לקראת החלטת הפד' מחר - אלו ההשפעות הצפויות על הצרכן במקרה של העלאת ריבית

איתן יונסי | (2)
נושאים בכתבה בנק מרכזי ריבית

בזמן שהפדרל ריזרב חזר להעלות את שערי הריבית בשוק האמריקני לאחר עשור של הורדת שערים, ועם העלאה נוספת שצפויה להתרחש כבר מחר (20:00 שעון ישראל), החוסכים והלווים צריכים להתאים את עצמם לסביבת ריבית משתנה, כאשר בסביבה של עליית ריבית, אם אתה לווה ככל הנראה שתשלם יותר בעוד אם אתה חוסך ככל הנראה שלא "ישלמו" לך יותר.

בישראל לעומת ארה"ב, העלאת הריבית ככל הנראה אינה נמצאת מעבר לפינה, אם בגלל סיבות אינפלציוניות ואם בגלל שער הדולר, אך במידה והפרשי הריביות בין ארה"ב לישראל ימשיכו לגדול הנגידה קרנית פלוג תצטרך לפעול אולי מוקדם מכפי שתכננה, וההשפעות על החוסכים והלווים האמריקנים היום יהיו דומות להשפעות על אילו הישראלים מחר.

צרכנים שנטלו חוב שמתחדש כל תקופה (Revolving debt) צפויים לראות את ההשפעות על ההחזרים שלהם כבר בתוך 60 יום ממועד העלאת הריבית, בעוד בעלי הדירות שמחזיקים במשכנתא בריבית משתנה צפויים לספוג מכה בעדכון ההלוואה. כמו כן צרכנים שנטלו הלוואות בעזרת כרטיסי אשראי צפויים להיפגע כשהחברות יתאימו את ריבית הפריים.

גרג מק'ברייד, אנליסט פיננסי בכיר בחברת Bankrate אמר כי "במידה והפד' יעלה את הריבית שלוש פעמים בשנה הנוכחית, זה יכול להפוך את התשלום הבא שלך לדבר מכביד במיוחד. הלווים יתחילו לשים לב לכך, והאפקט המצטבר הופך למשמעותי". לצורך דוגמה בשוק האמריקני, בעל נכס שמחזיק במשכנתא בגובה של 200 אלף דולר (כ-733 אלף ש"ח) יכולים לראות את התשלום החודשי עולה ביותר מ-60 דולר (כ-220 ש"ח לחודש) עוד השנה, כאשר על משכנתאות גבוהות יותר כמובן יראו דלתא גבוהה יותר.

כפי שהדברים עומדים כעת, הפד' צפוי לפגוש את היעד לשלוש העלאות ריבית השנה. בכירים בבנק המרכזי אמרו עוד בחודש דצמבר כי שלוש העלאות ריבית זה דבר סביר שנראה בשנת 2017, בזמן שהשוק מתמחר את מועדי העלאות אלו בהסתברות הכי גבוהה למחר, לחודש יוני, ולחודש דצמבר.

ריבית הפריים כאמור עומדת כיום על 3.75% בארה"ב וצפויה להתאים את עצמה כמעט באופן מיידי לאחר עדכון הריבית של הפד'. כאשר בארה"ב בדומה לארץ מדרגים את סיכון הלקוחות בעזרת ריבית פריים פלוס שיעור כלשהו. עבור החוסכים לעומת זאת, מדובר בסיפור אחר.

בעקבות סביבת הריבית האפסית בשנים האחרונות, התשואה הממוצעת בחשבונות של חוסכים שהפקידו את כספם בפיקדונות בסיסיים עומדת כיום על 0.11% בלבד עם תשואה של 1.25% בגבול העליון של החסכונות, כך על פי חברת Bankrate. פיקדון מסוג CD לשנה משלמת כיום כ-1.24%, ותשואות אלו לא צפויות לעלות במהרה.

הבנקים מעדיפים שיעורי ריבית גבוהים מכיוון שלאורך ההיסטוריה, הם הצליחו להרוויח יותר בסביבת ריבית גבוהה, בזמן שהם לא משתפים את החוסכים ברווחים אלו. מק'רייב אמר כי "אם אתה רק מחנה את הכסף במוסד פיננסי ומצפה ליהנות מהחזרים גבוהים יותר, אתה עלול להתאכזב. הבנקים לא העלו את הריבית על הפיקדונות והם גם לא ימהרו לעשות זאת".

כמו כן, הפד' האמריקני אינו מתכנן להעלות את הריבית רק 3 פעמים בשנה הנוכחית, אלא הוא מתכנן להמשיך להעלות את הריבית 3 פעמים נוספות ב-2018 ולהמשיך עד שהתשואה על האג"ח תגיע לכ-3%. הריבית כיום בארה"ב עומדת על הטווח שבין 0.5-0.75 אחוזים.

מק'רייב מציין כי השינויים בסביבת הריבית מחייבים את המשקיעים לשקול היטב כיצד הם משקיעים את כספם, ואף להתחיל לשקול להחליף הלוואות יקרות באשראי עם ריבית קבועה, והוסיף כי אנשים שתכננו לבצע רכישות עתידיות מקדימים רכישות אלה במטרה לקבע ריבית נמוכה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אורי 15/03/2017 07:58
    הגב לתגובה זו
    משקיע בבנקים - בכל מצב הם מרוויחים. שוחטים את האזרח הקטן מכל הכיוונים. ובסוף מציגים רווחים לא רעים.
  • 1.
    זבולון 14/03/2017 21:41
    הגב לתגובה זו
    בעלי המשכנתאות יוצאים להפגנות ,אך זה לא יעזור כי הבנקים כבר ביצעו את המהלך שהבתים ישארו בידם....
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: