מי החברה הכי נדיבה בחלוקת דיבידנדים, ובאיזה ענף תקבלו את התשואה הגבוהה ביותר?
סך הדיבידנדים שחולקו ע"י החברות שמניותיהן נסחרות בבורסה בת"א הסתכם בשנת 2015 בכ-19.6 מיליארד שקל, עלייה של כ-4% לעומת שנת 2014, כך לפי הבורסה לניירות ערך.
מספר מחלקות הדיבידנדים עלה מ-169 חברות ב-2014 ל-182 חברות בשנת 2015 - כ-40% מהחברות שמניותיהן נסחרו בבורסה בסוף השנה. שיעור החברות שחילקו דיבידנד עלה זו השנה השלישית ברציפות, והינו הגבוה ביותר מאז שנת 2007.
חלק ניכר מבין 182 חברות אלו מחלקות דיבידנד באופן קבוע – כשני שליש מהן (123 חברות) חילקו דיבידנד בכל אחת משלוש השנים האחרונות, וכמחציתן (89) חילקו דיבידנד בכל אחת מחמש השנים האחרונות.
תשואת הדיבידנד הממוצעת המשיכה במגמת הירידה בחמש השנים האחרונות, מ-3.6% בשנת 2010 עד 2.2% בלבד בשנת 2015. הקיטון בתשואה נובע בעיקר מהגידול בשווי שוק החברות הבורסאיות בשנת 2015 של כ-22%.
- להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יש לציין כי בניכוי 9 החברות הדואליות שנרשמו אשתקד במסגרת חוק הרישום הכפול, ובראשן מיילן, תשואת הדיבידנד בשנת 2015 דומה לתשואה בשנה הקודמת – כ-2.5% לעומת כ-2.6% בשנת 2014.
המחלקות הגדולות: טבע ניצבת גם השנה בראש צמרת מחלקות הדיבידנדים, בזכות חלוקת דיבידנדים מדי רבעון בסך כולל של כ-4.5 מיליארד שקל. אחריה בזק (1.8 מיליארד), כיל (1.4 מיליארד) וחברה לישראל (1.2 מיליארד).
מבחינת תשואות: תשואות הדיבידנד הבולטות מבין חברות מדד המעו"ף שייכות לחברה לישראל (9.6%) ו-בזק (8.8%). תשואות הדיבידנד הגבוהות ביותר מבין חברות מדד ת"א 75 שייכות לדלק רכב (כ-22%), אפריקה נכסים (כ-13%), ואל על (כ-12.5%).
- האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
חלוקה ענפית: תשואת הדיבידנד הענפית הגבוהה ביותר שייכת לענף השירותים הפיננסיים (7.7%), לאחר ש-10 מתוך 13 חברות הענף חילקו דיבידנד השנה, ובראשן: אקסלנס השקעות, לידר שוקי הון ומיטב דש השקעות. תשואת הדיבידנד הענפית השנייה בגובהה שייכת לענף המסחר והשירותים (6.8%), בזכות הדיבידנדים הגבוהים שחילקו בזק ודלק רכב.
תשואת הדיבידנד הענפית הנמוכה ביותר שייכת לענף הביומד, הכולל חברות מו"פ שאינן נוהגות לחלק דיבידנד.
בשנת 2015 חלה ירידה של כ-50% בסך הדיבידנדים שחילקו חברות הביטוח. בסוף 2014 הציגה הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון לחברות הביטוח מתווה ליישום דרישות ההון החדשות מכוח התקינה החדשה "סולבנסי 2", בה יצטרכו לעמוד החל מהדוחות הכספיים השנתיים לשנת 2016. העמידה בדרישות ההון המחמירות מאלצת את חברות הביטוח להיערך בהתאם ולבצע פעולות לטובת חיזוק עתודות ההון, מה שהוביל לירידה בתשלומי דיבידנד השנה וצפוי להשפיע על חלוקת דיבידנדים גם בשנת 2016.
בדומה לאשתקד, גם השנה חילקו דיבידנד 23 חברות מענף הטכנולוגיה – 20 מתוכן נוהגות לחלק דיבידנד מדי שנה.
תשואת הדיבידנד של החברות שמניותיהן כלולות במדד התל-דיב בסוף שנת 2015, הסתכמה בכ-3.1%, לעומת תשואה של כ-3.8% של חברות המדד לפי הרכבו בסוף 2014.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
