קרן המטבע מזהירה ממיתון עולמי, קיפאון כלכלי וביצועים חלשים כמו במשבר 2008

הקרן חותכת את תחזית הצמיחה העולמית שלה מלפני 3 חודשים, ומסמנת מספר איומים עיקריים
גיא ארז | (5)

קרן המטבע הבינלאומית (ה-IMFׂׂ) מזהירה בדו"ח היציבות הפיננסית שפרסמה כי ההתאוששות המתונה בסיכוני כלכלות המערב עשויה להפוך לקיפאון כלכלי.

בעדכון החצי השנתי שלה על תפקודה של הכלכלה העולמית, הקרן חזתה צמיחה של 3.1% בשנת 2015, שיעור הנמוך ב-0.2 מההערכה הקודמת מלפני שלושה חודשים. הערכה זו מצביעה על אפשרות לרישום הביצועים החלשים ביותר מאז המשבר הכלכלי של שנת 2009-2008.

"שש שנים אחרי שהעולם יצא מהמיתון ההוא, החזרה להתרחבות גלובלית אינה בטוחה" אמר מוריס אובסטפלד, היועץ הכלכלי של קרן המטבע הבינלאומית.

בעקבות קריסת המניות בחודש באוגוסט, קרן המטבע הבינלאומית טוענת כי חשוב שהמדינות המתפתחות תהיינה מוכנות לעלייה בעלויות האשראי בארה"ב. זאת ועוד, מדינות מערביות מובילות צריכות להמשיך לספק תמריצים, באמצעות שילוב של ריבית נמוכה במיוחד, הקלות כמותיות, והוצאה ציבורית על פרויקטי הון.

דבר מדאיג בדו"ח הקרן הוא, שלמרות שהצמיחה בסין צפויה להתאים לתחזיות הקודמות של הקרן, המיתון בברזיל וברוסיה עשוי להיות גרוע ממה שהוערך בעבר.

בין הסיכונים לכלכלות העולם שמסמנים בקרן ניתן למצוא את הנפילות בשוקי המניות, תוצר נמוך מהצפוי במדינות מרכזיות, משבר כלכלי בסין, השפעת מחירי הסחורות על מדינות מוטות יצוא, התחזקות הדולר האמריקני וכן תסיסה גיאו-פוליטית.

הסיכון העיקרי (בטווח הבינוני) למדינות המפותחות הוא ירידה נוספת של הצמיחה עד כדי קיפאון בשווקים המתעוררים - במיוחד אם הביקוש העולמי ימשיך לגמגם.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    סטגפלציה 07/10/2015 17:21
    הגב לתגובה זו
    עשו את זה בגרמניה . עשו את זה בצרפת. נגמר רע מאד. האינפלציה נמצאת במחירי דיור ושכירויות . רק את זה לא מודדים בצורה נכונה אם בכלל. מחירי מניות מושפעוןת מקניה חוזרת של מניות על ידי החברות. שחלקם ממנות את זה מכיסם או במקרה גרוע יותר ממנפות את עצמם.
  • 3.
    כבר שמענו את זה . (ל"ת)
    בא 07/10/2015 15:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הנשים גמרו את הכלכלה (ל"ת)
    תמר 07/10/2015 15:36
    הגב לתגובה זו
  • צודקת !! רוצות עוד ועוד כסף. (ל"ת)
    עינב 07/10/2015 15:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אמנון 07/10/2015 15:36
    הגב לתגובה זו
    זה עולם שמדפיסים כסף . לא יתנו בשום פנים ואופן לשוק ליפול
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.