לאחר ההודעה על ביטול מנגון הפסקת המסחר - הבורסה בסין התחזקה ב-2%

מדד ההאנג סנג הציג עליות נאות גם כן. הניקיי חתם הבוקר בירידות קלות של עד 0.4%. 
אלמוג עזר | (11)
נושאים בכתבה אסיה

יום המסחר האחרון של השבוע באסיה התאפיין במגמת שערים מעורבת עם נטייה ברורה לעליות. זאת כאשר נרשמים עליות חדות במדד הסיני ובהנג סנג. מדד הניקיי היפני הציג ירידות שערים קלות.

מדד המניות של שנחאי סגר הבוקר בעליות חדות של 2%. העליות הופיעו כתיקון לאחר צניחת המדד לאורך השבוע וההודעה על כך שהממשל בסין ישהה את מנגון הפסקת המסחר האוטומטי. אותו מנגנון שגרם להפסקת המסחר אתמול ובתחילת השבוע ויצר פאניקה בסין בפרט ובשווקים בכלל. 

מדדי אסיה

שנחאי -0.25%

האנג סנג -0.92%

ניקיי 225 -1.19%

נציין כי מוקדם יותר הלילה, רגעים קצרים לאחר פתיחת המסחר בשנחאי, מדד המניות הסין עוד נסחר בירידות שערים בירידות של כמעט 2%, אך כאמור מאז חל תיקון חד במדד שבשיאו הגיעה עד לכדי עליות של 3.5%. החולשה של המדד בשעה האחרונה הביאה אותו לסגור בעליות של 2% "בלבד".

בנוסף להודעה על השהיית מנגנון הפסקת המסחר בסין, פורסמו אתמול בערב (20:00 שעון ישראל) חדשות דרמטיות נוספות מהכלכלה בסין. רשת החדשות רויטרס ציטטה מקורבים לשלטון שטענו כי הבנק המרכזי בסין נמצא תחת לחצים כבדים להעמיק את תהליך פיחות המטבע עד לכדי 15%, בכדי לתמוך בכלכלה המקומית. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הדיווח גרם למדדים בניו יורק להציג ירידת שערים חדות, מתוך החשש ששוב נשקפת סכנת מלחמת מטבעות בשוק הגולבאלי. הבנק המרכזי בסין הודיע עוד אתמול בבוקר כי הוא מבצע פיחות יזום של 0.5% במטבע היואן נגד סל המטבעות. 

אזעקת ההרגעה בדמות העלייה היומית במדד המניות הסיני, משפיעה גם המסחר העתידי בשוק המניות באירופה וארה"ב. החוזים על מדד הדאקס הגרמני והפוטסי הבריטי עולים 1.2% ו-1.3% בהתאמה. החוזים על הנאסד"ק ועל ה-S&P 500 עולים 1% ו-0.9% בהתאמה. גם הנפט שנסחר בימים האחרונים בשפל של יותר מעשור מציג עליות הבוקר של עד 2% במחירו. 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    גיא 08/01/2016 11:40
    הגב לתגובה זו
    נראה לי שכרגע שצריך להיות זהיר..... כל עלייה תביא לעוד הנחתה למטה
  • 4.
    אני מושקע על הדאקס עולה יום יורד 3 ימים שיגעו אותי. (ל"ת)
    רון 08/01/2016 10:44
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ציון 08/01/2016 10:14
    הגב לתגובה זו
    בקושי עלה אחוז וחמי וזה זמני שבוע הבא הם רוצים לעשות פיחות ביואן שיתחילו לייצר מאוררי תקרה אולי ילך להם חח
  • 2.
    יותר בכיוון של 1.5 וזה גם זמני (ל"ת)
    חושחש 08/01/2016 09:26
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סוחר עצבני 08/01/2016 08:12
    הגב לתגובה זו
    איך שאני נכנס הכל נופל, איך שאני יוצא הכל עולה. הסינים לא יציבים שיגעו את כולם!
  • שלמה 08/01/2016 09:11
    הגב לתגובה זו
    צריך הרבה סבלנות. הסבלנות משתלמת
  • צביקה 08/01/2016 09:05
    הגב לתגובה זו
    לגמרי חכה זה לא נגמר הם רוצים לעשות פיחות דרסטי בטח שבוע הבא תהיה הפתעה מהם ועוד פיחות של 15 אחוז משוגעים אלה
  • רמי 08/01/2016 09:01
    הגב לתגובה זו
    אנחנו ממגמת עליה יבוא תיקון מהיר
  • סבלנות (ל"ת)
    יוסי. 08/01/2016 08:56
    הגב לתגובה זו
  • כנס מתי שאתה יוצא. צא מתי שאתה נכנס (ל"ת)
    יוסי 08/01/2016 08:55
    הגב לתגובה זו
  • צימר 08/01/2016 08:52
    הגב לתגובה זו
    ואני מתכוון לתל אביב
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.