הנגידה מפתיעה: יילן מודיעה כי ריבית שלילית בארה"ב היא אופציה ריאלית

נגידת הבנק המרכזי התייצבה היום לחלק השני של עדותה בפני ועדת הכלכלה של הקונגרס האמריקני 
אלמוג עזר | (20)
נושאים בכתבה יילן

נגידת הבנק המרכזי (הפד') ג'נט יילן התייצבה היום לחלק השני של עדותה על פעולות הפד' בפני ועדת הכלכלה של הקונגרס האמריקני. בעדותה הודתה יילן כי חוסר הוודאות הכלכלית לגבי הצמיחה האמריקנית גדל לאחרונה ואף התייחסה לחששות המשקיעים לגבי מיתון מתקרב. 

דבריה של יילן נאמרים ברקע לירידות החדות שנרשמות היום בוול סטריט, כאשר בשעה זו מדד הדאו ג'ונס יורד בשיעור של עד 2.3%. 

לטענתה של יילן מדיניות של ריבית שלילית כבר נשקלה בעבר בארה"ב בשנת 2010, אך דאז הוחלט כי המדיניות הזו אינה מטיבה עם המשק. עתה הבנק המרכזי בודק את ההשפעה שיש לריבית שלילית מחוץ לארה"ב בכדי להיות מוכנים לאפשרות שגם בארה"ב יצטרכו ליישם את אותה מדיניות. 

בסיבוב הירידות בשווקים הנוכחי שהחל עם פתיחתה של השנה, הבנקים המרכזים כנראה משתמשים בנשק האחרון שלהם. היום נודע כי גם בשוודיה הבנק המרכזי הוריד את הריבית לרמה שלילית בסך של 0.5%. הצעד מגיע לאחר שגם ביפן הורידו את הריבית לרמה שלילית (0.25%-) בחודש ינואר. 

יילן נשאלה בעדותה כי האם יש סיכוי שארה"ב תנהג כמו שאר העולם ותשוב למגמה של מדיניות אשראי מרחיבה כפי שנהגה עד לשנת 2014. יילן השיבה בציניות מסוימת כאשר אמרה כי העדויות מראות ש"הרחבות אינן מתות מזקנה". הווה אומר שמתישהו השווקים צריכים ללמוד בפני עצמם ללא עזרת הבנקים המרכזיים.

נציין כי טרם עדותה, על פי שוק הנגזרים בארה"ב הצפי הוא כי הפד' ייסוג מתוואי הריבית שהכריז עליו בתחילת השנה - בין שתיים לארבע העלות ריבית במשק. הצפי של השוק הוא כי העלאת הריבית הבאה תתרחש אי שם בשנת 2018. 

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    א 12/02/2016 00:00
    הגב לתגובה זו
    היו צריכים להעלות ריבית מזמן ב 2011 2012 אבל כל פעם שהשוק השתעל נתנו לו מנה גדושה של ריבית נמוכה ו QE1 QE2 QE3 והצהרות דהנגידים ימשיכו להדפיס כסף ולתדלק את הבועה העיקר שלא ירד השוק ץ לאט לאט הבינו רבים שהשוק עובד על אויר חם של הבנקים המרכזיים עם הזמן המחויבות לריבית נמוכה או שלילית והמשך הדפסה החלה להיתפס לו כצעד חיובי אלא כהודאה בכך שהמצב עדיין חמור ולא ניתן להעלות ריבית 8 שנים ממשבר 2008, במצב כזה תגיע הקריסה שככ ניסו למנוע , רק שעכשיו היא תהיה חזקה הרבה יותר מאשר אם היו מאפשרים תיקון טבעי של השוק וניקוי הנכסים הרעילים דווקא העלאה נחושה של הריבית היתה משדרת בטחון ואחריות ומתווה כיוון שאולי למרות שבהתחלה היה כלפי מטה בהמשך היה מתכנס לצמיחה ריאלית אבל מה שהם עושים עכשיו מוכיח שהם בעצם לא יודעים מה לעשות, ואת זה השוק הכי שונא אנשים מבינים שכל העליות אחרי 2010 2011 היו בעצם בלוף ורוצים לברוח מהשוק בכל מחיר.
  • יילן תעשה הכל שזה לא יקרה במשמרת שלה (ל"ת)
    אלי 12/02/2016 12:12
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    גולגה מאיר 11/02/2016 21:49
    הגב לתגובה זו
    צפו למפולת. הותרת הריבית ברמות הנוכחיות לאורך זמן עוד תעלה לרבים וטובים ביוקר. היחידים שמרוויחים מהריבית הנמוכה אלו העשירים. העניים ממשיכים לשלם ביוקר על ריביות ריאליות של 5 אחוז.
  • 15.
    נגיד שהנגידה אמרה אז מה יקרה? (ל"ת)
    נגיד אחר 11/02/2016 21:12
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    נגיד 11/02/2016 21:10
    הגב לתגובה זו
    כמה שטויות אפשר לדבר בשביל להזיז מספרים בבורסה
  • 13.
    יסיים ירוק ויכול להצית ראלי עצום החל ממחר. (ל"ת)
    מצויין 11/02/2016 21:00
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    למרות הדפסות כסף ענק 11/02/2016 20:16
    הגב לתגובה זו
    אין מפולת ולא שקרים אך ורק תיקון לגל עליות תמשיכו לברבר ערץ הנכסים בשווקים הרקיע שחקים ל75 טריליון דולר העת ירד ל60 טריליון דולר זה .כל לא מפולת ולא שקרים האם אינכם רואים עליית ערכים חזקה מביאה לירידה אחר כך זהו המצב נא ללמוד
  • שמטוב 12/02/2016 15:34
    הגב לתגובה זו
    בכניסה למיתון ממושך ועמוק. האם המיתון יהיה בצורה הדרגתית או בצורה של מפולת קשה לנבא. הבורסה במצב מסוכן ורק למומחים גדולים או למקורבים שווה להמשיך להשקיע. כללי המשחק שהורגלת אליהם לא יעבדו, אנחנו בדינמיקה חדשה, אבל זכותך לממן את אילו שירוויחו ממךולהרגיש בינתיים שאתה חכם.
  • 11.
    ידלין הבייתה (ל"ת)
    הצלף 11/02/2016 20:14
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    קלקלן 11/02/2016 20:13
    הגב לתגובה זו
    המנדט הכפול של הפד מורה להם לשמור על יציבות מחירים ותעסוקה מלאה. בשום מקום לא נאמר שהפד צריך להציל את וול סטריט. הצמיחה בארה"ב אמנם חלשה אבל רחוקה ממיתון (1.8 בשנה האחרונה), האבטלה בשפל, השכר עולה ואינפלצית הליבה CPI כבר חצתה 2% ב-12 חודשים אחרונים, אינפלצית ליבה לפי PCE יותר חלשה - 1.4%. אלה נתונים של משק שאולי לא הכי חזק אבלל בוודאי לא מציג חולשה שמצדיקה ריבית מאוד נמוכה, בוודאי לא ריבית אפס או שלילית. מיין סטריט במצב שפיר שמצדיק ריבית גבוהה מ-0.25%.
  • 9.
    למרות הדפסות כסף ענק 11/02/2016 20:11
    הגב לתגובה זו
    כלכלה לפח אשפה זוהי המסקנה.כידי ליצור אינפלציה צריך מדיניות פיסקאלית. רחיבה להפסיק להתעסק עם ריביות והדפסות בסף
  • כנראה שמעולם לא פתחת אותם בכדי ללמוד מה כתוב בהם (ל"ת)
    קלקלן 11/02/2016 21:44
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אין ערך לכסף, זה ארמגדון כלכלי, ההונאה נחשפה (ל"ת)
    רועי 11/02/2016 20:07
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    היא פשוט אסון לעולם (ל"ת)
    שימי 11/02/2016 19:57
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    איך סותמים למכשפה את הפה (ל"ת)
    עמנואל מ. 11/02/2016 19:52
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ציקי 11/02/2016 19:51
    הגב לתגובה זו
    היא לא תספיק להוריד את הריבית כי הכול יצנח לפני חח
  • 4.
    ציקי 11/02/2016 19:48
    הגב לתגובה זו
    היט מפחדת מהמפולת אז החליטה לשקר בחלום הלילה היא תשים ריבית שלילית רוצה להרגיע את השווקים תרגיל יפה עשתה למדה מדראגי שמאכיל את כולם לוקשים
  • 3.
    /// 11/02/2016 19:45
    הגב לתגובה זו
    שלה. היא אמרה כדרך אגב שריבית שלילית היא חלק מהכלים , לא רק זה - היא גם אמרה שלא סביר בעיניה שהצעד הבא של הפד יהיה לחזור לריבית אפס. מה גורם לכם לחשוב שריבית שלילית זה דבר טוב? השוק נתן בראש לכל מדינה שעברה לריבית שלילית ואותן מדינות קיבלו בדיוק את ההפך ממה שהם רצו להשיג.
  • 2.
    המצב כלכך קשה שהנגידים פשוט מזגזגים (ל"ת)
    אנחנו בדרך לאבדון כל 11/02/2016 19:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    המנתח היחיד בעולם 11/02/2016 19:39
    הגב לתגובה זו
    יינתן במשך השנה בע"ה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: