הערב ב-21:00: "ללא הודעה מרגיעה - השווקים יגיבו בירידות"
הבנק הפדרלי בארה"ב צפוי להודיע הערב על העלאת ריבית ראשונה לאחר 9 שנים של ריבית אפסית, ולאחר אין ספור תרוצים על חולשת שוק העבודה האמריקאי לצד ציפיות אינפלציה נמוכות. בעוד העלאת הריבית הערב נחשבת כ'עניין סגור', הפוקוס של משקיעים נוגע למדיניות הפד' להמשך, למספר פעימות של העלאה, ובעיקר לקצב העלאת הריבית. שוק האג"ח ירכז עניין ונותר לראות מה חושבים הכלכלנים על ההודעה הערב והשפעתה על שוק האג"ח, בעוד התשואה על האג"ח האמריקאי ל-10 שנים עומדת על 2.26%.
לדברי עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים: "האינדיקאטורים החיוביים שפורסמו לאחרונה בשילוב ההתבטאויות של נגידת הבנק המרכזי יובילו את הבנק להעלאת ריבית, זאת למרות התנודתיות בשווקים הפיננסים, ירידת מחירי הדלק, החולשה בשווקים המתעוררים והירידה בציפיות לאינפלציה - בעיקר כדי לא לפגוע באמינותו של הבנק".
"השאלה היותר חשובה כרגע נוגעת לתוואי הריבית העתידי. על פי הפרסום האחרון של הבנק מספטמבר, בחישוב גס, חברי המועצה המוניטרית של הבנק צופים לפחות העלאת ריבית אחת לרבעון. קצב זה של הפד, הגבוה מהערכות בשווקים (כ-2 עד 3 העלאות ריבית בלבד ב-2016), יכול לגרום לזעזועים בשוק האג"ח ולהתחזקות נוספת של הדולר בעולם שתפגע בצמיחה בארה"ב. לכן, להערכתנו הפד צפוי למתן את התוואי העתידי שלו כדי שיהיה קרוב יותר לצפי בשווקים. בנוסף, אנו צופים שהודעת הריבית ודברי הנגידה מחר יהיו מתונים (יוניים) מאוד".
"בהקשר הישראלי, נזכיר, שלהערכתנו, גם כאשר הריבית בארה"ב תעלה הריבית אצלנו תישאר ללא שינוי. זאת, כל עוד בנק ישראל לא ישיג פיחות של השקל אל מול סל המטבעות שיאושש את היצוא ויעלה את הציפיות לאינפלציה".
- רכשו את חלקה של אחותם בנכסים - וישלמו ריבית והצמדה
- בנק ישראל רומז שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי יונתן כץ, מלידר שוק הון: "שוק האג"ח צפוי להגיב להודעת הריבית הערב כאשר הודעה מרגיעה לגבי "הדרגתיות" צפויה לגרום לירידת תשואות. ללא הודעה מרגיעה מהסוג הזה - השווקים יגיבו בירידות מחירים. בנוסף, לברי הפד' עשויים להנמיך את תחזיות הריבית לטווח הארוך אל מתחת ל-3.5%. כל עוד מחירי הנפט בעולם נמצאים במגמת ירידה, שוק האג"ח ימשיך לשקף ציפיות אינפלציה נמוכות והעדפה לאפיקים השקליים".
"אחרי כל כך הרבה ציפיות - לא יכולים שלא להעלות את הריבית"
יוטב קוסטיקה, הכלכלן הראשי של מור בית השקעות: "לאחר דו"חות התעסוקה האחרונים בארה"ב היה נראה כי אנו נמצאים בדרך הרגועה והשלווה להעלאת הריבית, עם שאלה פתוחה בכמה פעימות נוספות תועלה הריבית ב-2016. עם זאת, צניחת מחירי הנפט בימים האחרונים מעלה חשש לא מבוטל לקריסת חברות אנרגיה, בעיקר בדירוגים הנמוכים שבין היתר נכללים במדדי HIGH – YIELD פופולאריים כגון ה-JNK וה-HYG שגוררות עימן "אפקט הדבקה" של סדרות אג"ח של חברות רבות אחרות. בנוסף, היציבות של המדינות מוטות יצוא הנפט כגון רוסיה וברזיל ממשיכה להתערער והתוצאה היא עצבנות גבוהה מאוד בשווקים, שבאה לידי ביטוי בזינוק של כ-65% במדד ה-VIX מתחילת החודש וצניחת התשואות הארוכות בארה"ב. השורה התחתונה היא שכנראה תהיה העלאת ריבית השבוע וזאת רק בשל אמינות הפד', אך מעבר לכך קשה לראות שינוי נוסף כל עוד רמות הנפט נמצאות ברמות הנוכחיות ובנקים מרכזיים ברחבי העולם עדיין נוקטים, ואף מרחיבים, מדיניות מוניטרית מרחיבה".
מוכנים להעלאת ריבית?
- 1.משהו יודע באיזו שעה ההודעה? (ל"ת)אלון 16/12/2015 10:26הגב לתגובה זו
- ותשע וחצי מסיבת עיתונאים (ל"ת)ב21 16/12/2015 11:50הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
