לאמיצים בלבד- מארק פאבר בתחזית מצמררת: "ה-S&P 500 בדרך לצניחה של 50%"

אלמוג עזר | (20)
נושאים בכתבה מארק פאבר

נביא הזעם מארק פאבר טוען כי בחודשים הקרובים ישנם סיכויים גבוהים לכך שמדד ה-S&P 500 יצנח לכדי 1,100 נקודות. נזכיר כי ביום שישי האחרון, ה-S&P 500 קבע שיא חדש כאשר התקרב יותר מאי פעם לכדי 2,200 נקודות. במילים אחרות, פאבר חוזה התרסקות של המדד כפי שהתרחשה בשנת 2009 ואולי אף גרועה מכך.

לדברי פאבר, העליות בשוק המניות האמריקני לא הגיעו בעקבות שגשוג כלכלי או תוצאות של חברות אל בעיקר מתוכניות הבאייבק (רכישה חוזרת של מניות על ידי חברות). בנוסף לתוכניות של מיזוגים ורכישות בשוק. כמו כן לדבריו, העליות בשק אינן מסתמכות על עלייה רוחבית של מניות, אלא על כמה מניות בודדות שמצליחות להגדיל את שווין בשוק. 

נציין כי הנתונים של חברות ה-S&P 500 מציגים תמונה ייחודית. אתמול, 48% ממניות המדד נסחרו בשיא של שנה לאחור (52 שבועות), לפחות בשלושת החודשים האחרונים. 6% מהחברות נמצאות בשיא שנתי נכון להיום.

פאבר ממשיך להזהיר כי הנזילות שמוזרמת מהבנקים המרכזים גורמות בעיקר לתנודתיות בשוק ההון. לטענתו במצב שכזה "הרבה דברים יכולים להתרחש".  

מעט מתחזיותיו של פאבר (בתוכן ניתן למצוא תחזית חיובית):

באוגוסט שנה שעברה הזהיר את העולם מפני השקעה בסין: "הכלכלה הסינית הרבה יותר חלשה ממה שכולם חושבים, אמרתי לפני שנה שאם הכלכלה הסינית תצמח ב-4%, הם יהיו ברי מזל וכעת אני אומר שהם כנראה לא יצמחו בכלל, אולי ב-2%" סיכם פאבר את מצב הכלכלה הסינית. 

בדצמבר האחרון אמר הכלכלן בריאיון לרשת בלומברג. "אני מאמין כי ארה"ב כבר נכנסת למיתון ושוק המניות האמריקני יפול בשנת 2016". 

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    צודק 09/08/2016 20:52
    הגב לתגובה זו
    סופר בועה האס אנד פי נסחר במחירים גבוהים החברות מרוויחות פחות המשק האמריקאי בצמיחה נמוכה מאוד זוהי המציאות עכשיו תעשו
  • 13.
    צודק 09/08/2016 20:46
    הגב לתגובה זו
    האמא של כל הבועות יום הדין יגיע
  • 12.
    חבר של פאבר. 09/08/2016 20:31
    הגב לתגובה זו
    אנו נבקר מהר מאד ב65% נמוך יותר עם אפשרות סבירה ל 77%.
  • 11.
    שען 09/08/2016 18:50
    הגב לתגובה זו
    גם שעון מקולקל מראה פעמיים ביום את השעה המדויקת בדקות .
  • שעון מקולקל 09/08/2016 20:45
    הגב לתגובה זו
    הבט היטב לשעון המקולקל ותראה איך מזנברים לך את הצורה.
  • 10.
    דויד 09/08/2016 18:34
    הגב לתגובה זו
    שקוראים את מרק פאבר אסור לקרוא את הצהרותיו אלא את מעשיו. במרץ השנה הודיע כי הוא נכנס ללונג על מניות ולונג ברזיל . הוא אמר שהוא נגד שורט כי הבנקים המרכזים מחזיקים את השווקים.
  • צודק 09/08/2016 20:47
    הגב לתגובה זו
    התעופף מהשוק כעת מחכה לחבטה
  • 9.
    blond101 09/08/2016 18:32
    הגב לתגובה זו
    מר' אלמוג ארז הביא גם כמה מ"פניני העבר" של הגורו הזה. כל גורו כזה גדול ככל שיהיה קולע בתחזית פעם פעמיים לא יותר. הם יותר לא קולעים מאשר קולעים. העיקר פירסום בחינם מקבלים.
  • פבר אחד הגדולים . (ל"ת)
    פבר אחד הגדולים . 09/08/2016 20:22
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    חיים 09/08/2016 18:25
    הגב לתגובה זו
    איך אפשר להגיד 50% ירידה הנבואה ניתנה לשוטים
  • 7.
    שיעבוד במטראקולוגיה (ל"ת)
    זמבורה 09/08/2016 18:14
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מדוע ביזפורטל מביאים כל פעם את הלייצן הזה? (ל"ת)
    יובל 09/08/2016 18:10
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לקוח 09/08/2016 17:57
    הגב לתגובה זו
    כן אבל משקיע תודה המצב מפחיד ממש לא שפוי
  • משקיע 09/08/2016 18:37
    הגב לתגובה זו
    תקנה פק"מ ותשב עליו 10 שנים. בורסה זה לא המקום בשבילך.
  • וואו,איזה גבר.....אתה פנוי ? (ל"ת)
    נועה 09/08/2016 19:50
  • 4.
    אני 09/08/2016 17:40
    הגב לתגובה זו
    ונהיה לי ממש קר. יותר קל לשים כתבות כאלה מאשר להביא אנשים שחושבים ההיפך ממנו כמו באפט למשל... אבל זה בסדר , כתבה אופטימית של באפט כנראה לא מוכרת ומה שמוכר זה כתבות הפאניקה שלכם שמסתבר לא עובדות על האנשים , תראו את וול סטריט זו התשובה האמיתית.
  • 3.
    דוד מירושלים 09/08/2016 17:28
    הגב לתגובה זו
    בעבר אכן צדק פעם, למיטב זיכרוני. בינתיים בשנים האחרונות טועה טעות אחר טעות. בסוף יצליח לו פעם ואז יזכרו לו את זה לעשור הקרוב. בקיצור, אסור לבנות תיק השקעות על סמך גאון הזוי זה
  • 2.
    לא פוגע סידרתי , שנים של כתבות על התחזיות , נכשל בהכל (ל"ת)
    איתן 09/08/2016 17:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משקיע 09/08/2016 16:58
    הגב לתגובה זו
    יש לנו כאלה הרבה. מי שיקישב לאנשים כאלה גורלו להפסיד הרבה כסף בגלל שהם פועלים מתוך אינטרסים אישיים. אף אחד לא יודע לתזמן את השוק , אבל קל לזרוק תחזיות באוויר.
  • צודק 09/08/2016 20:48
    הגב לתגובה זו
    הבורסות לא בועות? חיי בפאנטזיה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: