הבחירות בבריטניה: מיי איבדה את הרוב המוחלט בפרלמנט אך לא תתפטר, הפאונד צולל

למרות המחאות, מיי קיבלה את רשותה של המלוכה להתחיל בבניית ממשלה בכדי להבטיח את היציבות במדינה
מערכת Bizportal | (7)
נושאים בכתבה בריטניה
מערכת הבחירות בבריטניה ממשיכה לספק כותרות. בשעה האחרונה, תרזה מיי, ראש הממשלה הנבחר מטעם המפלגה השמרנית הודיעה כי אינה מתכוונת להתפטר. מיי, שקיבלה את רשותה של מלכת אנגליה להתחיל ולבנות ממשלה, תעשה זאת לדבריה, בכדי להגדיל את היציבות השלטונית בממלכה. עוד לפני פגישתה עם הממלכה, מיי יצרה קשר עם המפלגה הדמוקרטית האירית בכדי להציע לה להיכנס אל תוך הקואלציה.  מוקדם יותר היום, לאחר שהתבררו תוצאות הבחירות, נודע כי המפלגה השמרנית אמנם ניצחה בבחירות - אבל הפסידה בגדול שכן כוחה של המפלגה התכווץ מ-330 מושבים בפרלמנט טרם הבחירות ל-318 מושבים בלבד. בתוך כך, גברו הקריאות מתוך מפלגת השמרנים להתפטרותה של מיי מאחר והיא זו שייזמה את הקדמת הבחירות במטרה להגדיל את כוחה של מפלגתה, לקראת הדיונים על עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי. תוך כדי קריאות ההתפטרות, מפלגת הלייבור שזכתה ב-261 מושבים (הגדילו את כוחה ב-32 קולות) בראשותו של ג'רמי קורבין טענה כי היא זו שתוכל להרכיב את הממשלה החדשה. אמנם המפלגה זכתה בפחות מושבים מושבים מהמפלגה השמרנית, אך היא בעלת סיכויים גבוהים יותר לבנות קואליציה יציבה. דוגמאת מערכת הבחירות ה-18 של ישראל בה הליכוד הרכיבה את הממשלה, למרות שזכתה בפחות קולות מממשלת קדימה.  מיד לאחר שהמדגמים הראשונים התחילו להצביע על הדרמה בבחירות, התגובה הראשונית של מטבע הפאונד הייתה נפילה של 1.85% מול הדולר והאירו. עם פרסום תוצאות הבחירות נראה כי המדגמים עוד היו יחסית אופטימיים כשהצביעו על כך שתרזה מיי תצליח לגרוף כ-314 מושבים. בסופו של דבר, מיי כאמור זכתה ב-318 מושבים בלבד ואיבדה בכך את הרוב מוחלט בפרלמנט. בתוך כך, שוק המניות הבריטי רושם היום עליות. הפוטסי רושם עליות של כ-0.5% ורושם עליות של 17% מאז ההודעה על הברקזיט. הסיבה שמטבע הפאונד צולל היא חשש המשקיעים מפני אי הוודאות הפוליטית שנוצרה בשל העובדה שהמפלגה השמרנית איבדה את הרחוב המוחלט שהיה לה בפרלמנט הבריטי. טרם הבחירות החזיקה המפלגה השמרנית ב-330 מושבים כאשר לצורך רוב מוחלט יש צורך בהחזקת 326 מושבים. כעת המפלגה השמרנית תזדקק ליצירת קואליציה - דבר שמייצר אי ודאות לגבי המדיניות העתידית, בטח כאשר מעמדה של מיי בתוך המפלגה נפגע בצורה משמעותית. ובעוד כוחה של מפלגתה של מיי נחלש, מפלגת הלייבור בראשות ג'רמי קורבין התחזקה 261 מושבים. קורביין כאמור קרא לתרזה מיי להתפטר מתפקידה בעקבות תוצאות הבחירות. נזכיר כי התאריך המקורי של הבחירות הבאות בבריטניה היה שנת 2020. תרזה מיי אינה מתכוונת להתפטר ותבקש מהמלכה אישור להקמת הממשלה החדשה.  

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    האנטישמי הנאלח הזה יכול להתחלף עם הלייצן שאחריו (ל"ת)
    ארכימדס 16/06/2017 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הוכיחה לכלם שאין לה שיקול דעת כנראה גם בדברים אחרים (ל"ת)
    רוני 09/06/2017 13:27
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנתוני 09/06/2017 10:00
    הגב לתגובה זו
    ועתה הוא שבוי בידי החרדונים והפשסטים מהבית היהודוני. הקירח בניטו נפתלינו , והבמה שקד יש"ו, שולטים בו ובאשתו. שרהל'ה מתפוצצת כשהיא רואה את הפסיכית שרת משפטים. והקירח סונט בביב השופכין כל הזמן, והביב נגרר אחריו.
  • 2.
    הציבור לא אוהב בחירות והעניש את תרזה (ל"ת)
    לילי 09/06/2017 08:27
    הגב לתגובה זו
  • חחח 09/06/2017 13:22
    הגב לתגובה זו
    הפרוטנסטנטים והשמרנים הסקוטיים הצילו את התחת המטומטם שלו
  • היא עשתה טעות ,לא מהמרים אם אין צורך . (ל"ת)
    בא 09/06/2017 10:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חזרה על "מטבע הפאונד" אין מטבע כזה (ל"ת)
    HAKY1 09/06/2017 06:56
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".