גרף

שימו לב לדיווח מהיום בנוגע למחיר הנפט - וזה נוגע לאירן

חברות אופ"ק צפויות להיפגש ב-20 למארס בנוגע להקפאת תפוקה - אירן תסכים להקפאה רק לאחר שתעלה על ייצור 4 מיליון חביות ביום
גיא בן סימון | (10)

מחיר הנפט שנשלט לאחרונה על ידי התבטאויות מנוגדות בנוגע לתיאום מחירים מצד המפיקות חברות ארגון אופ"ק, השלים בחודש האחרון עלייה של 40% ברקע להתקדמות מסויימת בדרך להקפאה אפשרית. בעוד רוסיה הביעה נכונות להקפאה וסעודיה שולחת מסרים מעורפלים נוכח ניסיונה לשבור את אירן מבחינה כלכלית, שר האנרגיה הכווייתי חשף בשבוע שעבר את המכשול העיקרי והוא אי הסכמה מצד כל המפיקות חברות אופ"ק - וזה כולל את אירן. רק לאחרונה חידשה אירן את הייצוא למערב ואם זה היה נראה בלי אפשרי להשיג את הסכמתה - הדיווח היום מכיוונה של אירן על התקרבות מסויימת לשולחן הדיונים טורף את הקלפים. נזכיר כי בסוף השבוע הנפט זינק 1.8% -38.5 דולר לחבית וסגר שבוע רביעי רצוף של עליות. (לכתבה המלאה - לחץ כאן)

שר הנפט של אירן, ביג'אן זנגנה, הציב היום תנאי להתייצבותה של הרפובליקה האיסלמית בדיונים כשאמר כי זו תצטרף לשולחן השיחות רק לאחר שתפוקתה תגיע ל-4 מיליון חביות ליום, כך דיווח סוכנות הידיעות האירנית ISNA. "שיעזבו אותנו בשקט כל עוד הייצור שלנו לא מגיע ל-4 מיליון חביות ביום, לכשנגיע לרמה זו נוכל לשתף איתן (יתר המפיקות -ג.ב.ס) פעולה", אמר זנגנה. 

ב-16 בפברואר האחרון התכנסו שרי הנפט של סעודיה, קטאר, ונצואלה, אופ"ק ושר האנרגיה הרוסי בדוחא שבקטאר כדי לדון על האפשרות לשפר את המצב נוכח מחיר הנפט שהגיע לשפל חסר תקדים. הצדדים הביעו נכונות לשמור על קצב הפקה ממוצע בהתאם לרמה שנקבע בינואר השנה במידה ומדינות נוספות יצטרפו ליוזמה. עם זאת, אירן דחתה את האפשרות להקפאת תפוקה בהתאם לרמה זו, מתוך הרצון לחזור לרמות הייצור של לפני הסנקציות. אלו האחרונות הביאו להפחתת הייצוא האירני משיא של 2.5 מיליון חביות ליום לפני 2011 ל-1 מיליון חביות ביום בלבד בשפל. עם זאת, כעת נראה כי  הדרך של אירן לחזור לרמות ייצור של לפני הסנקציות סלולה והיא לא מתכוונת לעצור כאן.

זנגנה הסגיר היום כי ב-19 במארס אירן צפויה להציג ייצוא של 2 מיליון חביות ביום, לעומת 1.75 מיליון חביות ביום בפברואר האחרון. עוד אמר כי הייצור האירני יעלה מ-2.8 מיליון חביות ב-2015 לרמה של 3.6 מיליון חביות במחצית הראשונה של 2016 - כך שהיעד של 4 מיליון חביות נראה באופק.

נזכיר כי רק בפברואר האחרון הגיע משלוח אירני ראשון של 4 מיליון חביות לאדמת אירופה, וזאת לראשונה מאז 2012. לפי 'רויטרס', פגישת חברות אופ"ק צפויה להיערך ברוסיה ב-20 למארס בעוד נכון להיום אירן עדיין לא אישרה את השתתפותה.

יניב חברון מאקסלנס אמר: "נראה שלכולם יש מה להרוויח מהמהלך, קיצוץ של 3%-2% מהתפוקה היומית יכול להוביל לעלייה של 100% במחיר וכתוצאה לעלייה דומה בפידיון והרבה יותר מזה ברווח. מדינות כמו ונצואלה, ניגריה קזחסטאן ועוד מתחננות למהלך מסוג זה. רוסיה וסעודיה מנסות לשדר עסקים כרגיל, אך גם הן לא יוכלו להחזיק כך מעמד לאורך זמן. גם ברוסיה המצב החברתי קשה, בכל זאת חלק ניכר מהכנסות המדינה מגיע מהנפט והקיצוצים שם נמשכים. המדינה אומנם תעמוד בתשלומים שלה בזכות קרנות רזרבות שהוקמו בדיוק לצורך תקופות כאלו, אך לכולם ברור שזה לא יוכל להימשך עוד הרבה זמן. כולם יודעים שללא סעודיה, קיצוץ מתואם בתפוקה הגלובלית אינו אפשרי. אומנם רוסיה בהחלט יכולה להיות זו שתתאם את המהלך, אך סעודיה היא זו שתיקבע".

גרף נפט מאז מארס 2011:

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    המחיר הראוי 13/03/2016 17:10
    הגב לתגובה זו
    ושם יתיצב אין נפט מוזל הנפט נפל בטעות היה ב100 ואין סיבה למחירים מגוכחים מחיר ראוי 60 דולר
  • 9.
    עליית המחיר אינה 13/03/2016 17:04
    הגב לתגובה זו
    יתאכז נראה את הנפט אף 60 דולר השנה מספר כלי הרכב העולים על הכביש בעיקר ארהב עולה חזק ראו גם כאן כאשר ירידת מחיר הבנזין היתה שליש מארהב של ליטר עולה 1.8 שח בארהב יותר מכוניות ויותר נוסעים קמ שורפים ישרפו הרבה יותר דלק גם המצב הכלכלי בארהב ידרוש מוצרי אנרגיה חזקים
  • 8.
    עליית המחיר אינה 13/03/2016 16:58
    הגב לתגובה זו
    טופק זוהי התאמה מצד אחד צימצום התפוקה בארהב בגלל סגירת אסדות הפפקה מ1600 ל400 חוסר כדאיות הפקה מפצלים כל שהתפוקה תרד בארהב מצד שני בגלל קקיסת הנפט ב60% מ100 הביקוש למוצרי נפט גדלים .נוסיף לכך הצמיחה היחסית טובה והמצב הכלכלי המשתפר בארהב ורמת הצריכה הגבוה שם.
  • 7.
    שח סעודי 13/03/2016 16:25
    הגב לתגובה זו
    אין לי מושג מאיפה אתם מושכים את הנתונים ההזויים האלו איראן מצמצמת תפוקה
  • 6.
    אמיר 13/03/2016 15:36
    הגב לתגובה זו
    נפט ובורסות בשיא של תקופה אחרונה . , כשבכלכלה עולמית לא חל שום שינוי מהותי . תחושתי שסיבוב נוכחי מתקרב לסיומו וצלילה לא רחוקה .
  • 5.
    כלכלן 13/03/2016 15:07
    הגב לתגובה זו
    איראן מגדילה תפוקה וסין תמשיך לדעוך = היצעים גדולים על ביקושים משמע המחיר ישוב לרדת במהרה ל30$
  • 4.
    אם לא הזבל אובמה טירן היתה מגיעה לקריסה (ל"ת)
    תום 13/03/2016 14:52
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איפכא מסתברא 13/03/2016 13:16
    הגב לתגובה זו
    השנייה היא שאירן מודיעה בעצם שהיא לא תצטרף להקפאת התפוקה, דבר שכמובן יגרור ירידות חזקות בשער הנפט.
  • 2.
    נמו 13/03/2016 12:52
    הגב לתגובה זו
    גם מלחמת הגז והנפט תביאנו לשערים נמוכים מאד. גם הבורסות תחלשנה קשות אבל לא בהכרח בגלל הגז/נפט. יש בידי שער כמעט מוחלט שהגיעו אליו כל הפעילים בענף. צפו להפתעות לא סימפטיות.
  • 1.
    שרון 13/03/2016 12:06
    הגב לתגובה זו
    בקיצור לא יהיה הסכם והנפט יחתך בחדות אחרי ה20 במארס
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.