גרף

הניקיי ממשיך לדמם: צלל 2.3% לשפל של שנה וחצי, אוסטרליה בטריטוריה דובית

נמחקו העליות שרשם הניקיי ביפן מאז השיק הבנק המרכזי את תוכנית ההקלה הכמותית באוקטובר 2014
גיא בן סימון | (6)
נושאים בכתבה אסיה

הטלטלה בשווקים נמשכת: מדד הניקיי ביפן ממשיך לאבד גובה גם היום, ורושם שפל של כמעט שנה וחצי. באוסטרליה המדד המרכזי נכנס לשוק דובי ברקע לצנחת מחיר הנפט אמש ב-6% הרחק מתחת ל-30 דולר לחבית. מחיר חבית מתקן כעת אחרי הצניחה החופשית אמש, ועולה 2.3% ל-28.6 דולר לחבית. הבורסה בסין תהיה סגורה לכל אורך השבוע, הבורסה בסינגפור חזרה היום למסחר לאחר הפסקה מתחילת השבוע לרגל חג ויורדת ביותר מ-2%.

הניקיי איבד 2.3% מחק היום למעשה את העליות שנרדשמו מאז השיק הבנק המרכזי את ההרחבה הכמותית, באוקטובר של 2014. רק אתמול איבד הניקיי יותר מ-5% ורשם את הירידה התוך יומית מאז יוני 2013. הין היפני, הנחשב כחוף מבטחים בימים תנודתיים, מתחזק ב-0.4% ל-114.45 ין מול הדולר - הרמה הגבוה ביותר מאז 2014. נזכיר כי התחזקות הין פוגעת ברווחי החברות ביפן.

אמש בניו יורק המדדים סגרו בירידות קלות, כאשר מדד הנאסד"ק איבד 0.35% בלבד. המשקיעים דרוכים לקראת נאומה של הנגיה ילן בפני הקונגרס במסגרת ועידה בת יומיים שתחל היום. העולם כולו יחפש התייחסות של הפד' לטלטלה בשווקים, ולראות את היחס של הבנק המרכזי לקצב העלאת הריבית.

הבנקים באירופה עומדים במוקד הטלטלה השבוע, וימשיכו לרכז עניין. צניחת מחיר הנפט אמש הוסיפה לחששות מהאטה של הכלכלה העולמית. "עד שלא תירגע המהומה בשוק, קשה לצפות התאוששות", אמר מיטצושינג אקינו, מ-Ichiyoshi Investment Management. לדבריו, הגאדה העיקרית של המשקיעים היא לאפשרות של התרקסות שוק החוב העולמי, אך סייג כי סביר שזה לא יקרה. (בסאקסו בנק מספקים כיוון לבנקים באירופה - לכתבה המלאה)

באוסטרליה מדד אוסטרליה S&P נכנס לטריטוריה דובית כשירד ב-20% מהשיא שנרשם באפריל האחרון, בהובלת מניות האנרגיה שרושמות ירידה של עד 4% בצל קריסת הנפט אמש.

הרחבה בהמשך...

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ב1720 הזהרתי אתכם בעליה הבא תמכרו הכל עד 1000 (ל"ת)
    המנתח היחיד בעולם 10/02/2016 09:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    חזרתי להזהיר את כולכם בעליה הבא אפשרות אחרונה שלכם (ל"ת)
    המנתח היחיד בעולם 10/02/2016 09:17
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גם היום הדובים של ביזפורטל היו בכותרות (ל"ת)
    פו הדוב 10/02/2016 08:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לירוי 10/02/2016 08:19
    הגב לתגובה זו
    הייתכן שנתון זה לא מתאים לפוזיציה של ביזפורטל ?
  • כן הם סגורים, לא היה מסחר (ל"ת)
    si 11/02/2016 07:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מזכיר את 2008 ,אבל אני רואה בזה הזדמנות לאסוף בזול. (ל"ת)
    אחד 10/02/2016 08:16
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.