TV

אל עריאן מתייחס לעלייתו של טראמפ - ומזהיר: ריבית שלילית תרסק את השווקים

אל עריאן מתריע מפני התוצאה ההפוכה של הריבית השלילית: "המערכת לא בנויה לכך. מתישהו זה יקרוס"
גיא בן סימון | (3)
נושאים בכתבה טראמפ

וול סטריט עדיין לא יודעת איך לבלוע את עלייתו המטאורית של דונאלד טראפ לתודעה הפוליטית, ומוחמד אל עריאן, היועץ הבכיר לתאגיד אליאנס, אומר היום (ה') כי השווקים מאחרים בלעשות כך ומתקשים לפרש את ההשלכות ההצלחה של טראמפ בבית הרפובליקאי. בראיון ל-CNBC אל עריאן מזהיר מפני התוצאה ההפוכה של הריבית השלילית בשווקים.

"אני חושב שהדבר שהכי קשה להעריך בשווקים - וזו הסיבה שאתה לא רואה את הפרמייה - הוא איך יש להעריך מועמד מוביל שלא זוכה לגיבוי מהמפלגה שלו", אמר אל אריען ברמיזה לטראמפ שרשם ב'סופר צ'יוזדיי' לילה של ניצחנות מרשימים בבית הרפובליקאי. 

ריבית שלילית - תוצאה הפוכה

לגבי השתת ריבית שלילית על ידי הבנקים המרכזיים בעולם, אל עריאן מזהיר כי גירוי מוניטרי לא שגרתי עשוי להביא לקריסת השוק. "כאשר התחלנו (בארה"ב) במדיניות הבלתי קונבנציונלית, ברננקי (יו"ר הפד' בזמנו) ההזכיר לנו באוגוסט 2010, שמדובר במשוואה הכוללת יתרונות, עלויות וסיכונים. אם אתה ממשיך עם זה רחוק מדי ולאורך זמן ממושך מדי, היתרונות יורדים בעוד העלויות והסיכונים עולים. אני חושב שהבנקים המרכזיים מבינים זאת", אמר אל עריאן. 

אל עריאן מזהיר: "אם אתה מנסה לנהל את הכלהלה הגלובלית בטריטוריה של ריבית שלילית, אני מבטיח לך כי בנקודה מסויימת זה יהפוך לעניין רציני. השווקים לא בנויים לפעול בטריטוריה של ריבית שלילית. בנקודה מסויימת אתה מקבל את התוצאה ההפוכה מהמבוקש. אני לא חושב שהבנק המרכזי של יפן דמיין אי פעם כי השתת ריבית שלילית - תחזק את הין במקום החלשתו ונראה מכירות בשוק המניות במקום ראלי. אבל זה מה שקרה, כי אם אתה חוצה נקודה מסויימת - האנשים אומרים לעצמם 'זה לא אמין יותר'". 

נזכיר כי מוקדם יותר השבוע ביפן, לראשונה, המשקיעים נאלצו לשלם על הזכות להלוות כסף לממשל כאשר האג"ח ל-10 שנים הניב תשואה שלילית בהמשך להורדת הריבית לטריטוריה השלילית. (לכתבה המלאה - לחץ כאן)

לגבי כיוון הריבית בארה"ב, נוכח שיפור נתוני השכר בארה"ב, אל אריען צופה שתי העלאות במהלך השנה, ואמר כי הפד' עדיין מחפש "כל הזדמנות" להעלות את הריבית. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    צודק 03/03/2016 17:25
    הגב לתגובה זו
    לחסכונות ונדלן
  • 2.
    סוחר נוסטרו 03/03/2016 15:10
    הגב לתגובה זו
    הרי הורדות הריבית באו כדי להגיע בסוף הדרך חזרה למציחה ועל כן השווקי ההון עלו. אם פתאום ניגשים לריבית שלילית...זה מוכיח שאין לזה פאקינג סוף וכנראה שהצמיחה המפורסמת לעולם לא תשוב ועל כן הסנפ שווה 1300 בלחץץץץץ
  • 1.
    ג. יפית 03/03/2016 15:05
    הגב לתגובה זו
    חחחההה אפשר לשים את התמונה של אל עריאן במקום הדוב ששמים תמיד בתמונה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.