הדיווח ששולח את אירופה לירידות - שוב זה קשור ליוון

מוקדם יותר היום יוון ביקשה לדחות תשלום החוב למארס 2016
מערכת Bizportal | (10)
נושאים בכתבה יוון

רגע לפני הדד ליין הדרמה היוונית בשיאה. בכירים בבריסל מיהרו היום (ג') לדחות את התוכנית שהגישה מוקדם יותר יוון בטענה כי צעדים אלו לא יעזרו לה. "מה שהוגש אינו מספיק כדי להניע את התהליך קדימה", אמר גורם רשמי של האיחוד האירופי. "התוכנית לא מספיקה ואינה מקובלת על המדינות החברות".

מוקדם יותר היום ממשלת יוון ביקשה דחייה נוספת של תשעה חודשים עד למרץ 2016 כדי להחזיר החובות לנושיה בסך 1.5 מיליארד אירו. לפי הערכות בשווקים לשני הצדדים, היווני והאיחוד האירופאי, אין אינטרס לעזיבת יוון את גוש האירו וסביר כי עם הדד ליין נראה דחיית חובות נוספת ליוון. תשואת האג"ח של ממשלת יוון לשנתיים עלתה ל-25%, כאשר בשיא המשבר בשנת 2011 היא טיפסה ל-250%. התשואה ל-10 שנים עומדת על 11% לעומת  35% בשנת 2011. 

בארבעת החודשים האחרונים המשא ומתן של הטרויקה האירופאית (הבנק האירופי, קרן המטבע והנציפות האירופית) עם ממשלת יוון תקוע. התנאי של הטרויקה להענקת הלוואות נוספות למדינה, היא החלת רפורמות כלכליות במדינה בכדי שאלו יתמכו בצמיחה ויקטינו את הגרעון. הקפאון במשא ומתן מגבירות את החשש כי יוון לבסוף תיאלץ או שתבחר מרצונה לעזוב את גוש היורו. ​

בעוד הדד ליין של יוון הולך ומתקרב בבית ההשקעות פסגות ציירו שלוש תרחישים אפשריים כתוצאה מסיום המגעים. תרחיש א' – יוון לא משלמת לקרן המטבע מה שיגרור עלייה במפלס החששות בשווקים בכלל ובשוקי האג"ח של מדינות הפריפריה בפרט. "בתרחיש זה הטרויקה (קרן המטבע ה-ECB האיחוד האירופי) צפויים למצוא דרך מילוט מהדרמה ולקרוא להחלטה של יוון "דיפולט סלקטיבי", כלומר כזו שלא פוגעת בקרדבליות של האג"ח היווני. במצב שכזה שהבנקים היווניים נותרים יציבים ויוון נשארת בגוש האירו", כתבו בפסגות.

תרחיש ב' – סיריזה (מפלגת השמאל) מודיעה על בחירות בזק או משאל עם בנוגע להישארות בגוש האירו. "צעד זה נועד לתת לסיריזה תמיכה חזקה יותר מהעם היווני לרדת מהעץ הגבוה עליו טיפסה במאבקה מול האירופים", כתבו בפסגות. "במידה והתוכנית עובדת הטרויקה והיוונים נכנסים לסבב שיחות בזמן פציעות כאשר מתקבלות החלטות לגבי פריסת החובות של יוון".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    כמו בובה 10/06/2015 10:10
    הגב לתגובה זו
    בסוף הכול יסתדר האירופים יעבירו את הסיוע ליוון כמו בובה כי הם בעצמם חלשים כמו בובה..
  • 6.
    דויד 09/06/2015 19:26
    הגב לתגובה זו
    רק אחר כך אחרי שמכרו את הקולים והצטיידו באלפי פוטים הם מוציאים את הכתבה לאור בתקווה שגם מחר יפתחו את המסחר בירידות. אני מתפלל לאלוהים שהתוכנית שלהם תיכשל ומחר יהיו עליות חדות שיהפכו את הפוטים שלהם לאבק
  • 5.
    בא 09/06/2015 17:58
    הגב לתגובה זו
    גרוע מאוד , וגם אם ירביצו ליוונים לא בטוח שהמצביעים בספרד לא יצביעו לקומוניסטים .נראלי שיש שם יותר מדי מובטלים .
  • 4.
    בא 09/06/2015 17:55
    הגב לתגובה זו
    אבל עם האירופאים החלשלושים הכול יתכן .
  • 3.
    מרים 09/06/2015 16:46
    הגב לתגובה זו
    השפיגל הגרמני כתב היום שהגרמנים יקבעו שיוון מסוכנת לתיירות והרי הגרמנים עם ממושמע מאוד ואם הקנצלרית שלהם תקבע שלגרמנים אין מה לבוא ושיפסיקו בתיירות לשם אז היוונים יתעשתו כי התיירות היא העיקר בהכנסה הלאומית שלהם אין להם מחצבים תעשיה מדע מפותח ועוד ועוד הם חיים בעיקר על תיירים ונופש ואם אין זאת אז הם לא ממש שווים לכן הגרמנים יחזיקו אותם בגרון עד שישלמו אין להם בררה אחרת זה המצב האובייקטיבי כל טוב לכולם
  • שם לפחות לא יובים בממשלה ובכנסת,פושעים (ל"ת)
    מורשעים וסרסורים! 10/06/2015 05:56
    הגב לתגובה זו
  • ביוון, להבדיל מישראל לפחות לא יושבים פושעים (ל"ת)
    מורשעים וסרסורים בממ 10/06/2015 05:54
    הגב לתגובה זו
  • למרים ומה עם הסייסטה מהצהריים עד הערב שהם עושים קבוע (ל"ת)
    אפרים 09/06/2015 17:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הם יזרקו אותם ,אחרת יקבלו אותו דבר מספרד ואיטליה . (ל"ת)
    בא 09/06/2015 13:08
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כרגיל מיום שהצטרפה לאיחוד לא יכולה להחזיר חובות (ל"ת)
    וככה זה ימשיך 09/06/2015 12:13
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.