לראשונה מזה 7 שנים: הבנק המרכזי באנגליה חתך את הריבית - הפוטסי מגיב
נזכיר נתוני פעילות הייצור בבריטניה שפורסמו אתמול, חשפו כי נרשמה הירידה החדה מזה 3 שנים. אמנם קצב הצמיחה בבריטניה הואץ ברבעון השני ב-2.4%, בעיקר על רקע השיפור שנרשם בחודש אפריל, אך מדובר בנתוני שנמדדו לפני ה'ברקזיט'. ולגבי ההמשך, ברבעון השלישי צפויה להירשם האטה בפעילות הכלכלית בבריטניה על רקע תוצאות משאל העם לפרידה מהאיחוד האירופי, למרות שהליך העזיבה עדיין לא החל באופן רשמי. על פי ממוצע החזאים האחרון של ה-Economist תחזית הצמיחה השנה הופחתה ל-1.5%, לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 1.8% שניתנה לפני חודש. התחזית ל-2017 הופחתה בחדות ל-0.8% לעומת 2% מלפני חודש. שיקול נוסף שחברי הבנק מרכזי ייקחו בחשבון מתייחס לאמון הצרכנים בבריטניה שרשם ביולי את הירידה החדה ביותר מאז מארס 1990 (!!). המדד מצוי ברמה הנמוכה מ- 0, מה שמעיד על פסימיות בקרב הצרכנים בבריטניה. השפעות נוספות של הב'רקזיט' אפשר לראות אצל הבנק המרכזי של אירלנד, שהוריד את תחזיות הצמיחה לשנים 2017-2016 וציין בתוך כך את ההשפעה השלילית של ה-Brexit על כלכלת אירלנד. משכך.Ouch. pic.twitter.com/2t0hppnWnt
— Sara Sjölin (@sarasjolin) 4 באוגוסט 2016
- 8.ניצן 04/08/2016 16:56הגב לתגובה זווהנפט בדרך חזרה למחיר 45 דולר לחבית ממוצעים נעים + תבניות הרמוניות+רצועת בולינגר +נר בולע מראים זאת ברור כשמש.
- מה נהיתה לנו גורביץי 04/08/2016 22:47הגב לתגובה זותחזיקו חזק
- 7.צבי 04/08/2016 15:28הגב לתגובה זוהכל כאן לקראת מלחמת ענק ,מי מכם שמשרת במילואים יודע על מה אני מדבר.....
- 6.נריה 04/08/2016 15:02הגב לתגובה זוכמה שגיאות בכתבה אחת !!!
- 5.אמנון 04/08/2016 14:45הגב לתגובה זולירידות.אך ורק למעלה
- 4.הצלף 04/08/2016 14:26הגב לתגובה זוזה פשוט בושה וחרפה כל הירידות ריבית האלה !!!! למה הן עושות נזק גורמות הר " שקלים " / " דולרים " מדומה אנשים ברחבי העולם לוקחים הלוואות מטורפות כי וחסרות כיסוי כוון שהריבית נמוכה ולעולם לא יחזירו אותם . היד על קבלת הלוואה חלש מאוד . הלוואות צריכות לבוא להשקעה ולא לתשלומים ולכן הכוון לא נכון בכלל !!!! דווקא שהריבית נמוכה חייבים לעלות אותה ולהגיד לאנשים תפסיקו לחיות בתוך בועה !
- עצבני 04/08/2016 14:57הגב לתגובה זואין להם יותר ברירה אלה להמשיך לנפח את הבועה . ברור שהכל הולך לכיוון של התרסקות . איפה שלא תסתכל יש חובות עתק .
- 3.כותבי תרחישים 04/08/2016 14:21הגב לתגובה זובריטניה הינה מרכז פיננסי סיכוי סביר שהשוק יעביר את הפעילות אליהם וגם יקטין יבוא מהאי הבריטי = לאחר תיקון טכני של הפאונד=החלשה ?? ראו אזהרה
- 2.לא היה ברור מתחילת השבוע שיורידו את הריבית ? מצחיקים (ל"ת)משקיע 04/08/2016 14:18הגב לתגובה זו
- 1.כתבתי לכם רק עליות כאשר אתם רואים כתבות מפחידות (ל"ת)משקיע 04/08/2016 14:17הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
