לאחר הפיגוע הרצחני: המערב ילחם ללא חת בדאע"ש? שוק המניות מביע ספק

אחרי פיגועי נובמבר בפריז, מניות יצרניות הנשק זינקו לאור הרצון להילחם בדאע"ש. היום המצב שונה בתכלית
אלמוג עזר | (11)
נושאים בכתבה דאע"ש פריז

זרועות הטרור מכות בצרפת באופן קשה זו הפעם השניה בתוך שמונה חודשים בלבד. מניין הקורבנות מפיגוע הלילה בניס הגיע כבר לכדי 84 הרוגים. זאת לאחר שבנובמבר האחרון בוצעה בפריז מתקפת טרור משולבת שגבתה את חייהם של 130 הרוגים. 

פיגועי הטרור התכופים פוגעים בסדר היום האירופי ומאירוע לאירוע סביר פחות להניח שסדרי היום הכלכלי, חברתי ותרבותי ישובו למסלולם. בשעות הקרובות, מנהיגי העולם יתפנו מהלו"ז היומי שלהם ויתייחסו אל האירוע בפריז. הם יבטיחו לשתף פעולה נגד הטרור ולדאוג לבטחונם של האזרחים. שוק המניות אפעס מתייחס הפעם להתפתחויות עתידיות משמעותיות בספק רב.

בכדי לשתף פעולה ולהגדיל את בטחון האזרחים באירופה הממשלות יצטרכו לחתום על חוזים עם חברות העוסקות בבטחון. בפיגוע הקודם בפריז, מניות לוקאד מרטין (Lockheed Martin) שעוסקת בבטחון אווירי זינקו בשיעור של 3.5%. היום מניות אלו עולות בשיעור של 0.4% בלבד. לוקאהד (סימול: LKM) פיתחה טיל מיוחד כנגד מקורות דאע"ש ששמו הוא ג'ון הג'יאהדי אך השוק לא חוזה עלייה בשימוש בו בקרוב. 

לאחר שנשיא צרפת הולנד אמר בנובמבר האחרון כי "צרפת תשמיד את הטרור לפני שהוא ישמיד אותה", מניות של חברות יצרניות נשק כמו ראייט'ון (Raytheon) זינקו בשיעור של 4%. היום מניות אלו מוסיפות 0.3% בלבד. 

חברת נשק נוספת היא נורת'גרופ גרומן (סימול: NOC) אשר אחראית על אספקת מפציץ החמקן ואף זכתה במכרז בשווי של 80 מיליארד דולר אשתקד. בהכרזת החרפת הלחימה בדאע"ש בנובמבר מניית החברה טיפסה בשיעור של 4%. היום המניה נסחרת ביציבות. גם יצרנית המזל"טים AeroVironment שטיפסה 6% בנובמבר היום נסחרת ביציבות.

לסיכום ניתן לומר כי אם הפיגוע בפריז של חודש נובמבר אשתקד גרם לתרחישים בהם ממשלות המערב יעלו הילוך כנגד הלחימה בדאע"ש, היום השוק מגיב בעיקר באדישות. אדישות זו יכולה להיתפס כאי אמון של המשקיעים להבטחות שקרוב לוודאי נשמע בשעות הקרובות מפי הממשלות באירופה.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    YL 17/07/2016 08:48
    הגב לתגובה זו
    הממשל הצרפתי שנים יודע את האמת מה חובה לעשות אך כל אחד משחק את משחק שלושת הקופים הצרפתים ו האירופים כ כלל שולחים מבתם ל ארצות הברית מתוך הרגל שהם יקריבו את הקורבנות ו שהם יממנו את המלחמה בטרור לא עוד פשוט עלינו להערך ל ראש ממשלה מוסלמי ב צרפת
  • 10.
    אנחל 17/07/2016 07:32
    הגב לתגובה זו
    לפי הכתבה הזו צריכים להפסיק את המסחר בשווקים בעיקר בנגזרים בכל עת של פיגוע חבלני או העלאת מתיחות יזומה בעולם.
  • 9.
    hguy 16/07/2016 19:01
    הגב לתגובה זו
    היאזידים ועמים אחרים. כבר כשהתחילו במכירת נשים לשפחות מין. מכירת נשים הרג ללא אבחנה . שריפת אסירים והטבעתם היה צורך להתארגן ולחסלם כל עוד הם קטנים. היום רואים לצערינו את התוצאות של האידאולוגיה שהתפשטה ונותנת בסיס לפנאטים מטורפים ומתפשטת בכל העולם.
  • 8.
    משה 16/07/2016 13:04
    הגב לתגובה זו
    את ראשו של .....אובמה הוא הטרוריסט המסוכן מכולם .....בדוק
  • 7.
    מושון 16/07/2016 00:24
    הגב לתגובה זו
    הם עדיין לא מבינים את מה שאנו יודעים-מה זה ערבים. צריכים להתחיל לגרש אותם לארצות מהם באו ולהבין שחוץ מבלגן הם לא יודעי ם לעשות כלום.
  • 6.
    קליפ 15/07/2016 22:15
    הגב לתגובה זו
    ללא הפרעת "משטרת" פריז המגוחכת....המוסלמים הרצחניים ימשיכו את עבודתם. לנקות את צרפת מהכיבוש!!!
  • 5.
    חת 15/07/2016 19:29
    הגב לתגובה זו
    http://m.milog.co.il/%D7%A2%D7%A9%D7%95%D7%99_%D7%9C%D7%9C%D7%90_%D7%97%D7%AA/e_45713/%D7%9E%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%9F-%D7%A2%D7%91%D7%A8%D7%99-%D7%A2%D7%91%D7%A8%D7%99
  • 4.
    רק לעכוב לא להכנס (ל"ת)
    סיבוב פרסה 15/07/2016 19:22
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יועצת השקעות 15/07/2016 19:21
    הגב לתגובה זו
    המדדים עדיין בשיא
  • 2.
    צחי המדליק 15/07/2016 19:18
    הגב לתגובה זו
    אין מצב לשינוי
  • 1.
    חיים 15/07/2016 19:18
    הגב לתגובה זו
    לא הכל זה וול סטריט
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: