המירוץ אחר הצופה הסיני: האם עליבאבא תהפוך ל-"נטפליקס הבאה"?
ענקית המסחר הסינית עליבאבא (סימול: BABA) מתכננת להתחרות בתאגידי הבידור העולמיים. חברת הבת של החברה האמונה על תחום הבידור של עליבאבא פרסמה היום כי היא מתכננת להשקיע יותר מ-7 מיליארד דולר במהלך שלוש השנים הבאות.
במייל שנשלח למערכות החדשות העולמיות נטען על ידי המנכ"ל החדש של חברת הבת יו יונגפו (Yu Yongfu) כי ההון יושקע בעיקר בתוכן וציין כי "אינו בא לשחק". חברת עליבאבא התעצבה מחדש בחודש אוקטובר האחרון, בתוך כך אוחדו כל נכסי הבידור של החברה לתוך חברת בת אחת.
ההודעה הלקונית של הנהלת עליבאבא טומנת בחובה מספר תמיהות, כמו האם שבעת מיליארדי הדולרים שהוכרזו, כוללים בתוכם כ-1.4 מיליארד דולר שכבר הוכרז עליהם בעבר. כך או כך, מניית עליבאבא עולה בשיעור של 0.7% בשלב טרום המסחר. נכון לאתמול, שווי השוק של החברה הגיע לכדי כמעט 217 מיליארד דולר.
סביר להניח שעליבאבא תפעל בשוק הסיני כפי שחברת נטפליקס פועלת בארה"ב וב-130 ארצות אחרות (סין אינה אחת מהן). כלומר עליבאבא תאפשר לקהל הצופים בסין לרכוש סדרות וסרטים דרך המחשב תחת קטגוריות מובנות. זה המקום לציין, למרות שנטפליקס נמנעה מלחדור לסין בגלל קשיים רגולטוריים, עליבאבא לא תפעל בריק. חברת BAIDU ("גוגל" הסינית) כבר פרסמה כי תשקיע 300 מיליארד דולר בהקמת פלטפורמה תואמת נטפליקס בסין.
- "פריצת דרך נוספת מסין" - עליבאבא משיקה את המודל Qwen3
- עליבאבא השיקה מודל AI חדש: איך הוא יכול להציל את אפל?
נזכיר כי בשבוע שעבר (22.12) אתרה של החברה "Taobao" למכירת מוצרים יד שנייה (צרכן לצרכן) הוחזר לרשימה השחורה של ארה"ב. הרשימה מורכבת מחברות אשר מוכרות מוצרים שהינם מזויפים או כאלה המפרים זכויות יוצרים. בתוך כך, הפעולה שוב הצביעה על הביקורת הקשה שמופנת כלפי הנהלת עליבאבא על כך שהיא מאפשרת באתריה למכור סחורות מזויפות.
בעבר מנכ"ל החברה ג'ק מא התייחס אל אותן האשמות. על פי מא, ככל הנראה אין לו בעיה מהותית עם אותן האשמות מאחר שמבחינתו "סחורה מזויפת עדיפה על פני הסחורה המקורית". בכך פתח סוג של חזית האשמות כנגד המערב או לפחות נגד חברות המסחר האחרות. עתה נראה כי החברה מבקשת לה גם מתחרים בענף הבידור.