נתון מזעזע על מכירות טסלה בחודשים האחרונים, המניה סגרה בעלייה בסיום מסחר תנודתי במיוחד

עמית טל | (6)
נושאים בכתבה הונג קונג טסלה

מניית טסלה (סימול TSLA), שהתבלטה עד כה השנה בשל הזינוק שביצעה, בולטת לשלילה בימים האחרונים. מניית החברה סיימה את שבוע המסחר הקודם בירידה של 13%, וסיימה היום בעלייה של 0.9%, זאת לאחר שפתחה את המסחר בירידה חדה של 3%. נראה כי החדשות הרעות עבור משקיעי החברה מגיעות בצרורות בימים האחרונים. בשבוע האחרון הודיעה החברה על אכזבה במספר המכוניות שהחברה העבירה ברבעון השני של השנה, וכן הרשות לביטוח תאונות דרכים הורידה את דירוג הבטיחות של מכונית הדגל של החברה (מודל S). היום, מגיע נתון מעורר השתאות בנוגע למכירות החברה בהונג קונג, שהיה עד כה שוק מרכזי עבור טסלה.

הממשלה בהונג קונג  ביטלה את תמריץ המס לבעלי רכב חשמלי בתחילת אפריל, ומאז לא נרכשה אף מכונית של טסלה בהונג קונג. ביטול תמריץ הממשלה הקפיץ את מחיר מודל S של החברה ל-118 אלף דולר, לעומת 73 אלף דולר בלבד לפני. הנהלת טסלה לא הגיבה עדיין לנתון זה.

נתון המכירות המזעזע בהונג קונג מגיע כאשר טסלה שואפת להיכנס חזק לשוק הסיני. בשבועות האחרונים דיווחה החברה כי היא מתכננת להקים מתקן ייצור במדינה, דבר שלטענת החברה יעזור לחברה לקצץ ב-50% את מחיר המכוניות.

בגולדמן זאקס הורידו בשבוע שעבר את מחיר היעד למניית טסלה ל-6 החודשים הקרובים לרמה של 180-190 דולרים - כלומר 42% מתחת למחיר השוק. "אנו נותרים בהמלצת 'מכירה' לטסלה כאשר אנו מעריכים כי מודל 3 של החברה ייפול מתחזית הייצור שהציבה החברה. וזה מגיע לאחר שהביקוש לדגמים S ו-X יורד מתחת לקצת מכירות של 100 אלף בשנה".

באופנהיימר כותבים כי מבחינה טכנית, המניה נמצאת 10-20 דולרים מעל רמה קריטית. נזכיר כי המניה זינקה מרמה של 216 דולרים בתחילת השנה ל-387 דולרים ביוני האחרון, שיא כל הזמנים. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דודו 11/07/2017 17:53
    הגב לתגובה זו
    כולם מחכים לטבלה 3 בגלל המחיר
  • 3.
    כל עוד המניה עולה - יש פגם בכתבה - יש עתיד ובכתבה אין (ל"ת)
    אנונימי 11/07/2017 17:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    פיני 10/07/2017 20:46
    הגב לתגובה זו
    טסלה מוכרת כיום כ90000 מכוניות בשנה, היא מוכרת כל מה שהיא מייצרת, אם היא יכלה לייצר יותר היא גם היתה מוכרת יותר. אחד מעשרות הארצות שהיא מוכרת בהם זה הונג קונג. להונג קונג היתה תכנית סבסוד מדהימה של מעל %40 הנחה, כל נהג מונית קנה טסלה. היה רק שאלה של זמן עד שיתעשתו ויורידו את ההטבה. ברגע שאתה מבטל את ה%40, הקניה הופכת לא כדאית, לפחות לזמן מסוים עד שיתרגלו שם ויבינו בוודאות את המצב החדש. אז אני מעריך המכירות יתייצבו על מספר ריאלי של מכירות - הרבה פחות מהמספרים הקודמים. רק לפרופורציה, הונג קונג יש 7.3 מיליון תושבים, 41000 מכוניות חדשות נמכרו שם בשנה ב2016! ישראל יש 8 מיליון נמכרו כמעט 300000! סין יש מעל מיליארד נמכרו 28 מיליון, ארה"ב מעל 300 מיליון, נמכרו 17.5 מיליון. הונג קונג זה שוק מזערי שטסלה לא ציפתה למכור הרבה אבל נהנתה כל עוד הסובסידיה היתה תקפה...
  • יואב 10/07/2017 23:22
    הגב לתגובה זו
    אם יכלו למכור מליון רכבים בשנה לא היו דואגים להגדיל כושר ייצור ולמכור? ואם יש קליינטים למליון רכבים בשנה ולא מסוגלים לייצר בגלל בעיות מצבר ואחרות אז זה לא מדאיג עוד יותר?
  • אסף 11/07/2017 22:26
    כפולה ,אין כדאיות כלכלית לרכוש את המכונית במודל היקר ,לצרכן ...ולמרות שהיה ביקוש גדול ואפילו יותר גדול מכושר הייצור אין באמת ביקוש בסדר גודל שיכול היה להביא את הפס יצור של המודל היקר לרווחיות ,עכשיו יש להם יכולות לייצר בטריות ורכבים בסדר גודל רחב ,ובמחיר כמעט מפתה ,לפחות הרבה יותר עממי ,אבל לא באמת כלכלי לצרכן נראה אם באמת הם ימכרו את כל כושר הייצור . אבל בהחלט לדעתי בטווח הרחוק הם יתנו פייט רציני לכל יצרני הרכב שהמחיר ירד לרמה שיותר זול לקנות ולתפעל חשמלי . בהנחה שהם לא יפשטו רגל בגלל החובות ...סיכוי גבוה מאד שכן ,דרך אגב אני באופן אישי מעריץ אותו . הבעיה הכי גדולה שלהם נ.ב היא שמחירי הדלק נפלו בחצי בכמה שנים האחרונות וזה לא הולך להשתנות בקרוב
  • 1.
    סין מול ארה"ב (ל"ת)
    הנה זה בא 10/07/2017 17:24
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: