17 מפקחים עם 5 רכבים על יותר מ-13,000 אתרי בנייה: הכתובת המדממת שעל הקיר

ענת דניאלי | (8)

הכתובת הייתה על הקיר: עוד לפני קריסת התקרה אתמול (ב׳) באתר הבנייה בחניון הברזל, שורה של גופים התריעו על המצב באתרי הבנייה. כבר תקופה שדנים בבעיית הבטיחות בענף הבנייה, ובמסמך שנכתב ע"י ח"כ אלי אלאלוף בחודש מאי הוצגו נתונים שלפיהם בישראל יש 13,000 אתרי בנייה, אך מופקדים עליהם רק 17 פקחי בטיחות, ובעזרת 5 כלי רכב בלבד.

 

בסוף אוגוסט נהרג פועל כבן 40 לאחר שקיר קרס באתר בנייה בהרצליה ומכבי אש וצוותי מד"א קבעו את מותו במקום. באותו היום באתר בהוד השרון נפל פועל כבן 30 מגובה 6 מטרים ונפצע קשה והוא אושפז בבית החולים בילינסון. 

בדו"ח שפורסם לפני כשבועיים ע"י מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, במחצית הראשונה של 2016 (ינואר - יוני) נהרגו 28 עובדים בתאונות עבודה, מתוכם 16 עובדי בניין. באותו המסמך אף הוצג כי הוגברה האכיפה והפעילות המבצעית באתרי הבנייה ברחבי הארץ. בדו"ח צוין כי בשבועות האחרונים במסגרת מבצעי אכיפה ב-34 אתרי חברות 'אורתם סהר ו'אסום', ובעקבות כך נסגרו 13 אתרים וב-4 מתוכם נפתחה חקירה. 

17 מפקחים עם 5 כלי רכב על יותר מ-13,000 אתרים

בחודש מאי במסמך שפרסם ח״כ אלאלוף, יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, הוא הראה שכ-50% מההרוגים בתאונות העבודה בישראל הם עובדי בניין, וכ-70% מהפגיעות נובעות מנפילה מגובה או מכה מעצם נע. המצב בענף ידוע -  אך הטיפול נותר זהה. ח"כ אלאלוף מראה במסמך שכאמור, במנהל הבטיחות במשרד הכלכלה מעסיקים כיום 17 מפקחים בלבד, שאמורים להגיע ללמעלה מ-13,000 אתרי בניה ברחבי הארץ,  וזאת בעזרת 5 כלי רכב בלבד. 

הדו"ח של משרד הכלכלה שמסכם את שנת 2015 הראה גם כן שהתאונות הקטלניות לפי ענפי המשק המרכזיים מציגות תמונה מדאיגה בענף הבנייה. ב-2015 נהרגו 35 עובדים באתרי הבנייה. מספר זה מהווה עלייה של יותר מ-10% אחוזים לעומת השנה הקודמת, במהלכה נהרגו 31 עובדים.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אלפא99 07/09/2016 11:52
    הגב לתגובה זו
    צריך מפקח אחד ! אבל !!! שיכניסו קבלנים לכלא עם קנסות של מיליונים, ואז הכל יראה אחרת, כך צריך לעשות בכל תחום של נותני השירותים, מזון, תקשורת,...... עובדי מדינה שסרחו, לא צריך חוקים חדשים, צריך להפעיל את מה שיש.
  • 7.
    חיים 07/09/2016 08:17
    הגב לתגובה זו
    כל פעם שקורה אירוע גדול שכזה קופצים כמה עיתונאים/כתבי טלביזיה ומסבירים לנו שיש רק 18 מפקחים ו5 רכבים. ואני שואל האם אי פעם נכתב בתקשורת על אתר שניסגר בגלל בעית בטיחות או קנס דרקוני על אי עמידה בדרישות? אני לא שמעתי. שווה לבדוק כמה עמוק מגיעה השחיתות גם כאן והאם מפקחי הבטיחות של משרד העבודה משולמים כדי להסתיר ו/או לא לדווח. רק מניח את זה כאן. למה נדמה לי שגם כאן חורבן הבית ה3 כבר מתקרב תרתי משמע.
  • 6.
    אורלגויים 06/09/2016 22:12
    הגב לתגובה זו
    המנכ"ל אחראי. הוא זה שמקבל שכר אסטרונומי והוא זה גוזר קופונים בלי הכרה. אם היה מתאמץ לוודא שהתיכנון נכון ולא שרלטני והפיקוח על הבנאים הדוק ומקצועי, בדיוק כפי שהוא דואג להעלאת שכרו ולבונוסים השמנים שהוא מקבל, לא היה קורה אסון!! לכן המנכ"ל אשם וצריך לעצור אותו מייד !!! אילו ידעו המנכ"לים שהם עצמם ידרשו לתת את הדין, שום אסון לא היה קורה באתרי הבנייה הם היו דואגים לזה אישית !!!
  • 5.
    בנימין 06/09/2016 17:06
    הגב לתגובה זו
    זה לא מתפקידם של מפקחי משרד העבודה לפקח על אתרי עבודה, יש מינוי לחברות פיקוח לפקח בצמידות מלאה או חלקית על העבודה , הגיע הזמן שהעיתונאים יבדקו את תפקיד המפקחים ולא יפלו למלכודת הטמונה בשמם של ה״מפקחים״ ,היה לי מקרה לפני מספר שנים שהתרעתי מס׳ פעמים להגעת מפקח איזורי כשצפיתי קריסת משאית מנוף בהרמת למנטרים טרומיים וזאת לאחר שמיציתי את כל האפשרויות להפסיק עבודת הקבלן בשטח, מס׳ ימים לאחר מכן במהלך העבודה קרסה המשאית, למזל כולם לא היו נפגעים, המפקח האיזורי הגיע רק לאחר קרות המקרה וכצפוי לא עשה דבר, הקבלן הביא לשטח משאית שנייה והמשיך בעבודה.
  • 4.
    בנימין 06/09/2016 16:59
    הגב לתגובה זו
    זה לא מתפקידם של מפקחי משרד העבודה לפקח על אתרי עבודה, יש מינוי לחברות פיקוח לפקח בצמידות מלאה או חלקית על העבודה , הגיע הזמן שהעיתונאים יבדקו את תפקיד המפקחים ולא יפלו למלכודת הטמונה בשמם של ה״מפקחים״ ,היה לי מקרה לפני מספר שנים שהתרעתי מס׳ פעמים להגעת מפקח איזורי כשצפיתי קריסת משאית מנוף בהרמת למנטרים טרומיים וזאת לאחר שמיציתי את כל האפשרויות להפסיק עבודת הקבלן בשטח, מס׳ ימים לאחר מכן במהלך העבודה קרסה המשאית, למזל כולם לא היו נפגעים, המפקח האיזורי הגיע רק לאחר קרות המקרה וכצפוי לא עשה דבר, הקבלן הביא לשטח משאית שנייה והמשיך בעבודה.
  • 3.
    עמורה 06/09/2016 12:44
    הגב לתגובה זו
    וזאת האמת. כל עוד חברות ההון הישראליות מרוויחות להמתין הם סינים או ערבים,כולם עוצמים עיניים. עניינו רשעים כסדום
  • 2.
    יניב 06/09/2016 10:17
    הגב לתגובה זו
    יש חברות שמבצעות בדיקת איכות באתרי בניה מי עשה באתר זה את בדיקות האיכות ?
  • 1.
    007 06/09/2016 09:42
    הגב לתגובה זו
    חלם אמיתי - במקום מפקחים שיתחילו לשלול לבעלי מקצוע רשיונות ביצוע רק אז נראה תוצאות. אותו הדין גם לנהגי אוטובוסים, רכבות משאייות ושאר כלים כבדים ובעצם לכל מי שבידיו השררה וסיכון אפשרי לנזק מהותי בייחוד אם מדובר בחיי אדם.
פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%. 

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.