תשואת החסר הקיצונית של המעו"ף - גרף שעושה שחור בעיניים

יוסי פינק | (7)

ביום חמישי נסגר הרבעון הראשון בבורסה בת"א. מבחינת המשקיעים במדד המעו"ף, זה היה עוד רבעון רע מאוד. המדד המוביל בת"א שבמהלך הרבעון התרחב ל-35 מניות, סגר את הרבעון הראשון של 2017 בתשואה שלילית של 3.5%. זה קרה בזמן שבחו"ל חגג את ראלי 'טראמפ' ומדד המניות הגלובאלי רשם את פתיחת השנה החזקה מאז 2012. בוול סטריט מדד ה-S&P500 זינק 5.5% ברבעון הראשון ורשם בכך את פתיחת השנה הטובה מאז 2013, באירופה מדד ה-Stoxx Europe 600 זינק אף הוא 5.5% ורשם בכך את פתיחת השנה הטובה מאז 2010.

המעו"ף, כאמור, הרחק מאחור. בשבוע החולף השלים המדד הישראלי שבוע 6 רצוף של ירידות וקרוב כעת מרחק נגיעה מהגעה לשפל של כמעט 3 שנים. אבל כאשר מסתכלים על הדברים בראיה שנתית, אז הדברים נראים ממש גרוע עבור המעו"ף. ב-12 החודשים האחרונים רשם המעו"ף ירידה של 4.5%, בזמן שה-S&P500 זינק 16% לשיא והדאקס טס 25% וקרוב כעת לשבירת שיא כל הזמנים. ראו גרף השוואתי בתחתית הכתבה.

סיבות. הסיבה המרכזית לתשואת החסר הקיצונית של מדד המעו"ף היא המפולת בענקיות התרופות שנסחרות במדד, מפולת שאמנם כבר מעט ירדה מהכותרות, אבל התאוששות של ממש לא נרשמה. זה התחיל עם אופקו הלת' שביום המסחר הראשון ל-2017 צללה 19% ברקע להודעה על כישלון בניסוי קריטי בהורמון גדילה, נמשך עם נפילה יומית של 5.5% במניית טבע אחרי הורדת תחזיות ל-2017. קצת יותר מחודש לאחר מכן הגיע הרגע של פריגו שרשמה מפולת יומית של 11% ברקע לשורת הודעות שפרסמה שבראשן הפחתה משמעותית של התחזיות ל-2017 ומכירת התמלוגים על תרופת הטיסברי. ה'פינאלה' הייתה בשבוע שעבר כאשר מיילן רשמה נפילה שבועית של 4.3% ברקע לאי קבלת אישור ה-FDA לגירסה הגנרית שמפתחת החברה לתרופת ה-Advair. בין לבין טבע איבדה את הפטנט על הקופקסון, המנכ"ל ויגודמן התפטר, טראמפ כיוון את האש אל חברות התרופות ועוד.

הנה סיכום המספרים: אופקו סיכמה את הרבעון בת"א עם נפילה של 33.5%, פריגו עם נפילה של 23%, טבע עם נפילה של כמעט 15% ומיילן עם נפילה של 4.5%. צריך לציין שהירידות בדולר (מינוס 5.5% מתחילת השנה) דחפו את המניות הללו צעד נוסף מטה בראיה שקלית (כלומר במסחר בת"א לעומת וול סטריט).

ואם חשבתם שביום שאחרי הרפורמה הגדולה במדדים בת"א ההשפעה של מניות התרופות הדואליות תהיה פחותה, טעות בידיכם. טרם הרפורמה משקל 4 מניות התרופות במעו"ף עמד על כ-30% (טבע ופריגו 10% כ"א, אופקו סביב 6% ומיילן שהוגבלה ל-4%), אחרי הרפורמה המשקל של אותן 4 מניות צפוי לעמוד על סביב 25%-26% (טבע ופריגו על 7%, מיילן עולה ל-7% ואופקו סביב 5%).

נכון להיום סכום הכסף שיושב בתעודות הסל והקרנות המחקות על המעו"ף עומד על 8.5 מיליארד שקלים. אגב, הרבעון השני נפתח בטון צורם מבחינת הדואליות עם נפילה של כמעט 5% במניית מיילן ברקע לריקול שמבצעת החברה למזרקי ה'אפיפן' מתוצרתה. בימים הקרובים צפויה טבע לקבל את הכרעת ה-FDA בנוגע לאישור התרופה האתית שמפתחת החברה למחלת ההנטינגטון, נקווה לחדשות טובות.

כך נפתח הרבעון השני:

אופקו הלת'

פריגו

טבע

מיילן

גרף 12 שנתי: המעו"ף בכחול, ה-S&P500 בוורד, הדאקס בירוק

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    הבורסה תעלה כמו תמיד (ל"ת)
    אמיר 02/04/2017 16:31
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אבי 02/04/2017 16:15
    הגב לתגובה זו
    במקום לגמור על הבורסה ושכולם יברחו חיבים להוריד מס חברות ומס על רווחי הבורסה
  • 5.
    לתינוקות האוצר 02/04/2017 14:08
    הגב לתגובה זו
    כמה אינטליגנציה צריך להרגיש שבדיוק עם ההעלאה הבורסה נגמרה ? ממש באותו הזמן. וזה גם הגיוני.
  • 4.
    אלי 02/04/2017 12:51
    הגב לתגובה זו
    בגרמניה וארה"ב היו רוצים כאלה אחוזי צמיחה שכנראה גם לנו אין.
  • 3.
    אין קשר 02/04/2017 11:42
    הגב לתגובה זו
    אין עניין
  • 2.
    המעוף בכחלון...?...:) (ל"ת)
    אדם 02/04/2017 10:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ביבי וטרכטנברג 02/04/2017 10:39
    הגב לתגובה זו
    ושר הדירות יודע שבקרוב יאזלו המיסים מנדלן . כי הוא נותן לקרנות לקנות מאגרי דירות ללא מס רכישה. ולכן לא מתעסק עם הבורסה. הוא צריך כל שקל. העם טיפש והעם משלם על טפשות.
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.