גרף

שימו לב לדיווח מהיום בנוגע למחיר הנפט - וזה נוגע לאירן

חברות אופ"ק צפויות להיפגש ב-20 למארס בנוגע להקפאת תפוקה - אירן תסכים להקפאה רק לאחר שתעלה על ייצור 4 מיליון חביות ביום
גיא בן סימון | (10)

מחיר הנפט שנשלט לאחרונה על ידי התבטאויות מנוגדות בנוגע לתיאום מחירים מצד המפיקות חברות ארגון אופ"ק, השלים בחודש האחרון עלייה של 40% ברקע להתקדמות מסויימת בדרך להקפאה אפשרית. בעוד רוסיה הביעה נכונות להקפאה וסעודיה שולחת מסרים מעורפלים נוכח ניסיונה לשבור את אירן מבחינה כלכלית, שר האנרגיה הכווייתי חשף בשבוע שעבר את המכשול העיקרי והוא אי הסכמה מצד כל המפיקות חברות אופ"ק - וזה כולל את אירן. רק לאחרונה חידשה אירן את הייצוא למערב ואם זה היה נראה בלי אפשרי להשיג את הסכמתה - הדיווח היום מכיוונה של אירן על התקרבות מסויימת לשולחן הדיונים טורף את הקלפים. נזכיר כי בסוף השבוע הנפט זינק 1.8% -38.5 דולר לחבית וסגר שבוע רביעי רצוף של עליות. (לכתבה המלאה - לחץ כאן)

שר הנפט של אירן, ביג'אן זנגנה, הציב היום תנאי להתייצבותה של הרפובליקה האיסלמית בדיונים כשאמר כי זו תצטרף לשולחן השיחות רק לאחר שתפוקתה תגיע ל-4 מיליון חביות ליום, כך דיווח סוכנות הידיעות האירנית ISNA. "שיעזבו אותנו בשקט כל עוד הייצור שלנו לא מגיע ל-4 מיליון חביות ביום, לכשנגיע לרמה זו נוכל לשתף איתן (יתר המפיקות -ג.ב.ס) פעולה", אמר זנגנה. 

ב-16 בפברואר האחרון התכנסו שרי הנפט של סעודיה, קטאר, ונצואלה, אופ"ק ושר האנרגיה הרוסי בדוחא שבקטאר כדי לדון על האפשרות לשפר את המצב נוכח מחיר הנפט שהגיע לשפל חסר תקדים. הצדדים הביעו נכונות לשמור על קצב הפקה ממוצע בהתאם לרמה שנקבע בינואר השנה במידה ומדינות נוספות יצטרפו ליוזמה. עם זאת, אירן דחתה את האפשרות להקפאת תפוקה בהתאם לרמה זו, מתוך הרצון לחזור לרמות הייצור של לפני הסנקציות. אלו האחרונות הביאו להפחתת הייצוא האירני משיא של 2.5 מיליון חביות ליום לפני 2011 ל-1 מיליון חביות ביום בלבד בשפל. עם זאת, כעת נראה כי  הדרך של אירן לחזור לרמות ייצור של לפני הסנקציות סלולה והיא לא מתכוונת לעצור כאן.

זנגנה הסגיר היום כי ב-19 במארס אירן צפויה להציג ייצוא של 2 מיליון חביות ביום, לעומת 1.75 מיליון חביות ביום בפברואר האחרון. עוד אמר כי הייצור האירני יעלה מ-2.8 מיליון חביות ב-2015 לרמה של 3.6 מיליון חביות במחצית הראשונה של 2016 - כך שהיעד של 4 מיליון חביות נראה באופק.

נזכיר כי רק בפברואר האחרון הגיע משלוח אירני ראשון של 4 מיליון חביות לאדמת אירופה, וזאת לראשונה מאז 2012. לפי 'רויטרס', פגישת חברות אופ"ק צפויה להיערך ברוסיה ב-20 למארס בעוד נכון להיום אירן עדיין לא אישרה את השתתפותה.

יניב חברון מאקסלנס אמר: "נראה שלכולם יש מה להרוויח מהמהלך, קיצוץ של 3%-2% מהתפוקה היומית יכול להוביל לעלייה של 100% במחיר וכתוצאה לעלייה דומה בפידיון והרבה יותר מזה ברווח. מדינות כמו ונצואלה, ניגריה קזחסטאן ועוד מתחננות למהלך מסוג זה. רוסיה וסעודיה מנסות לשדר עסקים כרגיל, אך גם הן לא יוכלו להחזיק כך מעמד לאורך זמן. גם ברוסיה המצב החברתי קשה, בכל זאת חלק ניכר מהכנסות המדינה מגיע מהנפט והקיצוצים שם נמשכים. המדינה אומנם תעמוד בתשלומים שלה בזכות קרנות רזרבות שהוקמו בדיוק לצורך תקופות כאלו, אך לכולם ברור שזה לא יוכל להימשך עוד הרבה זמן. כולם יודעים שללא סעודיה, קיצוץ מתואם בתפוקה הגלובלית אינו אפשרי. אומנם רוסיה בהחלט יכולה להיות זו שתתאם את המהלך, אך סעודיה היא זו שתיקבע".

גרף נפט מאז מארס 2011:

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    המחיר הראוי 13/03/2016 17:10
    הגב לתגובה זו
    ושם יתיצב אין נפט מוזל הנפט נפל בטעות היה ב100 ואין סיבה למחירים מגוכחים מחיר ראוי 60 דולר
  • 9.
    עליית המחיר אינה 13/03/2016 17:04
    הגב לתגובה זו
    יתאכז נראה את הנפט אף 60 דולר השנה מספר כלי הרכב העולים על הכביש בעיקר ארהב עולה חזק ראו גם כאן כאשר ירידת מחיר הבנזין היתה שליש מארהב של ליטר עולה 1.8 שח בארהב יותר מכוניות ויותר נוסעים קמ שורפים ישרפו הרבה יותר דלק גם המצב הכלכלי בארהב ידרוש מוצרי אנרגיה חזקים
  • 8.
    עליית המחיר אינה 13/03/2016 16:58
    הגב לתגובה זו
    טופק זוהי התאמה מצד אחד צימצום התפוקה בארהב בגלל סגירת אסדות הפפקה מ1600 ל400 חוסר כדאיות הפקה מפצלים כל שהתפוקה תרד בארהב מצד שני בגלל קקיסת הנפט ב60% מ100 הביקוש למוצרי נפט גדלים .נוסיף לכך הצמיחה היחסית טובה והמצב הכלכלי המשתפר בארהב ורמת הצריכה הגבוה שם.
  • 7.
    שח סעודי 13/03/2016 16:25
    הגב לתגובה זו
    אין לי מושג מאיפה אתם מושכים את הנתונים ההזויים האלו איראן מצמצמת תפוקה
  • 6.
    אמיר 13/03/2016 15:36
    הגב לתגובה זו
    נפט ובורסות בשיא של תקופה אחרונה . , כשבכלכלה עולמית לא חל שום שינוי מהותי . תחושתי שסיבוב נוכחי מתקרב לסיומו וצלילה לא רחוקה .
  • 5.
    כלכלן 13/03/2016 15:07
    הגב לתגובה זו
    איראן מגדילה תפוקה וסין תמשיך לדעוך = היצעים גדולים על ביקושים משמע המחיר ישוב לרדת במהרה ל30$
  • 4.
    אם לא הזבל אובמה טירן היתה מגיעה לקריסה (ל"ת)
    תום 13/03/2016 14:52
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איפכא מסתברא 13/03/2016 13:16
    הגב לתגובה זו
    השנייה היא שאירן מודיעה בעצם שהיא לא תצטרף להקפאת התפוקה, דבר שכמובן יגרור ירידות חזקות בשער הנפט.
  • 2.
    נמו 13/03/2016 12:52
    הגב לתגובה זו
    גם מלחמת הגז והנפט תביאנו לשערים נמוכים מאד. גם הבורסות תחלשנה קשות אבל לא בהכרח בגלל הגז/נפט. יש בידי שער כמעט מוחלט שהגיעו אליו כל הפעילים בענף. צפו להפתעות לא סימפטיות.
  • 1.
    שרון 13/03/2016 12:06
    הגב לתגובה זו
    בקיצור לא יהיה הסכם והנפט יחתך בחדות אחרי ה20 במארס
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.