כוונו שעונים: ביום ה' - האירוע הגדול בשווקים הפיננסים השבוע
שלושה שבועות אחרי משאל העם והחלטת בריטניה על יציאה מהאיחוד האירופי ('ברקזיט'), ביום חמישי הקרוב בשעה 13:00 שעון ישראל) יפרסם הבנק המרכזי באנגליה את עדכון הריבית, ולפי כל ההערכות - בפעם הראשונה מאז 2009 נראה הפחתת ריבית. ואולי גם מעבר לזה. בכדי להבהיר עד כמה העדכון הקרוב הוא חריג, נדגיש כי ב-90 העדכונים האחרונים הריבית באנגליה נותרה ללא שינוי.
עם טרם החלטת בריטניה לצאת מהאיחוד האירופי הסבירות להפחתת ריבית בחודש יולי לפי בורסת החוזים עמדה על 11%, כעת הסבירות עומדת על כמעט 80%. הסבירות הזו זינקה בעיקר אחרי דבריו של נגיד הבנק האנגלי מארק קרני בסוף יוני, ועכשיו השאלה המרכזית היא כנראה בכמה, והאם נראה יותר מהפחתת ריבית? כך לדוגמה, בבנק אוף אמריקה צופים שהריבית באנגליה תופחת מ-0.5% ל-0% ובנוסף הבנק המרכזי יכריז על השקה מחודשת של תכנית ההרחבה הכמותית (QE) - בהיקף של 50 מיליארד ליש"ט לחודש. נזכיר כי בסוכנות הדירוג S&P500 אמרו לאחרונה כי החלטת אזרחי בריטניה לצאת מהאיחוד חותכת בחצי את פוטנציאל הצמיחה של הממלכה בשנתיים הקרובות, ובקרן המטבע הבהירו טרם משאל העם כי יציאה מהאיחוד תגרור מיתון בבריטניה.
הנתון המדהים הוא שכעת הסוחרים צופים שהעלאת ריבית באנגליה תהיה רק בעוד 62 חודשים (5 שנים!), בגוש האירו בעוד 48 חודשים ובארה"ב בתחילת 2019. אגב, בעדכון הריבית האחרון בישראל (ימים ספורים אחרי ה'ברקזיט') צפי העלאת הריבית עודכן מצד חטיבת המחקר של הבנק לרבעון האחרון של 2017, תיזמון שנראה כעת קרוב באופן חריג וכמעט לא רלוונטי.
עוד אירועים משמעותיים השבוע לשווקים:
לוח המאקרו בארה"ב יחסית דליל השבוע והנתון המרכזי הוא נתון המכירות הקמעונאיות שיפורסם רק ביום שישי. באותו היום יפורסמו עוד שלל נתונים כגון הסנטימנט הצרכני, התפוקה התעשייתית ועוד.
- רכשו את חלקה של אחותם בנכסים - וישלמו ריבית והצמדה
- בנק ישראל רומז שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 9.גם היום כל העולם ירוק. תל אביב גם ירוקה (ל"ת)צימר 13/07/2016 08:51הגב לתגובה זו
- 8.כלכלן 11/07/2016 12:55הגב לתגובה זומי שחושב שבריטניה תבצע מהלך כמו באירופה טועה, כאן שווה לרכוש מט"ח מלחמה בדרך.
- kl nfti / (ל"ת)ct 12/07/2016 16:03הגב לתגובה זו
- ?? 12/07/2016 00:07הגב לתגובה זולהם בראש זה להעלות את הריבית כדי להרגיע על הצמיחה במדינה.
- 7.קנו מניות בנקים ונדלן אלונימחץ (ל"ת)חיים 11/07/2016 00:39הגב לתגובה זו
- 6.HAKY1 10/07/2016 21:24הגב לתגובה זועוד פעם הספירה ההזויה לאחור? מזל שזה לא מלווה באזעקה.
- 5.ארנון 10/07/2016 19:56הגב לתגובה זוהזויים
- 4.סוחר חתיך 10/07/2016 19:15הגב לתגובה זולאחר דישדוש הכיוון למעלה למעלה למעלה,מי שעשה שורט בברקסיט קיבל שמן ברקסים לרכך את החדירה.בקיצור חברים לכו עם המגמה שהיא למעלה כבר 4 שנים והשיא עוד לפנינו בשנים הקרובות
- 3.לא יאמן (ל"ת)דוד 10/07/2016 17:16הגב לתגובה זו
- 2.קניתי 10/07/2016 15:01הגב לתגובה זוכי כל שני וחמישי יש אירוע רב משמעות לכלכלה העולמית וכל פעם מדינה אחרת מתנהגת גרוע. היומן שלי מפוצץ כבר באירועים ונשארו לי רק 2 תאריכים פנויים לאירוע מוחי או אירוע לבבי. בעקבות כל האירועים שלכם.
- יצחק 10/07/2016 23:18הגב לתגובה זונכון
- יו 10/07/2016 17:56הגב לתגובה זותותחזאת תגובה
- כנל 10/07/2016 17:41הגב לתגובה זוכנל צרחתי בקולי קולות
- נהדר (ל"ת)צחקתי בקול 10/07/2016 15:15הגב לתגובה זו
- 1.כותבי תרחישים 10/07/2016 14:47הגב לתגובה זוירידת הפאונד-וירידה נוספת צפויה- כמוהה כהורדת ריבית הזהרנו מהפאונד ברמה של 147 ל $
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
