הכלכלן הראשי של הבנק העולמי: "זה לא הזמן להעלות את הריבית בארה"ב"

לדברי קאושיק בסו הפעולות הפיננסיות של ארה"ב גורמות ל"פאניקה ומהומה" בשווקים המתעוררים
אלמוג עזר | (3)
נושאים בכתבה הבנק העולמי

ביום חמישי הבא, לאחר התכנסות בת יומיים, יודיע הבנק המרכזי של ארה"ב (הפד') על החלטתו בנוגע לריבית האמריקנית של חודש ספטמבר. קיימים סיכויים גבוהים לכך שבבוקר יום שישי יקומו האמריקנים (ואיתם שאר העולם) למציאות חדשה שבה הריבית הבנקאית במדינה חדלה מלהיות אפסית.

במידה והתרחיש המתואר יתברר כנכון, שוק המניות בארה"ב צפוי להגיב ככל הנראה באופן אגרסיבי. זאת מאחר שזו תהיה הפעם הראשונה מזה כ-9 שנים שבה נרשמה העלאת ריבית בארה"ב.

החלטה לא פשוטה עומדת בפני הפד' והעומדת בראשו ג'נט יילן, בטח לאור העובדה שההחלטה על העלאת ריבית הינה עדיין שנויה במחלוקת וקיימים לה מתנגדים רבים מבית וחוץ. אתמול (ג'), אחד מהקולות החשובים ביותר בוול סטריט - המיליארדר הידוע וורן באפט הזהיר את הפד מפני צעדים פזיזים שעלולים להשפיע על שוק המניות והצמיחה האמריקנית. 

היום (ד') קול נוסף של התנגדות הושמע והוא שייך לכלכלן הראשי של הבנק העולמי קאושיק בסו (Kaushik Basu) שיושב בניו יורק. האחרון קרא לבנק המרכזי להימנע מהעלאת ריבית באוגוסט. לדבריו הפעולות הפיננסיות של ארה"ב גורמות ל"פאניקה ומהומה" בשווקים המתעוררים ועוד לא בשלו התנאים העולמיים להעלאת ריבית בארה"ב. לטענתו, ארה"ב חייבת "לנצור את האש" עד אשר הכלכלה העולמית תראה סימנים של התייצבות בטווח הארוך.  כך מסר בראיון לפייננשל טיימס. 

קריאתו של בסו להמתין עם העלאת הריבית מצטרפת לקריאתה מהחודש שעבר של יו"ר קרן המטבע כריסטין לאגארד. במילים אחרות, במידה ויו"ר הפד' ג'נט יילן תבחר להעלות ריבית בשבוע הבא, היא תעשה את זה נגד דעתם של שני הארגונים שקיבלו על עצמם את המשימה לדאוג ליציבות עולמית, לאחר ועידת ברייטן וודס.

ברייטון וודס היא הועידה שהעניקה לארה"ב את המנדט להשתמש בדולר כמטבע העולמי ובתוך כך העניקה לארה"ב כח כלכלי אדיר שיש ואף אימפריה מעולם לא זכתה בו לאורך ההיסטוריה. בתוך כך, ארה"ב התחייבה בפעולותיה הפיננסיות לדאוג גם לאינטרס העולמי של יציבות כלכלית. 

מסתכלים מזרחה בדאגה

בין היתר בסו מזכיר את חוסר היציבות שמציגה כלכלת סין בחודשים האחרונים לאור הירידה בפעילות העסקית במדינה. החששות לגבי חוסר האיזון הפיננסי במדינה צמחו במיוחד לדבריו, לאחר הפיחות היזום בשווי היואן אל מול הדולר שביצע הממשל בחודש שעבר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

נציין כי אי היציבות בשווקים המתעוררים מזכירה לכלכלנים וותיקים את המשבר הכלכלי במזרח אסיה של שנות ה-90. דאז, החובות הלאומיים של המדינות האסייתיות היו נקובים בדולר. בעקבות עליית הריבית וההתחזקות הפתאומית של הדולר אל מול המטבעות האסייתים, נשלחו אותן מדינות אל משבר כלכלי עמוק שהשפיע לבסוף על רוב היבשת. 

האם עליית ריבית בחודש הקרוב יכולה לשחזר את אותו משבר? לדברי בסו עליית ריבית תגרום לבריחה של הון מהשווקים המתעוררים, לעלייה בפחד המשקיעים ולתנודות חזקות במטבע. כך שלא ניתן לבטל את אותו התרחיש. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מנחם.ניב 10/09/2015 13:23
    הגב לתגובה זו
    הבנקים בעולם כולל בישראל לקחו בסבירות גבוהה את העלאת הריבית בארה"ב, בישראל השקל יהיה זניח בדיוק כמו בתחילת ה80 היה פיחות של 131% ויותר,. יעזבו כולם את השקל....
  • 2.
    קאוסיק בסו הוא מדרום איוטינזיה . (ל"ת)
    בא 09/09/2015 17:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יש לו המון פוטין. (ל"ת)
    בא 09/09/2015 17:22
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.