טירוף הנדל"ן: והנה זמני הנסיעה ב-8:00 בבוקר לת"א (עזריאלי) - מאיפה זה גיהנום?
אחד השיקולים המרכזיים בבחירת מקום מגורים הינו משך הזמן שלוקחת הנסיעה למקום העבודה בעיר הגדולה - תל אביב. בתקופה שבה מחירי הדירות באזור המרכז מרקיעים שחקים, לא מעט זוגות צעירים מחפשים את דירתם במעגלים המרוחקים יותר. פה נכנסת לתמונה שאלת זמן הנסיעה לעבודה כל בוקר.
בבדיקה מיפינו את משך ההגעה לת"א הבוקר (בחרנו את בנייני עזריאלי כנקודת ציון) מהערים השונות בשעה 8:00, בדגש על אותן ערים שבהן מוקמות בימים אלו שכונות מגורים גדולות. לדוגמה, העיר החדשה חריש שצפויה להתאכלס כבר במהלך השנה וצפויות בה בשלב הראשון 12 אלף יח"ד ובהמשך כ-24 אלף יח"ד. מיקום נוסף הוא 'כרמי גת' שצפויות להיבנות בה כ-14,400 דירות. בעיר יבנה ישנן כ-740 יח"ד בשיווק, ובשלב הבא צפויות להיבנות 1,885 יח"ד נוספות. אבל, הצעירים מחפשים בכל אזור המרכז.
את הנתונים אספנו מתוך אתר WAZE. שם נקודת היציאה היא ממש ממרכזי העירים. שלא במפתיע, העיר שהכי מהיר להגיע ממנה היא גבעתיים הסמוכה, ומשם זה הולך ומתארך. מחולון זה לוקח קצת יותר מחצי שעה, מכפ"ס זה ייקח כשעה של נסיעה, מיבנה זה ייקח מעל שעה ועשר דקות. חפשו את העיר שלכם:
- 18.שמתם תמונה לא נכונה. איפה רשימת הערים (ל"ת)אבי 14/04/2016 13:42הגב לתגובה זו
- 17.ANGUI 08/04/2016 17:42הגב לתגובה זועוד מעט יהיה בראשון לציון עזריאלי כמו כן יש הכול יכול למה חייבים ת"א .בעוד8-10 שנים תושבי ראשון גם יעבדו בראשון לאחר סיום הפרויקט של חולות הסופרלנד
- 16.ירושלמי 08/04/2016 09:25הגב לתגובה זו50 דקות...
- 15.חובב טבע 08/04/2016 09:01הגב לתגובה זווהדירות שם בחצי חינם
- 14.מ.י. 08/04/2016 07:54הגב לתגובה זולפני חודש קניתי דירת 4 ח' יפיפיה בשכונת רחובות המדע מפרויקט-חצי מהמחירים המטורפים ברמת אביב ובאותם סטנדרטים,עם נגישות קלה לתחנת הרכבת ,30 ד' מעזריאלי ויציאות קלות מהעיר ברכב,מה רע...?חושבים שרחובות זו פריפריה?ממש לא
- ישראלי 10/04/2016 23:13הגב לתגובה זוהמחירים בהתאם...
- 13.מי ניכנס לשם בשמונה מה רע ב9.30 (ל"ת)מחליפים. יעד 08/04/2016 06:56הגב לתגובה זו
- 12.משה 07/04/2016 20:16הגב לתגובה זומאזוכיסט - תעברו לטוסטוס
- 11.עדיין בפקק 07/04/2016 19:51הגב לתגובה זובשעה כזו 40 דק לרמת החייל מגבעתיים ושעה ו40 דק ממודיעין לרמת החייל ואני יכול להמשיך גם למקומות נוספים אז מדידה למגדלי עזריאלי זו מדידה רק של ציר ראשי ורק תחילת הפקק. מצפה בקוצר רוח לבדיקה רחבה יותר.
- 10.א 07/04/2016 17:36הגב לתגובה זו4 מסלולי רכבים מצתרפים ל 2 מסלולים התנועה מעפולה וואדי ערה ממזרח + חיפה מהצפון , וחדרה מצתרפים בצומת חדרה הנסיעה אורכת שעה וחצי-בזמנים 6.45 -9.30 הסיוט נימשך בערב כשחוזרים
- 9.אא 07/04/2016 16:59הגב לתגובה זוהיה כל כך מסובך למיין את הטבלה לפי זמנים? שנמצא ונקבל תמונה ברורה של מאיפה הכי מהיר ואיפה פחות? למה להציג את הכל בבלאגן?
- 8.asher.parnasa 07/04/2016 13:44הגב לתגובה זואין מצב שמאשדוד לעזריאלי זמן הנסיעה קצר יותר מאשר מראשון לציון לעזריאלי.....
- 7.האמת לא נראה לי משהו איום- נורמלי על הבוקר 30 דקות (ל"ת)HAKY1 07/04/2016 13:35הגב לתגובה זו
- 6.נתניה 07/04/2016 12:10הגב לתגובה זוצריך להחליף את פיירברג כמה שיותר מהר
- 5.במאי 07/04/2016 12:07הגב לתגובה זוגרתי בראשון ובחולון עד לפני 6מחודשים עברתי לכפר סבאמראשון לקח להגיע למסגר כשעה ורבעמחולון כמעט שעהכיום מכפר סבאלוקח כ 50 דקותכתבוס תחזיר את המפתחות
- 4.שטויות , אני מתל אביב לתל אביב ולוקח לי חצי שעה (ל"ת)שייקה 07/04/2016 11:56הגב לתגובה זו
- 3.א,ס 07/04/2016 11:20הגב לתגובה זויותר מהר להגיע מגבעתיים לעזריאלי ( ברוב המקומות של גבעתיים ) מאשר מתל אביב עצמה צפון או דרום , בטח בהשוואה מול המשתלה או רמת אביב ולכן גבעתיים ללא ספק היא עיר המרכזית ואיכותית מוכן למכור ב 3 מיליון בבועת הנדלן
- תל אביבי 10/04/2016 23:17הגב לתגובה זומרמת אביב אתה פשוט לוקח אוטובוס לעזריאלי, ומגיע בקלות ובנוחות, כשהאוטובוס נוסע רוב הדרך בנת"צ. בזמן הנסיעה אתה קורא עיתון או גולש בסמארטפון. מאד נוח. מגבעתיים נהגים נתקעים בפקק בכצנלסון וערבי נחל.
- סבתא שלי מוכרת ב1.5 07/04/2016 13:19הגב לתגובה זוגטעל נפש של עיר
- 2.תשקיעו קצת יותר 07/04/2016 11:15הגב לתגובה זואתם מתיימרים לתת מידע חשוב ומעניין, אז תעבירו מידע רלוונטי. תרשמו מאיזו נקודה בדיוק אתם בדקתם בכל עיר. חבל שיוצאת כתבה רק בשביל למלא מקום
- חזי 07/04/2016 12:48הגב לתגובה זותקרא בתוך הטבלה ותראה בדיוק מהיכן חישבו את היציאה. סתן מתקיף, עצבני.
- קצת מחשבה 07/04/2016 14:14הסוגריים נוספו בשלב מאוחר יותר
- 1.בשעה 8:30 זה תוספת של 30 דקות (ל"ת)מאחר 07/04/2016 11:12הגב לתגובה זו
- רפי 07/04/2016 19:57הגב לתגובה זובטבלה מופיע שמיבנה לוקח פחות משעה ואילו במלל של הכתבה כתוב שעה ו10 דקות. מי צודק?
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים -1.95% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.
