מארק פאבר מזהיר: "הכלכלה הסינית לא צומחת - חלשה ממה שחושבים"
שוקי המניות ברחבי העולם סערו השבוע בעקבות המהלך המפתיע של הבנק המרכזי בסין - פיחות מטבע היואן המקומי. על פי מארק פאבר שידוע גם בכינוי ד"ר דום המהלך הזה הוא "חסר משמעות לחלוטין", כך אמר הכלכלן הנודע לרשת CNBC בריאיון אתמול (ה'). נזכיר כי במהלך הימים האחרונים צלל מטבע היואן הסיני בכ-3% מול הדולר האמריקני.
"צריך להסתכל על המטבע הסיני בראייה רחבה, במהלך השנים האחרונות היואן הסיני התחזק מול הדולר, ובמקביל הדולר האמריקני התחזק כמעט מול כל מטבע אחר בעולם" הסביר פאבר. אגב, רק אתמול (ה') הודיע הבנק המרכזי של סין כי הוא יתמוך במטבע במידת הצורך וכי אין פיחות נוסף באופק. פאבר נחרץ בדעתו אמר לרשת CNBC כי "הפיחות של 2-3 אחוזים של היואן מול הדולר הוא חסר משמעות לחלוטין, צריך לזכור שהיואן הסיני זינק ב-80% בשנתיים האחרונות מול הין היפני למשל".
עוד נשאל פאבר על הכיוון הצפוי למטבע היואן והשיב כי "העמדה שלי דובית לגבי המטבע הסיני, אני שלילי על היואן". פאבר הוסיף כי ירידות נוספות במטבע עשויות להגיע במידה והכלכלה הסינית תציג ביצועים חלשים. "הכלכלה הסינית הרבה יותר חלשה ממה שכולם חושבים, אמרתי לפני שנה שאם הכלכלה הסינית תצמח ב-4%, הם יהיו ברי מזל וכעת אני אומר שהם כנראה לא יצמחו בכלל, אולי ב-2%" סיכם פאבר את מצב הכלכלה הסינית.
- 6.רעידת אדמה 16/08/2015 02:35הגב לתגובה זוואני מאמין לו. אם כי לא היתי קונה שורט. זה מחיר מפחידד
- 5.זה הזדמנות לשני 16/08/2015 02:28הגב לתגובה זוהכלכלה הסינית תאט אבל כלכלות אחרות ישיגו אותה. מה הבעיה גם ב2007 סין נהנתה ממשבר במערב ועכשיו הפוךך. בהצלחה לכולם
- 4.כל העולם מנופח פיננס 14/08/2015 18:36הגב לתגובה זוהריבית האפסית בעולם הביאה לניפוח !!!במניות !!"בנדל"ן!!!!!!!! עכשיו הכלכלות מחזיקות את המניות בשיניים שלא יקרסו!!!!!!!!!! בכל מיני טריקים קנית בחוזר קניה בעלי עינין . וגם הנדל"ן מנופח !!!!!!!!!!! מחירים חסרי פרופורציות למציאות!!!!!!!!!!!!!! את המצב הביאו המנכלי"ם והטיקונים להצדיק את שכר המיליונים שמקבלים. הכל יקרוס השאלה מתי והציבור המסכן כרגיל ישלם ובגדול
- 3.יום ראשון הקולים שלי בשמייםםםםםם (ל"ת)שיעיריתי 14/08/2015 18:28הגב לתגובה זו
- 2.מה אכפת לי השאר? (ל"ת)תה ואורז יש בסין 14/08/2015 17:47הגב לתגובה זו
- 1.הבועות כבר גדלות על מים ללא סבון (ל"ת)דובלפני כוולם 14/08/2015 16:55הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
