נעילה בוול סטריט: הדאו צלל 1.4% - בכירי הפד' עמדו במרכז

יום שני רצוף של ירידות בניו יורק, סיסקו תדווח בסיום המסחר, מחיר הנפט צלל 2.8%
מתן בן ברוך | (11)
נושאים בכתבה וול סטריט

יום (ה') המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים חדות כאשר המשקיעים כהרגלם ניסו לדלות רמזים לגבי מועד העלאת הריבית במשק האמריקני מתוך שורה של נואמים בכירים מהפדרל ריזרב. ראשונה הייתה, נגידת הפד', ג'נט ילן שנאמה בוושיגננטון בכנס בנושא "יישום מדיניות מוניטרית בתקופה שלאחר המשבר" אך אכזבה כאשר לא התייחסה למצב הכלכלה האמריקנית כיום.

מדד הדאו ג'ונס צלל 1.44%, ה-S&P500 איבד 1.4% והנאסד"ק השיל 1.22%.

בתוך כך, מדד ה-S&P500 חוזר היום לטריטוריה השלילית לשנת 2015 כאשר המדד רושם יום שני רצוף של ירידות (ובסך הכל יום שישי שלילי מתוך שבעת ימי המסחר האחרונים). מה שהכביד על המדד היום הוא שוק הסחורות שממשיך להציג חולשה כאשר היום זהו שוב דוח מלאי הנפט הגולמי שהראה זינוק אדיר בהיצע הנפט בארה"ב ודחף את הנפט לירידה חדה של 2.8% למחיר של 41.75 דולר לחבית.

נשיא הפד' בסנט לואיס התבטא ואמר כי "הגיע הזמן להעלות ריבית". נזכיר כי בשוק החוזים מעריכים את הסיכוי להעלאת ריבית כבר בחודש דצמבר הקרוב ב-68%, זאת לאחר שדוח התעסוקה האחרון בשבוע שעבר ניפץ את התחזיות בשוק.

מאוחר יותר התבטא נשיא הפד' בשיקאגו, צ'ארלס אוונס, חבר בועדת השוק הפתוח, שלו יש זכות הצבעה בנוגע להחלטת הריבית ואמר כי "אני חושב שזה יהיה ראוי ששיעור הריבית יהיה עדיין נמוך מ-1% עד סוף 2016."

ביומן המאקרו, המשקיעים קיבלו צמד נתוני תעסוקה - הראשון, נתון התביעות הראשוניות לדמי אבטלה שהתפרסם בשעה 15:30 (שעון ישראל) ורשם קריאה חלשה מן הצפוי של 276 אלף תביעות, זאת כאשר הכלכלנים ציפו לקריאה של 270 אלף תביעות. הנתון השני, נתון אליו הפד' מקדיש תשומת לב מיוחדת הוא מספר המשרות הפתוחות בחודש ספטמבר שהציג קריאה טובה מן הצפוי - 5.53 מיליון משרות פתוחות כאשר תחזית הכלכלנים עמדה על 5.37 מיליון משרות.

מניות במרכז

מלאנוקס (סימול: MLNX), עסקת המיזוג בין חברות השבבים מלאנוקס ואיזיצ'יפ עשויה ליפול, כאשר ככל הנראה באיזי'ציפ עוד לא הגיעו להסכמה מלאה בתוך החברה לגבי אישור העסקה (לסיפור המלא).

כיל (סימול: ICL), חברת האשלג הישראלית תרכז עניין לאחר שדיווחה תוצאות חלשות מן הצפוי ברבעון השלישי של השנה (לקריאה נוספת - לחץ כאן).

סיסקו (סימול: CSCO), ענקית התקשורת האמריקנית צפויה לדווח לאחר סיום המסחר על רווח למניה של 0.56 דולר עם הכנסות של 12.65 מיליארד דולר לרבעון האחרון.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    שמטו חובות! או נעלה את בתי הפרלימהט בעולם באש!! (ל"ת)
    אנחנו נחנקים ! 12/11/2015 22:24
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    חנק האשראי חוזר!נעלה הפרלימהט היווני כצעד ראשון באש!! (ל"ת)
    מוות למשטרה! 12/11/2015 22:19
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הר חובות!!! שמיטה ומחילת הלוואות היא כורח המציאות! (ל"ת)
    אין לנו חמצן!! 12/11/2015 22:13
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אדי דלק מחכים לרשף..נחנק מתחק ומתעצם..... (ל"ת)
    א י ן ח מ צ ן 12/11/2015 22:12
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חנק באשראי נמשך!הימצן האמריקאנית מתדלדל... (ל"ת)
    שמיטת חובות הכריח 12/11/2015 22:09
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ריטואל חוזר:המדדים יורדים,מיילן תקבל פיק ברכיים (ל"ת)
    שמואל 12/11/2015 20:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ירון 12/11/2015 18:04
    הגב לתגובה זו
    מה בכירי הפד הכול בסדר לא יעלו ריבית ואין רמזים רק צילצול ים והפחדות תרגעו סתם עשיתם רעש
  • 2.
    דורי 12/11/2015 16:51
    הגב לתגובה זו
    שיעלו כבר
  • כתבן 12/11/2015 17:58
    הגב לתגובה זו
    סיכוי 1:100 שיעלו עובדים על כולם
  • כי לדעתי הנשים אוהבות לרדת ואחר כך לעלות (ל"ת)
    היא תעלה 12/11/2015 20:15
  • 1.
    ביז תעדכנו את הנתונים: הנפט, הזהב והנחושת מתרסקות!!!! (ל"ת)
    אנליסט עממי 12/11/2015 16:44
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: