הציון של כחלון: 7 יעדים הציב שר האוצר לשנה החולפת, בכמה מהם הוא עמד?

מהדיור, דרך רמת אי השיוויון ועד הגירעון. נער אוצר בוחן את ההישגים של כחלון - ויוצא עם שורה תחתונה ברורה
נער אוצר | (27)

בשנים האחרונות מתרחשת תופעה חיובית מאוד בממשלה שלנו. כל משרד מחויב להציג תכנית עבודה לשנה הקרובה והחל מהשנה (2017) הוא גם נמדד על הצלחתו לעמוד בתכנית העבודה שהוא הציג. משום שיש לנו בפעם הראשונה את תכנית העבודה של משרד האוצר ואת תוצאותיה' נראה נכון לבחון מה משרד האוצר ניסה להשיג בשנת 2016 ומה הצליח להשיג. המשרד קבע 7 יעדים:

1. הקטנת רמת אי השוויון (מדד ג'יני ברוטו)

הכנסת מדד זה לתכנית העבודה היא פארסה אחת גדולה והעובדה שאף עיתונאי לא מדווח על זה היא ממש בדיחה עצובה. זה לא שהקטנת אי השוויון אינה מטרה ראויה אלא שפשוט לא ניתן למדוד בזמן אמת את אי השוויון ולכן יהיה קשה לאמוד האם משרד האוצר הצליח במטרתו או לא. הנתונים על אי השוויון במשק מתפרסמים באיחור של בערך שנתיים. רק בדצמבר 2016 פורסם דוח הביטוח הלאומי שקבע מה היה מדד ג'יני לשנת 2015. לכן היעדים שהציב לעצמו משרד האוצר אינם רלוונטיים והיכולת למדוד את משרד האוצר בזמן אמת אינה קיימת.

חשוב לציין ניואנס מאוד רלוונטי והוא האם מנסים להוריד את אי השוויון ברוטו או אי השוויון נטו. אי השוויון ברוטו נמדד בשוק העבודה והוא נמצא בירידה מאז 2003 מכיוון שיותר אוכלוסיות נכנסו לשוק העבודה. אי השוויון נטו כולל בתוכו מסים ותשלומי העברה (קצבאות) ולכן כולל בתוכו גם את התערבות הממשלה. ההחלטה לבחון את אי השוויון ברוטו היא נכונה בעיניי ומונעת מקרה שהממשלה תנסה להוריד את אי השוויון על ידי מתן קצבאות. זה חשוב מאוד כי עשר השנים האחרונות הוכיחו שקצבאות אמנם מורידות את אי השוויון (נטו) בזמן הקצר אך לאורך זמן הן יוצרות מלכודת עוני ולכן מעלות את אי השוויון בטווח הארוך.

סיכום: לא ניתן למדידה.

2. הקטנת הגירעון התקציבי

משרד האוצר רצה להקטין את הגירעון התקציבי בשנת 2016 אבל תכנן לא לעשות זאת. בסוף זה הצליח לו  במקרה. מבולבלים? גם אנחנו. בשנת 2015 הגרעון התקציבי עמד על 2.9%. משרד האוצר הגדיר בתכנית העבודה שלו שהוא מעוניין להוריד את הגרעון המדובר אך את תקציב המדינה הוא תכנן לפי גירעון של 2.9%. כלומר, הוא התכוון לא לעמוד ביעד הזה. למזלו בגלל מספר שינויים שאינם תלויים בו (כמו שיפור בתנאי הסחר של ישראל) הגירעון בסופו של דבר היה נמוך יותר ולכן המשרד עמד ביעד.

סיכום: היעד הושג במזל.

3. הגדלת הכנסות המדינה ממסים

משרד האוצר כיוון להגדיל את הכנסות המדינה ממסים מ-297.5 מיליארד שקל ל-312.3 מיליארד שקל. בעזרת חיזוק רשות המסים ובזכות הצמיחה הגבוהה, משרד האוצר עמד ביעד זה בהצלחה מרובה. צריך להפריד בין הצמיחה הגבוהה, שהושגה לא בזכות האוצר, לבין חיזוק ההרתעה ויכולות הגבייה של רשות המסים שהושגו בזכות עבודה מאומצת של משרד האוצר. בהקשר זה ראוי לציין שעבודה זאת נעשתה בעיקר בתקופת השר הקודם (גילוי נאות: הכותב שימש יועץ לסגן שר האוצר לשעבר) אך גם הממשלה הנוכחית המשיכה במגמה וראויה לשבח על כך.

סיכום: הצלחה, עודף גביה של קרוב ל-9 מיליארד שקל.

4. הגדלת בניית יחידות דיור חדשות

משרד האוצר כיוון להגדיל את בניית יחידות הדיור החדשות מ-50 אלף בשנה ל-60 אלף בשנה. על ידי כך קיווה משרד האוצר לעצור את עליית מחירי הדיור. בפועל משרד האוצר הצליח להעלות את התחלות הבניה ל-54 אלף יח"ד בלבד ואכן מחירי הדיור המשיכו לעלות, גם אם בקצב איטי יותר מאשר בשנים הקודמות.

סיכום: כישלון, לא נבנו מספיק יח"ד ומחירי הדיור עלו ב-6.3%.

5. הקטנת הריכוזיות בתחום הפיננסי

המערכת הפיננסית בישראל ריכוזית מאוד. משרד האוצר כיוון בשנת 2016 להקטין את מדד הריכוזיות (HHI) מ-0.2 ל-0.19. הנתונים עדיין לא פורסמו אך נראה שמשרד האוצר מודה בכישלונו בהשגת יעד זה. כהוכחה אפשר לראות שבספר תכניות העבודה לשנים 2017-2018 משרד האוצר קובע שמדד זה עמד על 0.2 בשנת 2016.

סיכום: כנראה כישלון.

6. הקטנת הפער בפריון עבודה ממדינות ה-OECD

ישראל מפגרת כבר שנים אחרי מדינות המערב בפריון לשעת עבודה. כלומר העובד הישראלי מייצר בכל שעת עבודה פחות מאשר העובד האירופאי או האמריקאי (בממוצע). פער זה עמד בשנת 2015 על 24% ומשרד האוצר ניסה להקטין אותו ל-22% בשנת 2016. המשרד טוען שהנתונים עדיין לא פורסמו אך דוח בנק ישראל לשנת 2016 מצא שפריון העבודה בישראל עלה ב-0.5% (פחות מהממוצע ארוך הטווח שהוא 0.7% בשנה). למרות שנתוני ה-OECD עדיין לא פורסמו אני מרגיש בטוח לומר שהסיכוי שהפריון בהן ירד ב-1.5% שואף לאפס. לפיכך נראה שמשרד האוצר לא עמד גם ביעד זה.

סיכום: כישלון.

7. הגדלת הרווח הנקי של החברות הממשלתיות

החברות הממשלתיות הן חברות עסקיות לכל דבר שנמצאות בבעלות הממשלה. כאשר הן מרוויחות הן יכולות להעביר דיבידנדים לממשלה, מה שמקטין את הצורך של הממשלה בגביית מסים מהאזרחים. לכן הגדלת הרווח של חברות אלו היא מטרה ראויה ביותר. בשנת 2015 הרוויחו החברות הממשלתיות ביחד 700 מיליון שקל והמטרה הייתה שבשנת 2016 ירוויחו 2 מיליארד שקל. למעשה, הן הרוויחו בשנה זו 2.5 מיליארד שקל.

סיכום: הצלחה מרשימה.

 

סיכום

לא התייחסתי כאן לבחירת היעדים שהציב משרד האוצר. האם הם ראויים או לא? האם משרד האוצר הציב לעצמו יעדים קלים להשגה? אלו שאלות גדולות שדורשות דיון ציבורי מעמיק. דיון שכזה צריך להתקיים בכנסת וחשוב שיהיו בו גם מומחים מטעם הציבור שיציגו הצעות חלופיות. בסופו של דבר, אחרי שהיעדים נבחרים משרד האוצר צריך לבנות תכנית פעולה בהתאם והכנסת צריכה לפקח על התקדמות משרד האוצר בהשגת היעדים שנבחרו.

תהליך זה אינו קורה כרגע אך יש תקווה שעצם הצגת תכניות העבודה ותוצאותיהן פותח פתח לחברי הכנסת להתחיל לעשות ביקורות על הממשלה, על יעדיה ועל ביצועיה. שיפורים נוספים בשיטה עדיין נדרשים. כרגע משרדי הממשלה יכולים או לעמוד ביעדים שהציבו או לפספס אותם. ראוי היה לעשות סולם של מדדים, כלומר להבחין בין כישלון מוחלט בהשגת היעדים, כישלון יחסי, הצלחה יחסית או הצלחה מוחלטת של השגת היעד בהתאם לכמה רחוק הייתה הממשלה מהשגת היעד שהציבה לעצמה. לאורך זמן נרצה גם בצורה זאת לבדוק האם הממשלה הציבה יעדים קלים להשגה או שהשיגה אותם תודות לעבודה קשה ויעילה של המשרדים השונים.

לדעתי האישית, משרד האוצר יכל להציב יעדים טובים ושאפתניים יותר. למשל, יעד צמיחה למשק (קצר טווח וארוך טווח) שהוא יעד המדיניות העיקרי של משרד האוצר בכובעו כמוביל המדיניות הכלכלית של הממשלה. כמו כן, אין שום התייחסות של משרד האוצר למדד Doing Business המתאר את הסביבה העסקית בישראל (מבחינת עומס בירוקרטיה). במדד זה חלה התדרדרות בשנים האחרונות (ישראל נפלה ממקום 26 בעולם למקום 52 תוך עשור) ושינוי מגמה הוא הכרחי על מנת לשפר את המצב העסקי ואת תוואי הצמיחה של ישראל.

גם אם מקבלים את היעדים של משרד האוצר כיעדים ראויים מתקבלת תמונה לא מחמיאה בלשון המעטה. מתוך 7 יעדים שהציב משרד האוצר, אחד מהם לא ניתן למדידה, שלושה הושגו בהצלחה (אחד מהם הושג למרות שהמשרד לא באמת ניסה להשיג אותו ועם הרבה מזל) ושלושה כשלו כישלון כואב. הציון הסופי של משרד האוצר עומד אם כן על 3 מתוך 7 (או 6, תלוי איך מסתכלים על זה). כלומר במקרה הטוב מקבל כחלון ציון של 50 מתוך 100.

כעת תורם של חברי הכנסת, של העיתונאים ושל הציבור להפנות שאלות קשות לממשלה. מדוע הוחמצו יעדים מסוימים שהוגדרו? בזכות מה הושגו היעדים שהושגו? כיצד לומדים מההצלחות והכישלונות בשנה האחרונה וכיצד משתפרים לשנים הבאות? ואילו יעדים ראוי להציב לשנים הבאות? בואו נקווה ששאלות כאלו אכן יופנו למשרדי הממשלה ומשרד האוצר בראשם. כולנו נרוויח משיפור בדרכי עבודה הממשלה.

**הכותב הוא בעל תואר ראשון ושני בכלכלה מאוניברסיטת בן גוריון ששימש במשרד האוצר במספר תפקידים. בין השאר היה עוזר למנכ"ל המשרד, יועץ כלכלי לסגן שר האוצר, הוביל 3 רפורמות גדולות במשרד ושימש כמרכז ועדת הריכוזיות וכמרכז וועדת שטרום.

לעמוד הפייסבוק של נער אוצר - לחץ כאן

תגובות לכתבה(27):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 21.
    רודף צדק 968 10/05/2017 03:28
    הגב לתגובה זו
    "עשר השנים האחרונות הוכיחו שקצבאות אמנם מורידות את אי השוויון (נטו) בזמן הקצר אך לאורך זמן הן יוצרות מלכודת עוני ולכן מעלות את אי השוויון בטווח הארוך." - אדם נכה שגם ככה לא יכול לעבוד או אדם קשיש חסר פנסיה שלפחות לא ירעבו כי גם ככה אם יורידו להם את הקצבאות זה רק יקח מהם את המעט שיש להם בלי שהם ימצאו עבודה במקום.
  • עוד רודף 10/05/2017 11:42
    הגב לתגובה זו
    לא מדובר על נכה או קשיש חסר פנסיה שגם ככה ממצים את כושר ההשתכרות שלהם. הבעיה היא בקשת רחבה של אנשים שככל שהמדינה נותנת להם עזרה כך פחות ופחות כדאי להם לעבוד או להתאמץ או אפילו ללכת ללמוד מקצוע חדש כדי לשפר את תנאי העבודה שלהם ולכן בטווח הארוך קבוצת מקבלי הסיוע והקצבאות גדלה וזו ממש לא המטרה ובטח שלא מועיל למשק הכלכלי של המדינה.
  • 20.
    כחלון צוחק על בוחריו 09/05/2017 20:25
    הגב לתגובה זו
    מחיר למשתכן בשליטתו המלאה. כשלון עוף הביתה
  • 19.
    50+ 09/05/2017 18:26
    הגב לתגובה זו
    שודד במיסים מפלים נוספים את הפנסיונרים והחוסכים. הגזירות קבועות ורק גודלות. הטבות זמניות, לחלק מהציבור ואח"כ נעלמות.
  • 18.
    אור לגויים 09/05/2017 17:57
    הגב לתגובה זו
    לעומת כל שרי האוצר ב- 10 השנים האחרונות !!!
  • 17.
    איציק 09/05/2017 16:12
    הגב לתגובה זו
    די למיסים על הדיור 1. משכנתא גבוהה 2 מס דירה שלשית 3 מס רכישה 4 מס שבח 5 מס קנייה
  • 16.
    בנקאי 09/05/2017 15:23
    הגב לתגובה זו
    לראשונה אזרחים בישראל נהנים מפירות הייצור וההצלחה של המדינה ולא רק המקורבים שר האוצר הכי טוב שהיה בתולדות המדינה.
  • אזרח פשוט 09/05/2017 15:57
    הגב לתגובה זו
    אז בטוח כחלון השר אוצר הכי גרוע במדינה
  • 15.
    אבשלום 09/05/2017 15:17
    הגב לתגובה זו
    שתומכים בסמול הבעייתי והקצוני והמסית
  • 14.
    לא התדרדרות אלא הדרדרות! (ל"ת)
    אור 09/05/2017 14:46
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אבנר 09/05/2017 14:44
    הגב לתגובה זו
    פשוט סיכול ממוקד לקראת דיון בעניין מס ריבוי דירות. שהשופט יושפע ויפסול...שופטים יקרים יש לכם חשיבות רבה ותדאגו לצדק ולא למשוא פנים. כחלון עשה הכל למען הצעירים. האופוזיציה שכביכול סוציאליסטית הייתה אמורה להגן על החוק אבל שיקול פוליטי מונע מהם. ככה מפלגת העבודה מראה את פניה האמיתיות.
  • 12.
    סתם אחד 09/05/2017 14:31
    הגב לתגובה זו
    2.9% זה יעד הגרעון בחוק. עמדו בו לא בגלל שהם מוכשרים אלא מהסיבה הפרוזאית ששנת 2015 התנהלה בתקציב חלקי 12. האוצר, כמו גם הכותב, מתנהלים בחובבנות מושלמת. חלק גדול באשמתם כי במקום לעמוד כחומה בצורה מול שרי האוצר החובבים ומשמידי הערך הסדרתיים, הם נערי האוצר מנצלים את בורותם של שרי האוצר ומוסיפים בורות משלהם. ואחרי הכל גם לראש הממשלה לסדר היום הפוליטי יש השלכות קשות על התקציב וניצולו. ובנוסף, לכל מיני הישגים שהאוצר מתהדר בהם, כמו יחס חוב-תוצר, זה בא על חשבון האזרח ברפואה, חינוך, סיעוד ומה לא. ציניות במיטבה.
  • 11.
    מכבי 09/05/2017 13:49
    הגב לתגובה זו
    יש לגבות מליארדים של $ מהרווחים הכלואים של טבע ושל חברה לישראל וכל. יש כמה מליארדים שחור לגבות או להכניס לכלא
  • 10.
    אלי 09/05/2017 13:46
    הגב לתגובה זו
    והקבלנים מרוויחים יפה וזה לוקח זמן אי אפשר למדוד כ"כ מהר בעוד שנתיים מחיר דירה לא יהיה יקר יותר מאשר היום באזורי מחיר למשתכן ומחירי השכירות אף יירדו
  • 9.
    מה עם יעד שהבורסה תעלה??? כל הפנסיות של עם ישראל שם!!! (ל"ת)
    תורידו את המס!!! 09/05/2017 13:21
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    גמלאית 09/05/2017 12:51
    הגב לתגובה זו
    צמצום אי השיויון יכול להיעשות, בחלקו, אם משרד האוצר ימלא בזריזות וללא סחבת (מכוונת) את פסיקת בג"ץ (בג"ץ קוריצקי) אשר חייבו לעדכן גמלאות לאלפי גמלאים. האם השר ועוזריו מוכנים לפעול בעניין ? לנחש ?
  • 7.
    לא היה שר אוצר טוב מכחלון, כתב קשקשן! (ל"ת)
    אבנר 09/05/2017 12:43
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    הכותב ממצבעי יש עתיד. חבל שלא חושף את שמו. (ל"ת)
    אזרח 09/05/2017 12:30
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מפלגת כולנו 09/05/2017 12:27
    הגב לתגובה זו
    עם קצוץ קצבות ועם מס שבח על דירה שניה. הגדלת המיסים היא זמנית בלבד. כחלון לוקח את כספי המיסים של כולנו ומחלק לברי מזל במקום מדיניות הוא עושה טריקים על חשבון המיסים שלי. כחלון ולפיד = אפסים
  • 4.
    ranr 09/05/2017 12:10
    הגב לתגובה זו
    מעניין מאד מהיכן נבעה העליה של פי 3.5 ברווח הנקי ועוד לאור ההפסד הבזיוני של מתקן ההתפלה של מקורות באשדוד. האם זו מכירת נכסים לאומיים לטייקון כלשהו ? אולי ירד על החברות הממשלתיות מטר של מטבעות זהב ? אולי חלק מהרווח הבלתי ניתן לעיכול בא מאגודות המים הנובע ממחיר מופרז של המים ?
  • 3.
    בן אהרון 09/05/2017 12:06
    הגב לתגובה זו
    נראה שהצליח בגדול.
  • וטוב שכך (ל"ת)
    הומלס 09/05/2017 13:36
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בן אהרון 09/05/2017 12:05
    הגב לתגובה זו
    וכרגיל במיסים זה הצד הכי חזק של שר האוצר.
  • אטי 09/05/2017 14:21
    הגב לתגובה זו
    כמו תעשייה אוירית ורפאל. החברות הללו מפתחות את אמצעי הביטחון לטובם כולנו.כדאי שנזכור זאת לפני שממהרים להכליל.
  • 1.
    שון 09/05/2017 12:03
    הגב לתגובה זו
    של אתר 'הפרכת מיתוסים נדלן'. מעל 70 גרפים, טבלאות, ציטוטים והוכחות מחכים לכם שם.
  • טומי 09/05/2017 14:22
    הגב לתגובה זו
    הפרכת מיתוסים...האתר מלא שקרים ומשאלות לב.ראו הוזהרתם!
  • כל אחד רואה את המציאות שלו. לא רואה מישהו שחוגג. (ל"ת)
    אאא 10/05/2017 08:52
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.  

זהב
צילום: Jingming Pan

בנק ישראל צריך לקנות זהב

על החשיבות של השקעה בזהב בבנקים מרכזיים, ועל העלייה בסיכונים למלחמות גלובליות גדולות

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה בנק ישראל זהב

מזה זמן מה שבנקים מרכזיים וקרנות השקעה ברחבי העולם מגדילים את מלאי הזהב שברשותם. מועצת הזהב העולמית, ה-WGC, מדווחת כי הביקוש של הבנקים המרכזיים לזהב היה כפול מהממוצע בין השנים 2011–2021, בעיקר מונע על ידי מדינות כמו סין. האם כהכנה למלחמה עולמית?

מה הסיכוי של מלחמה עולמית? לצערנו הסיכון הזה הולך וגדל. מנהיגה העליון של סין, שי, הודיע לצבא הסיני כי עליו להיות מוכן לפלישה לטאיוואן והשתלטות על האי בשנת 2027, פחות משנה וחצי מהיום. ארה"ב ויפן הבטיחו לעזור לטאיוואנים במקרה כזה. נקודה מטרידה: באוגוסט 2027 יחול יום ההולדת ה-100 לצבא הסיני. מדוע בעצם שלא "לחגוג "את האירוע הזה בבדיקת היכולות של הצבא הסיני במלחמה אמיתית?

מדוע שהסינים יעשו זאת? זה לא הגיוני ומאד יפגע בכלכלתם! מזכיר לכולם שאותה שאלה נשאלה גם לגבי מדינה אחרת: מדוע שהרוסים יפלשו לאוקראינה? בשני המקרים מדובר בדיקטטורות והשיקולים של דיקטטורות שונים מאד מהשיקולים של דמוקרטיות.

 זהב נכס מפלט

עד כמה הזהב יכול לשמש נכס מפלט במצבים קשים? מסוף 2007 עד סוף 2012 מחירו הוכפל מרמות של כ-800 דולר ליותר מ-1,600 דולר לאונקיה, עליה של 100% תוך 5 שנים. זה קרה על רקע המשבר הפיננסי העולמי (משבר 2008). אי הוודאות היתה גדולה מאד באותה תקופה. היה חשש שהעולם הפיננסי קורס בעקבות משבר הסאב-פריים והתמוטטות בנק ליהמן ברדרס. משקיעים רבים ראו בזהב נכס מפלט ונהרו אליו.

העולם היה שקט (יחסית) מאז שנת 2012, ללא משברים פיננסיים וללא דרמות גלובליות או מלחמות רחבות היקף ולכן המתחים נרגעו ומחירו חזר לרדת, אך הוא חזר ועלה עם הסימנים הראשונים של משבר הקורונה והגיע לרמות של 1,800 דולר לאונקיה.