ההסתדרות בצעד שצפוי להפסיק בנייה ולעכב אכלוס דירות
יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר-דוד פנה לשר האוצר משה כחלון, והתריע בפניו על שורה של צעדים ארגוניים שיינקטו בכל הוועדות לתכנון ובנייה ברחבי הארץ החל מיום ראשון הקרוב 20 בדצמבר. הרקע לעיצומים, לפי ההסתדרות, הוא סירובו העיקש של משרד האוצר לנהל משא ומתן בנוגע לתנאי ההעסקה של עובדי הוועדות לתכנון ובנייה. בהסתדרות מאיימים כי במידה ולא ייפתח משא ומתן מיידי, החל מהשבוע הבא לא תהיה קבלת קהל בוועדות לתכנון ובנייה ברחבי הארץ, לרבות בוועדות המקומיות בעיריות, לא יונפקו טפסי 4 והיתרים, לא יונפקו אגרות בנייה ולא ניתן יהיה להגיש תוכניות תב"ע (שינוי יעוד). משמעות העיצומים היא הפסקת תהליכי הבנייה ועיכובים באכלוס דירות ובתים חדשים. נזכיר כי בעוד כשבועיים, ב-1 בינואר 2016, צפוי להיכנס לתוקף החלק המרכזי ברפורמת התכנון והבנייה. תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה ינהיג שינוי מהותי בעבודת הוועדות ובהליכי הרישוי, תוך שינוי שיטות העבודה, הרחבת סמכויותיהן של הוועדות המקומיות וקיצור זמני המענה לציבור. "על רקע השלכות הרפורמה על עובדי התכנון והבנייה, משרד האוצר לא רק נמנע ממשא ומתן עם נציגות העובדים, אלא פעל והוביל צעדים שיוצרים הפליה לרעה של העובדים הוותיקים, תוך כרסום בכוחה של העבודה המאורגנת", אומרים בהסתדרות. במכתב שהעביר בר-דוד לשר האוצר, מתח גם ביקורת חריפה על חוזר שפרסם משרד האוצר המתיר לקלוט עובדי תכנון חדשים רק במתכונת של חוזים אישיים, תוך עדכון טבלאות השכר של החדשים והפקרת העובדים הוותיקים במערכת. בר דוד כתב: "אנו רואים בהתנהלות זו חתירה תחת זכות ההתארגנות ופגיעה מכוונת בכוחם הארגוני של העובדים". בר-דוד קרא בפנייתו לשר האוצר להנחות את הממונה על השכר והסכמי עבודה, להקים צוות משא ומתן שיקדם את ההידברות לגבי תנאי העסקתם עובדי התכנון והבנייה. יצוין כי בימים אלו האוצר נמצא במו"מ מתקדם עם הסתדרות עובדי המדינה לגבי מנהל התכנון ולשכות התכנון המחוזיות אשר הועברו ממשרד הפנים לאחריותו המינהלית של משרד האוצר לפני כארבעה חודשים. בר דוד אמר היום: "משרד האוצר לא הותיר בידי עובדי התכנון והבנייה שום ברירה אחרת. עובדים אלו, הממלאים תפקיד מרכזי בהצלחתה של הרפורמה ובייעול תהליכי התכנון והרישוי, זכאים לקבל התייחסות ראויה. במקום להסדיר את הנושאים שנמצאים במחלוקת, פקידי האוצר התעלמו במופגן מהפניות של נציגות העובדים, תוך רמיסת כוחם הארגוני. כולי תקווה כי שר האוצר יתערב בנושא, הן למען העובדים והן למניעת הפגיעה בציבור התושבים והיזמים כאחד".

כך בונים בניין בחודש: למה בסין כן ובישראל לא?
בעוד שסין מקימה בניין מגורים של 30 קומות ב-15 ימים, בישראל אותו פרויקט ייקח 5-7 שנים. הסיפור המדהים של טכנולוגיית הבנייה המתועשת שמשנה את פני העולם ומוזילה את מחירי הדירות - ומדוע ישראל נשארת מאחור
כשאמיר כהן, קבלן ותיק מתל אביב, ביקר לראשונה באתר בנייה בצ'אנגשה שבסין, הוא לא האמין למראה עיניו. מול עיניו התרומם בניין של 30 קומות תוך 15 ימים בלבד. "חשבתי שמדובר בתעלול פרסומי", הוא מספר, "עד שראיתי את זה במו עיניי. הם מרימים שלוש קומות ביום כאילו מדובר במשחק לגו ענק".
הנתון הזה אינו חריג. בניין מגורים טיפוסי של 20 קומות בסין נבנה ומאוכלס תוך 4-6 חודשים מתחילת העבודות. בישראל, אותו פרויקט בדיוק ייקח 5-7 שנים מרגע הגשת הבקשה להיתר ועד מסירת המפתחות לדיירים. גם אם נתעלם מהביורוקרטיה הישראלית הידועה לשמצה ונתמקד רק בזמן הבנייה הפיזי, הפער עצום: 2.5-3 שנים בישראל לעומת חודשים בודדים בסין.
מה עומד מאחורי הפער הדרמטי הזה? התשובה נעוצה במהפכה טכנולוגית שסין מובילה בעשור האחרון - מהפכת הבנייה המתועשת, שהופכת את תעשיית הבנייה ממלאכת כפיים מסורתית לתעשייה מודרנית. בעוד שבישראל עדיין בונים בניינים באותה שיטה כמו לפני 50 שנה - לבנה על לבנה, בלוק על בלוק, תחת השמש הקופחת או הגשם הסוחף - בסין הפכו את אתרי הבנייה למפעלי הרכבה מתוחכמים.
המהפכה שמתחילה במפעל
כדי להבין את עומק השינוי, צריך להבין מהי בעצם בנייה מתועשת. במקום לבנות את הבניין באתר מאפס, מייצרים את רוב הרכיבים במפעל בתנאים מבוקרים. קירות שלמים נוצקים בתבניות מדויקות, כשבתוכם כבר מותקנות צנרת המים והביוב, תעלות החשמל, ואפילו החלונות והדלתות. רצפות שלמות מגיעות מוכנות עם מערכות חימום תת-רצפתי מובנות. תקרות מיוצרות עם תאורה ומיזוג אוויר משולבים.
התהליך מתחיל במפעל ענק שנראה יותר כמו מפעל רכב מאשר אתר בנייה. בקווי ייצור ממוחשבים, עובדים מייצרים מודולים - יחידות בנייה שלמות שיכולות להיות חדר, דירה שלמה או אפילו קומה שלמה. בזמן שהמודולים מיוצרים במפעל, באתר הבנייה עצמו מכינים רק את היסודות. ברגע שהיסודות מוכנים והמודולים מגיעים מהמפעל, מתחיל שלב ההרכבה - תהליך מהיר ומדויק שבו מנופים מרימים את המודולים למקומם, עובדים מחברים אותם זה לזה, ותוך ימים ספורים הבניין עומד על תילו.

כך בונים בניין בחודש: למה בסין כן ובישראל לא?
בעוד שסין מקימה בניין מגורים של 30 קומות ב-15 ימים, בישראל אותו פרויקט ייקח 5-7 שנים. הסיפור המדהים של טכנולוגיית הבנייה המתועשת שמשנה את פני העולם ומוזילה את מחירי הדירות - ומדוע ישראל נשארת מאחור
כשאמיר כהן, קבלן ותיק מתל אביב, ביקר לראשונה באתר בנייה בצ'אנגשה שבסין, הוא לא האמין למראה עיניו. מול עיניו התרומם בניין של 30 קומות תוך 15 ימים בלבד. "חשבתי שמדובר בתעלול פרסומי", הוא מספר, "עד שראיתי את זה במו עיניי. הם מרימים שלוש קומות ביום כאילו מדובר במשחק לגו ענק".
הנתון הזה אינו חריג. בניין מגורים טיפוסי של 20 קומות בסין נבנה ומאוכלס תוך 4-6 חודשים מתחילת העבודות. בישראל, אותו פרויקט בדיוק ייקח 5-7 שנים מרגע הגשת הבקשה להיתר ועד מסירת המפתחות לדיירים. גם אם נתעלם מהביורוקרטיה הישראלית הידועה לשמצה ונתמקד רק בזמן הבנייה הפיזי, הפער עצום: 2.5-3 שנים בישראל לעומת חודשים בודדים בסין.
מה עומד מאחורי הפער הדרמטי הזה? התשובה נעוצה במהפכה טכנולוגית שסין מובילה בעשור האחרון - מהפכת הבנייה המתועשת, שהופכת את תעשיית הבנייה ממלאכת כפיים מסורתית לתעשייה מודרנית. בעוד שבישראל עדיין בונים בניינים באותה שיטה כמו לפני 50 שנה - לבנה על לבנה, בלוק על בלוק, תחת השמש הקופחת או הגשם הסוחף - בסין הפכו את אתרי הבנייה למפעלי הרכבה מתוחכמים.
המהפכה שמתחילה במפעל
כדי להבין את עומק השינוי, צריך להבין מהי בעצם בנייה מתועשת. במקום לבנות את הבניין באתר מאפס, מייצרים את רוב הרכיבים במפעל בתנאים מבוקרים. קירות שלמים נוצקים בתבניות מדויקות, כשבתוכם כבר מותקנות צנרת המים והביוב, תעלות החשמל, ואפילו החלונות והדלתות. רצפות שלמות מגיעות מוכנות עם מערכות חימום תת-רצפתי מובנות. תקרות מיוצרות עם תאורה ומיזוג אוויר משולבים.
התהליך מתחיל במפעל ענק שנראה יותר כמו מפעל רכב מאשר אתר בנייה. בקווי ייצור ממוחשבים, עובדים מייצרים מודולים - יחידות בנייה שלמות שיכולות להיות חדר, דירה שלמה או אפילו קומה שלמה. בזמן שהמודולים מיוצרים במפעל, באתר הבנייה עצמו מכינים רק את היסודות. ברגע שהיסודות מוכנים והמודולים מגיעים מהמפעל, מתחיל שלב ההרכבה - תהליך מהיר ומדויק שבו מנופים מרימים את המודולים למקומם, עובדים מחברים אותם זה לזה, ותוך ימים ספורים הבניין עומד על תילו.