HSBC: "הכלכלה העולמית עלולה לסיים כמו הטיטאניק" - המשבר הבא בדרך?
הכלכלן הראשי של בנק HSBC, סטפן קינג שיגר השבוע מכתב ללקוחותיו ובו הוא מזהיר מפני המשבר הגדול הבא. קינג מתאר בלשון ציורית את מצב הכלכלה העולמית כיום ואומר כי "הכלכלה העולמית היא כמו אוניית נוסעים ללא סירות הצלה, אם מיתון נוסף יגיע זו תהיה בעיה ענקית למקבלי ההחלטות".
קינג המשיך בטון הפסימי ואמר כי עד כה, מהלך ההתאוששות של כלכלת ארה"ב ושאר העולם "חסר תחמושת מסורתית" להגדרתו, כך קינג מבקש להסביר כי ההתאוששות לא מלווה על ידי מספר אינדיקטורים חשובים. לדוגמה, תשואות האג"ח עדיין לא עלו, הגירעון בתקציב לא קטן ותשלומי הרווחה עדיין במגמת עלייה.
מה יכול להצית את המשבר הבא?
קינג מסמן 4 גורמים מרכזיים שלטענתו יכולים להביא את הכלכלה העולמית למשבר.
1. גידול בשכר יפגע ברווחי החברות ויפחית את חלקם בתרומה לתמ"ג בארה"ב. בנוסף לכל, יעילות העובדים עדיין נמוכה, מציין קינג. עם הזמן, מסביר קינג משקי הבית והעסקים יאבדו אמון בכלכלה ובועת ההון תתפוצץ ותקרוס ביחד עם מחירי המניות.
2. מערכות פיננסיות חוץ בנקאיות כגון חברות ביטוח וקרנות פנסיה לא יוכלו לעמוד בהתחייביות עתידיות ככל שיעבור הזמן.
3. כוחות שמעבר לשליטת הפדרל ריזרב. לדוגמה, האפשרות שכלכלת סין והמטבע שלה יקרסו. ככל שהדולר האמריקני יתחזק, מחירי סחורות חלשים יכולים לגרום לקריסה בכמה שווקים מתעוררים.
- האיחוד האירופי בין קריסה סופית להתעוררות
- הכלכלה האמריקאית ממשיכה לצמוח לצד ריסון באינפלציה – מה זה אומר על הריבית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 16.מוטי 16/05/2015 13:24הגב לתגובה זוקשקשת ברשת
- 15.אלי 16/05/2015 12:39הגב לתגובה זואבל יש גבול לתעלול הזה והוא נמצא כבר "על המפה" של הזמן.
- 14.סיפורים הם מפחדים ש הנדלן ירד (ל"ת)רון 16/05/2015 09:09הגב לתגובה זו
- 13.שבוע הבא 15/05/2015 22:37הגב לתגובה זולאיזה כיוון ועל מה חוגגים? חכו במתח..והשתתפו החגיגות שבאות עלינו לטוב..או שלא..היידה שרה.
- 12.מה דעתכם 15/05/2015 20:14הגב לתגובה זולהישאר עם המניות ואפילו להגדיל כי מומנטום ולצד זה עוד פוט מחוץ לכסף.מה דעת המבינים בבקשה
- 11.רופא פסיכיאטר 15/05/2015 16:31הגב לתגובה זויגעתי וחיפשתי את ההקבלה הרפואית למתרחש בשווקים..ואף מצאתי: חולה סופני במצב הקשה ביותר שמקבל בשארית נשימותיו עלי אדמות "חיזוקים" של ציאניד ותאים של "הטובות" במחלות.......אין שום סיכוי להצילו ודינו לעבור סופית לעולם"שכולו טוב".. בנימה לא אופטימית זאת..שבת טובה ומבורכת..
- ד"ר ניר 15/05/2015 17:43הגב לתגובה זוישנה כתבה על הזהב בשכנות לכתבה זאת. אכן..יש בה המון חוכמה. בעולם שחברי מתארים..יעבור העולם למסחר בסחורות עם דגש על זהב..כסף..קפה..(ראו כתבותינו על קוסטה ריקה) באומרי קפה או זהב אני מתכוון לחוזים או אפילו לגידול ואחסנה של סחורות כמו קפה ..קקאו ועוד..או אחסנת זהב בפועל במרתפים ועוד...בהצלחה.
- אבירם 15/05/2015 17:32הגב לתגובה זוקטונתי על יד עולם הרפואה הנפלא שלך..באתי "רק" מהבנות בתחומי המתימטיקה והכלכלה..אכן..המצב הכלכלי ומן הסתם של השווקים..הוא הגרוע ביותר לפי כל פרמטר. וזה עוד לפני שנגענו ביחסים בינלאומיים. טרור. רעב. מלחמות. אסונות טבע ועוד מריעין בישין. נראה בעליל שצריך להחריב את העולם הישן..המושחת..ההזוי..המשקר..והלא אמין..ולהקים כלכלות בריאות מבראשיתן. המצב כמו שהוא היום משול ודומה לדיברי כותב הכתבה: האוניות טובעות..ואף חמור מכך..אין סירות הצלה. וגם אני בנימה לא אופטימית אך עם תקווה בלב. שבת שלום.
- 10.תחליד על קרקע הים? 15/05/2015 12:46הגב לתגובה זואנשים יטבעו בלי סירות הצלה? ומה עם דקפריו וסלין דיון?
- 9.זה סטפן קינג הסופר? כותב יפה אבל ממש (ל"ת)לא מחובר למציאות! 15/05/2015 12:42הגב לתגובה זו
- 8.הבנק שפשט רגל למעשה ב 2008 ומאז (ל"ת)מלבין הון לאירגוני פ 15/05/2015 12:40הגב לתגובה זו
- לא קבל סיוע ולא נעלים אתה סתם מקשקש (ל"ת)לא פשט רגל 15/05/2015 15:42הגב לתגובה זו
- 7.הכלכלה שלכם תקרוס והביטקוין יציל את העולם! (ל"ת)עמית 15/05/2015 12:27הגב לתגובה זו
- 6.דודו 15/05/2015 12:24הגב לתגובה זואו רעידת אדמה .מספיק עם ההפחדותביום ראשון נכנס חזק ללונגים
- 5.המביו 15/05/2015 12:13הגב לתגובה זוהכלכלה לא מאוזנת כבר שנים כתוצאה מריביות נמוכות מידי. הריבית הנמוכה מנפחת את שווי הנכסים. הקטסטרופה בפתח.
- 4.מורטזה יפית 15/05/2015 12:00הגב לתגובה זופשוט ראיתי בכל העולם עליות וכאן לא אז אני חושבת שזה לא הגיוני לכן קניתי קולים ב 20000 אלף שקל ואני חושבת שביום א אני אמכור ב40000 ש״ח בי
- אפולו 15/05/2015 20:48הגב לתגובה זוגם אני קניתי קול 1670. פחות מ 2000 לא אמכור. השוק מעולה אין אלטרנטיבה אחרת
- Alexander Elder 15/05/2015 14:50הגב לתגובה זועושה רושם שהולך לך. בהצלחה :-)
- ארז 15/05/2015 14:28הגב לתגובה זוקולים על מה על המעוף?לרוב אין התאמה בין שווקי המניות בעולם למה שקורה כאן הייתי ממליץ לך להזהר ..
- לינדה 15/05/2015 12:19הגב לתגובה זואיזה קול קנית
- 3.שטויות במיץ (ל"ת)מנסים להפחיד 15/05/2015 11:05הגב לתגובה זו
- 2.ריאליסט 15/05/2015 10:44הגב לתגובה זוכל המצבים המתוארים בשליטה וניתנים למניעה. כל עוד הריבית לא עולה בחדות השווקים ימשיכו לפרוח. אין אפשרות אחרת.
- 1.חרטטנים ב בסבפריים2008 אמרקאים הצילו הבנק שלכם (ל"ת)יוסי 15/05/2015 10:20הגב לתגובה זו
- שטויות 15/05/2015 12:30הגב לתגובה זוכסף ב 2008.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
