סגירה באירופה: הדאקס הוסיף 1.2%, הפוטסי בשיא כל הזמנים

איתן יונסי | (3)
נושאים בכתבה אירופה

יום המסחר באירופה נסגר בעליות שערים של המדדים העיקריים ביבשת. הדאקס עלה 1.2% והפוסטי טיפס 1.3%. הפוטסי זינק קרוב ל-2% והוביל את המגמה. בתוך כך הגיע המדד הבריטי לכדי שיא כל הזמנים, זאת כאשר מטבע הפאונד נחלש 0.5% וירד לכדי שפל של שלושה עשורים אל מול הדולר.

מדדי אירופה

דאקס

פוטסי

CAC 40 -0.18%

ברקע לזינוק בפוטסי היא התחזקות המניות היצואניות במדד הפוטסי 100 שנהנות מחולשת הפאונד. כמובן שעבור משקיעים שמחוץ לבריטניה, השיא הזה במדד המניות הבריטי הוא פחות רלוונטי (שכן מנגד הם נשחקים בצד המטבע). הקפיצה היום בפוטסי מנפצת את השיא שנקבע באפריל 2015.

מאז ה'ברקזיט' ב-23 ביוני הפוטסי זינק כבר 13.5%. ונציין כי הנפילה היום בפאונד היא ברקע לדבריה של ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי ל-BCC ביום ראשון לפיהם בכוונתה להפעיל את 'סעיף 50' במהלך הרבעון הראשון של 2017. הפעלת הסעיף למעשה תהיה יישום החלטת הבוחר הבריטי.

המשקיעים ממשיכים לעקוב מקרוב אחר התפתחויות בפרשת דויטשה בנק, שביום שישי האחרון זינקה בוול סטריט 14% לאחר דיווחים על עסקה המתגבשת בין הבנק לבין משרד המשפטים האמריקני, כאשר הסכום המוערך עבור ההסכם ליישוב הפרשה עומד על כ-5.4 מיליארד דולר בלבד, ונמוך מ-14 מיליארד הדולר אותם ביקשו האמריקנים בהתחלה. אמש המסחר בגרמניה היה סגור לרגל 'יום האחדות הגרמנית', ולכן המסחר במניית דויטשה בנק לא התקיים, אם כי מניית הבנק בניו יורק תיקנה מטה "רק" 1.3% לאחר הזינוק החד של 14% ביום המסחר שקדם לו.

בנוסף לדויטשה בנק, המשקיעים כאמור ממשיכים לעקוב מקרוב גם אחר הנעשה בבריטניה, לאחר שראש הממשלה, תרזה מיי, הודיעה כי בכוונתה להפעיל את 'סעיף 50' בסוף הרבעון הראשון של 2017 ושלחה בכך את הפאונד הבריטי לירידה נוספת. הפאונד כעת נסחר תמורת 1.278 דולר לפאונד, 0.874 פאונד לאירו, ו-4.81 שקל לפאונד.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    משקיע וותיק 04/10/2016 16:20
    הגב לתגובה זו
    בניגוד לכל תחזיות האנליסטים. היו כבר כאלה שהספיקו לקבור את האנגלים , ובכן כולם טעו. החלשות המטבע תעשה להם רק טוב ותעזור להם ביצוא ובתחרות , לא סתם רואים את שוק המניות מגיב בעוצמה.
  • 2.
    הממשלה חיבת 04/10/2016 15:18
    הגב לתגובה זו
    הממשלה חיבת להטיל מס מדירה שלישית והורדת מס משוק ההון כדי למנוע ייבוש הבורסה והחזרת משקיעים מחו"ל.
  • 1.
    המתחזה 04/10/2016 14:00
    הגב לתגובה זו
    למרות שיש לי קולים 3.75
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".