ל 27 $(בהווה 49) פוסט נוסף= מחסור הדיור=מכוון=בהוראה= ונומק= עי בובו ווהנגיד בנימוק : דאגה לעמידות הבנקים בשנ 2011 התח הבניה היו 46800 דירות=לאור ההוראה ב 4 השנים 2012-2015 הבניה ירדה ל 43500 ד בממוצע מה עוד צריך בכדי להבין את גודל ההונאה =בהקשר אחר= מדוע טרמפ ביקר לראשונה בסעודיה וישראל האם לפני הנשיא טרמפ 3 משימות 1- הסדר ישראל ואבו מאזן - בענין ויתור ישראלי בירושלים 3- הפלת אסעד והעלאת הסונים לשלטון- בשתף ישראל, 2- למסמס את מנהיג צפון קוריאה, -סעיפים 2 + 3 = האם במקביל? ראו הפוסטים שלנו
  • 1.
    כותבי תרחישים 09/08/2017 20:23
    הגב לתגובה זו
    אי לכך -שאלת תפ איך יתכן שהזהב לא מזנק כמו בהיסטוריה? היתכן שמדפיסים ניירות .......זהב ? באם זה פיספוס- מדוע ב גרמניה ובברזיל ביקשו שיחזירו להם את הזהב הפיזי מפורט נוקס ? ההונאה הגדולה ............
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: