מניות הבנקים באירופה טסו אתמול עד 10%: זה רצף האירועים שהוביל לכך
אתמול היה יום חזק עבור מחזיקי המניות ברחבי העולם, וחזק ביותר עבור אלו שמשקיעים במניות הבנקים, במיוחד האירופיים: מדד הבנקים האירופי נסק ביותר מ-6%, בעוד ענקיות בנקאות כמו דויטשה בנק ו-סוסייטה ג'נרל זינקו כ-7%, כשיוניקרדיט טסה מעל 10%, וכל זאת - בשל מספר סיבות.
כזכור, אתמול פורסמו נתוני הייצוא בסין, ואלו הפתיעו לטובה את הסוחרים: הייצוא של המדינה, שבתחילת השנה חששו כי ההאטה בה תביא להאטה בעולם כולו, זינק ב-11.5% לעומת החודש המקביל אשתקד. מדובר בהתאוששות מרשימה גם בהשוואה לחודש הקודם, אז נרשמה נפילה מעל 25% בייצוא.
הנתונים מסין אכן פיזרו אופטימיות במסחר בעולם, אך האירוע שהצית את הראלי דווקא בסקטור הבנקאות באירופה הגיע דווקא מארה"ב: הדו"חות של ג'י.פי מורגן אמנם הצביעו על ירידה של 7% ברווח, וירידה של 3% בהכנסות - אך הסוחרים ציפו לדו"חות גרועים הרבה יותר: בשל שלל המשברים שחלו מתחילת 2016, בדגש על הפגיעה החדה בסקטור הנפט, נרשם חשש כי סקטור הבנקאות ייפגע באופן קשה מהמצב - בשל חשיפתו לסקטור שנפגע כ"כ בשל צניחת מחירי הנפט. דו"חות של הבנק האמריקני הציגו כי "המצב לא גרוע כמו שחשבו" - ולא רק שמניית הבנק הגיבה בעליות, אלא כאמור - גם אלו באירופה.
פרט לשתי סיבות אלו, היחלשותו של מטבע האירו מול סל המטבעות בעולם תמכה גם כן באווירה החיובית - בדגש על הסקטור באירופה. המטבע האירופי, שרק שלשום נסחר מול הדולר ביחס של 1.1455, צנח ביותר מ-1.5% מאז אמצע יום שלישי, והגיע עד ליחס של 1.126 דולר לאירו הבוקר.
- הבנק מול בית ההשקעות, מי מנצח בקרב על הסוחר הישראלי?
- רשות התחרות בודקת את הבנקים; לאן זה יכול להוביל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סיבה נוספת, שהייתה ברקע למסחר כהתפתחות חיובית נוספת, היא הקמת הקרן לתמיכה בבנקים האיטלקיים, בסכום גבוה של 5 מיליארד אירו. לראיה, בתוך הראלי של אתמול בלטה יוניקרדיט האיטלקית עם טיסה של מעל 10%(!)
ולמרות האווירה המחוייכת בסקטור הבנקאות, נדגיש כי הוא עדיין מציג תשואה שלילית מתחילת השנה, כשהמניות האירופיות רק מתחילות להתאושש מהשפל אליו הגיעו. דויטשה בנק, לדוגמא - מציג נפילה של 28% מתחילת 2016, גם לאחר הזינוק של אתמול.
הדריכות בסקטור תמשיך, לקראת פרסום דו"חותיהן של ענקיות בנקאות אמריקניות נוספות היום ומחר - בהן סיטיבנק, בנק אוף אמריקה, ו-וואלס פארגו. דו"חות טובים (באופן יחסי לציפיה השלילית לביצועיהם) עשויים להמשיך לתמוך במגמה החיובית, כשמצב בו בנק אחד או יותר יציגו חולשה ופגיעה חדה משחשבו - עשוי לקטוע את השמחה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, התייחס בשיחה עם Bizportal לראלי: "המשקיעים פסימיים מאוד לגבי האפשרות של הבנקים להרוויח כסף בעתיד: ריביות שליליות, דפלציה, ועקומים שטוחים והפוכים לא עושים טוב למערכת. גם ההתפתחות הדיגיטלית שעוברת על ענף האשראי שמה את סקטור הבנקאות בערפל".
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
