טירוף הנדל"ן: והנה זמני הנסיעה ב-8:00 בבוקר לת"א (עזריאלי) - מאיפה זה גיהנום?
אחד השיקולים המרכזיים בבחירת מקום מגורים הינו משך הזמן שלוקחת הנסיעה למקום העבודה בעיר הגדולה - תל אביב. בתקופה שבה מחירי הדירות באזור המרכז מרקיעים שחקים, לא מעט זוגות צעירים מחפשים את דירתם במעגלים המרוחקים יותר. פה נכנסת לתמונה שאלת זמן הנסיעה לעבודה כל בוקר.
בבדיקה מיפינו את משך ההגעה לת"א הבוקר (בחרנו את בנייני עזריאלי כנקודת ציון) מהערים השונות בשעה 8:00, בדגש על אותן ערים שבהן מוקמות בימים אלו שכונות מגורים גדולות. לדוגמה, העיר החדשה חריש שצפויה להתאכלס כבר במהלך השנה וצפויות בה בשלב הראשון 12 אלף יח"ד ובהמשך כ-24 אלף יח"ד. מיקום נוסף הוא 'כרמי גת' שצפויות להיבנות בה כ-14,400 דירות. בעיר יבנה ישנן כ-740 יח"ד בשיווק, ובשלב הבא צפויות להיבנות 1,885 יח"ד נוספות. אבל, הצעירים מחפשים בכל אזור המרכז.
את הנתונים אספנו מתוך אתר WAZE. שם נקודת היציאה היא ממש ממרכזי העירים. שלא במפתיע, העיר שהכי מהיר להגיע ממנה היא גבעתיים הסמוכה, ומשם זה הולך ומתארך. מחולון זה לוקח קצת יותר מחצי שעה, מכפ"ס זה ייקח כשעה של נסיעה, מיבנה זה ייקח מעל שעה ועשר דקות. חפשו את העיר שלכם:
- 18.שמתם תמונה לא נכונה. איפה רשימת הערים (ל"ת)אבי 14/04/2016 13:42הגב לתגובה זו
- 17.ANGUI 08/04/2016 17:42הגב לתגובה זועוד מעט יהיה בראשון לציון עזריאלי כמו כן יש הכול יכול למה חייבים ת"א .בעוד8-10 שנים תושבי ראשון גם יעבדו בראשון לאחר סיום הפרויקט של חולות הסופרלנד
- 16.ירושלמי 08/04/2016 09:25הגב לתגובה זו50 דקות...
- 15.חובב טבע 08/04/2016 09:01הגב לתגובה זווהדירות שם בחצי חינם
- 14.מ.י. 08/04/2016 07:54הגב לתגובה זולפני חודש קניתי דירת 4 ח' יפיפיה בשכונת רחובות המדע מפרויקט-חצי מהמחירים המטורפים ברמת אביב ובאותם סטנדרטים,עם נגישות קלה לתחנת הרכבת ,30 ד' מעזריאלי ויציאות קלות מהעיר ברכב,מה רע...?חושבים שרחובות זו פריפריה?ממש לא
- ישראלי 10/04/2016 23:13הגב לתגובה זוהמחירים בהתאם...
- 13.מי ניכנס לשם בשמונה מה רע ב9.30 (ל"ת)מחליפים. יעד 08/04/2016 06:56הגב לתגובה זו
- 12.משה 07/04/2016 20:16הגב לתגובה זומאזוכיסט - תעברו לטוסטוס
- 11.עדיין בפקק 07/04/2016 19:51הגב לתגובה זובשעה כזו 40 דק לרמת החייל מגבעתיים ושעה ו40 דק ממודיעין לרמת החייל ואני יכול להמשיך גם למקומות נוספים אז מדידה למגדלי עזריאלי זו מדידה רק של ציר ראשי ורק תחילת הפקק. מצפה בקוצר רוח לבדיקה רחבה יותר.
- 10.א 07/04/2016 17:36הגב לתגובה זו4 מסלולי רכבים מצתרפים ל 2 מסלולים התנועה מעפולה וואדי ערה ממזרח + חיפה מהצפון , וחדרה מצתרפים בצומת חדרה הנסיעה אורכת שעה וחצי-בזמנים 6.45 -9.30 הסיוט נימשך בערב כשחוזרים
- 9.אא 07/04/2016 16:59הגב לתגובה זוהיה כל כך מסובך למיין את הטבלה לפי זמנים? שנמצא ונקבל תמונה ברורה של מאיפה הכי מהיר ואיפה פחות? למה להציג את הכל בבלאגן?
- 8.asher.parnasa 07/04/2016 13:44הגב לתגובה זואין מצב שמאשדוד לעזריאלי זמן הנסיעה קצר יותר מאשר מראשון לציון לעזריאלי.....
- 7.האמת לא נראה לי משהו איום- נורמלי על הבוקר 30 דקות (ל"ת)HAKY1 07/04/2016 13:35הגב לתגובה זו
- 6.נתניה 07/04/2016 12:10הגב לתגובה זוצריך להחליף את פיירברג כמה שיותר מהר
- 5.במאי 07/04/2016 12:07הגב לתגובה זוגרתי בראשון ובחולון עד לפני 6מחודשים עברתי לכפר סבאמראשון לקח להגיע למסגר כשעה ורבעמחולון כמעט שעהכיום מכפר סבאלוקח כ 50 דקותכתבוס תחזיר את המפתחות
- 4.שטויות , אני מתל אביב לתל אביב ולוקח לי חצי שעה (ל"ת)שייקה 07/04/2016 11:56הגב לתגובה זו
- 3.א,ס 07/04/2016 11:20הגב לתגובה זויותר מהר להגיע מגבעתיים לעזריאלי ( ברוב המקומות של גבעתיים ) מאשר מתל אביב עצמה צפון או דרום , בטח בהשוואה מול המשתלה או רמת אביב ולכן גבעתיים ללא ספק היא עיר המרכזית ואיכותית מוכן למכור ב 3 מיליון בבועת הנדלן
- תל אביבי 10/04/2016 23:17הגב לתגובה זומרמת אביב אתה פשוט לוקח אוטובוס לעזריאלי, ומגיע בקלות ובנוחות, כשהאוטובוס נוסע רוב הדרך בנת"צ. בזמן הנסיעה אתה קורא עיתון או גולש בסמארטפון. מאד נוח. מגבעתיים נהגים נתקעים בפקק בכצנלסון וערבי נחל.
- סבתא שלי מוכרת ב1.5 07/04/2016 13:19הגב לתגובה זוגטעל נפש של עיר
- 2.תשקיעו קצת יותר 07/04/2016 11:15הגב לתגובה זואתם מתיימרים לתת מידע חשוב ומעניין, אז תעבירו מידע רלוונטי. תרשמו מאיזו נקודה בדיוק אתם בדקתם בכל עיר. חבל שיוצאת כתבה רק בשביל למלא מקום
- חזי 07/04/2016 12:48הגב לתגובה זותקרא בתוך הטבלה ותראה בדיוק מהיכן חישבו את היציאה. סתן מתקיף, עצבני.
- קצת מחשבה 07/04/2016 14:14הסוגריים נוספו בשלב מאוחר יותר
- 1.בשעה 8:30 זה תוספת של 30 דקות (ל"ת)מאחר 07/04/2016 11:12הגב לתגובה זו
- רפי 07/04/2016 19:57הגב לתגובה זובטבלה מופיע שמיבנה לוקח פחות משעה ואילו במלל של הכתבה כתוב שעה ו10 דקות. מי צודק?
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים
הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.
הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.
ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח". האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10 אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20 (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.
עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).
