מניות שעשויות ליהנות מההסכם ההיסטורי בוועידת האקלים - וכבר זכו לאפסייד

בעוד העולם מחפש טכנולוגיות ירוקות - הנה מספר מניות מעניינות שעשויות ליהנות מהמגמה
גיא ארז | (13)
נושאים בכתבה קלינטק

ועידת האקלים בפריז אימצה אתמול (שבת) את ההסכם להגבלת ההתחממות הגלובלית - בתום שבועיים של משא ומתן. מטרת ההסכם היא להביא לירידה של כ-2 מעלות צלזיוס עד שנת 2050. מדובר בהסכם גלובלי עליו חתומות לא פחות מ-195 מדינות המשתתפות בוועידת האקלים הבינלאומית - ומנהיגים רבים ראו בדבר אירוע משמעותי ביותר, ואף היסטורי - בהתאחדות העולם בטיפול בהתחממות הגלובלית. לורן פאביוס, שר החוץ הצרפתי שהוביל את הוועידה אמר כי החל מכניסתו של ההסכם לתוקף יועברו לפחות 100 מיליארד דולר בשנה למדינות מתפתחות כדי לסייע להן לעבור לאנרגיה פחות מזהמת ולהתמודד עם שינויי האקלים. ניסינו לבדוק כיצד יוכלו המשקיעים ליהנות מהאווירה "הירוקה" בעולם, כאשר סכומי כסף גדולים ייכנסו לתחום האנרגיה הנקייה, או באנגלית, הקלינטק (clean teach) וכשרבים רואים בתחום זה את מנוע הצמיחה העולמי הבא. כמובן שאין הדבר אומר כי המניות בתחום זה יתחילו לזנק כבר ביום המסחר הראשון לאחר הסיכום בוועידת האקלים (ואת זה נסקר מחר, יום ב') אך ייתכן שכעת, כשהסקטור המעניין הזה מקבל "חותמת רשמית יותר" - שווה לשים אליו לב. ראשית, נציין כי קיימת קרן ETF על סקטור זה, הנסחרת בבורסה בניו-יורק. מדובר ב-PowerShares Cleantech ETF (סימון: PZD), והיא משקיעה לפחות 90% מנכסיה במניות של טכנולוגיה נקייה. לגבי קרן זו, ב-12 החודשים האחרונים היא הציגה תשואה אפסית, אך מאז סוף חודש ספטמבר זינקה בכמעט 10%. מבחינת מניות ספיציפיות, לפני כחודשיים יצא בית ההשקעות הבינלאומי אופנהיימר בסקירה ראשונית לסקטור ה'קלינטק', והמליץ על 3 מניות הנסחרות בנאסד"ק, וצפויות לשגשג בזירה זו, בעוד שלושתן מדורגות ככאלו שישיגו תשואת יתר. מאז הסקירה, המניות לא הציגו תנועה חדה מדי - ולכן מצאנו לנכון להביא אותן כדוגמאות רלוונטיות - הן ברמת ההמלצה, והן ברמת ה'אווירה' הירוקה: 8point3 Energy Partners (סימון: CAFD): החברה הוקמה על ידי First Solar ו-SunPower במטרה להחזיק תיק נכסים של אנרגיה סולארית. בעוד מאז הנפקתה ב-19 ליוני 2015 המניה נחתכה בכ-50%, אנליסטים מאמינים כי קיים אפסייד רציני בה, כשהטבות ההון לה תזכה עשויות להשיא לה ערך. אנליסטים שונים ראו בחברה ככזו המבדלת עצמה עם תיק נכסים תפעוליים באיכות גבוהה: לדבריהם, החברה בעלת חשיפה חזקה לצמיחה של יותר מ-3 שנים עם מודל עסקי יציב שלא תלוי ברכישות שלה, כשגם התמיכה מחברת האם סאן פאוור היא סיבה נוספת לקנות את המניות שלהם. לחברה מאזן ללא חובות ברמת הפרוייקט, ומבנה הוצאות תפעולי רזה, שרבים מאמינים כי יעניק למשקיעים הגנה מירידה במניה. מחיר היעד של אופנהיימר היה עם שחרור הסקירה 20 דולר למניה, כשמחיר הסגירה שלה ביום ו' האחרון היה 12.98 דולר. מאז שחרור הסקירה הזו המניה ללא שינוי מהותי.

Hannon Armstrong Sustainable Infrastructure Capital (סימון: HASI): החברה הינה חברת ריט, המספקת מימון לשווקי אנרגיה מתחדשת. היא מתמקדת במתן הון לחברות בעלות נכסים שיוצרים תזרים מזומנים לטווח הארוך. באופנהיימר רואים בחברה זו כשחקן מיוחד שיהנה מצמיחת הסקטור, וכזו שהינה בעלת אסטרטגיית השקעה מעניינת ומרשימה שתביא להגדלת רווחיה וקבלת דיבידנדים. בסקירה עוד מציינים כי החברה הוסיפה הון של 5 מיליון מניות במחיר 18 דולר. מחיר היעד של אופנהיימר עומד על 27 דולר דולר למניה, כשלדבריהם, "הקונצנזוס הוא למחיר של 22.42 דולר למניה" . מחיר הבסיס הוא 16.4 דולר. Amresco (סימון: AMRC) - מדובר בספקית עצמאית ומובילה של שירותים מקיפים, ייעול אנרגיה, שדרוגי תשתיות, קיימות ופתרונות אנרגיה מתחדשים עבור עסקים וארגונים בכל רחבי צפון אמריקה ואירופה. השירותים הקיימים של החברה כוללים שדרוגים לתשתית האנרגיה של מתקנים וכן פיתוח, הקמה ותפעול של תחנות אנרגיה מתחדשות. באופנהיימר רואים ב-Amresco כחברה 'מוצקה מאוד' בתחומה, וככזו שפועלת עם יכולות הנדסיות ומימון משמעותיים. בנוסף, הם רואים את מניותיה ברמות של 6.58 דולר כזולות, היות ומחיר היעד שלהם הוא שמרני (לדבריהם) ועומד על 8 דולר למניה. יעד 'הקונצנזוס' גבוה יותר בחצי דולר למניה. מחיר הבסיס (לפי יום המסחר הארון) הוא 5.79 דולר.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    שמטוב 14/12/2015 04:53
    הגב לתגובה זו
    כך למשל ה- 100 מיליארד דולר שהוזכרו הם סיבסוד של אנרגיות יקרות. בדרך כלל סובסידיות הן עניין זמני: הן מקוצצות כאשר יש מחסור בכסף, כאשר יקוצצו הסובסידיות, הטכנולוגיות המסובסדות יפלו ויפילו את הההשקעות בהן. למה מדברים על אנרגיות ירוקות ? הסיבות פוליטיות ואין להן הגיון כלכלי. המערב רוצה לכפות שימוש באנרגיה ירוקה על ארצות עניות כדי לעשות את המדינות החלשות תלויות במערב. בגלל זה המציאו את ההתחממות הגלובלית (שאין שום הוכחה משכנעת שהיא מזיקה למרות ההפחדות) ויש ספק גדול אם היא תוצאה של שימוש בדלק פוסילי. כדור הארץ מתחמם לאיטו ב- 120 השנים האחרונות (עוד לפני השימוש בדלק פוסילי), אף אחד לא מבין למה הוא מתחמם. גם היו עליות וירידות טמפרטורה של עד 3 מעלות באלפיים השנים האחרונות ללא סיבה ברורה, הן לא גרמו לקטסטרופה כדברי מפחידי ההתחממות (היו תקופות רעב דווקא בזמן התקררות בגלל הירידה בפריון החקלאות, התחממות לא גורמת לירידה בפריון החקלאות אלא להפך). כל ההוכחות לכאורה שדלק פוסילי גורם להתחממות הן הוכחות חלושות וכנראה מפוברקות.
  • 6.
    אמיר 13/12/2015 23:57
    הגב לתגובה זו
    אני מכיר את וולסטריט לא מהיום ! כרגע זה התמחור ההוגן של כל הניירות שהזכרת וכוונתי לסיטואציה הנגזרת מהכתבה בלבד
  • 5.
    אמיר 13/12/2015 23:43
    הגב לתגובה זו
    אתה מציע שההלך יהיה יותר חכם מהשביל ...אני לא רואה פתאום מחזורי מסחר כאלה אדירים על פי הגרפים לא נראה שוולסטריט חושבת שההסכמים האלה הם מי - יודע - מה וגם אין המלצות מי- יודע -מה באנליסט אופיניין
  • גיא ארז 14/12/2015 09:14
    הגב לתגובה זו
    המסחר בבורסות לא צריך להיות מנותק לדעתי ממה שקורה בעולם. על רקע הסכם היסטורי בנושא - אני מפנה את תשומת לבם של הקוראים לתחום המניות שעוסקות בכך.
  • למה אתה לא מתיייחס לתגובה שלי ? (ל"ת)
    אורן הגדול 14/12/2015 20:16
  • תודה . הנל הוכנסו לwaiting list , נעקוב (ל"ת)
    אמיר 14/12/2015 09:53
  • 4.
    אורן הגדול 13/12/2015 20:01
    הגב לתגובה זו
    אתם רציניים ? כתבה על מניות ירוקות ? יאללה שילך כפרה כל הכדור הזה. אין פלא שהמצב האקלימי נמצא בשפל זה בגלל השמאלנים היפי נפש האלה שנוסעים באופניים של היפסטרים וגורמים לייצור מוגבר של חשמל. מקווה שקינג ביבי יטפל בזה.
  • 3.
    מנחם 13/12/2015 19:41
    הגב לתגובה זו
    מאמר יפה
  • 2.
    אורן הגדול 13/12/2015 19:07
    הגב לתגובה זו
    אתם רציניים ? כתבה על מניות ירוקות ? יאללה שילך כפרה כל הכדור הזה. אין פלא שהמצב האקלימי נמצא בשפל זה בגלל השמאלנים היפי נפש האלה שנוסעים באופניים של היפסטרים וגורמים לייצור מוגבר של חשמל. מקווה שקינג ביבי יטפל בזה.
  • 1.
    רק דירות . להשקיע בבורסה זה רמאות והימורים (ל"ת)
    השקעה הכי טובה 13/12/2015 18:37
    הגב לתגובה זו
  • מוטי 13/12/2015 21:41
    הגב לתגובה זו
    הנה עוד "גאון" שמספר שדירת השקעה זה כלי להשקעה, צא צא מזה כבר (המודל שלך ושל רבים נועד לכישלון)! יש לכם לרב הרבה כסף ואין לכם איפה לדחוף אותו ורמת המשכל שלכם לא מי יודע מה...אז קונים דירות!!! שים לב אחרי שבמהלך החצי שנה הקרובה הבורסות יהפכו לפח זבל אתם הבאים בתור להתרסקות!!! תגזור ותשמור. וכל הגאונים שמספרים לך שבישראל הדירות ימשיכו רק לעלות, יאכלו אותה יחד איתך!!! שבוע טוב שיהיה לכולנו!!!
  • חי 14/12/2015 05:09
    לך לאכול סביחלך
  • שמטוב 14/12/2015 04:59
    ביבי הרג את כל תוכניות החסכון שהיו פעם ובכך הוא מכריח להשקיע בנדלן באלטרנטיבה לתוכניות חסכון. לא כולם רוצים להיות סוחרי בורסה, זה המון כאב ראש וזה לא בטוח ויש הרבה גנבים בשוק ניירות הערך. אנשים רוצים לחסוך בשקט ללא כאבי ראש. אם לא יהיו השקעות בנדלן בארץ - כספי חסכונות יעברו להשקעות נדלן בחו"ל.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: