נעילה חזקה בוול סטריט: הדאו זינק 1.5%, אינטל צנחה 4.6%

נתון המכירות הקמעונאיות בארה"ב הציג קריאה מאכזבת, מטבע האירו המשיך להיחלש - בשפל של 12 שנים
מתן בן ברוך | (7)

יום (ה') המסחר בוול סטריט ננעל בעליות שערים נאות ביום ירוק במיוחד. הרבה עצבנות הייתה בשווקים בימים האחרונים וכעת המשקיעים מקווים לחזור שוב למסלול הירוק בדרך לשיאים חדשים. התנודתיות של הימים האחרונים בשוק המניות האמריקני הגיעה בעיקר בשל מגמת ההתחזקות הדולר בעולם שגורמת למשקיעים לחשוש מפגיעה ברווחיות החברות האמריקניות. מוקדם יותר המשקיעים קיבלו את נתון המכירות הקמעונאיות לחודש פברואר שאכזב וירד ב-0.6% מה שמביא להחלשות מטבע הדולר ותמך במדדים המובילים בוול סטריט.

מדד הדאו ג'ונס הוסיף 1.47%, ה-S&P500 טיפס 1.26% והנאסד"ק עלה 0.89%.

עוד ברקע למסחר, המגמה החיובית בבורסה בטוקיו נמשכת כאשר מדד הניקיי טיפס הבוקר לשיא של 15 שנים כאשר במקביל הבנק המרכזי בדרום קוריאה חתך את הריבית במפתיע לשיעור של 1.75% בלבד. בשוק המט"ח מטבע האירו המשיך להיחלש ונמצא בשפל של 12 שנה ברמה של 1.04 דולר לאירו. בורסות אירופה ננעלו בסיום במגמה מעורבת.

יומן מאקרו

בשעה 14:30 (שעון ישראל) התפרסם הנתון החשוב של היום - המכירות הקמעונאיות לחודש פברואר, הנתון הציג קריאה חלשה וירד ב-0.6% כאשר הצפי היה לעלייה של 0.3% במכירות. גם הפעם הנתון מקבל משנה חשיבות בשל חששות המשקיעים כי נתוני מאקרו חזקים יקרבו את מועד העלאת הריבית בארה"ב וייתכן כי בשל כך המשקיעים יקבלו את הנתון החלש בברכה. זהו החודש השלישי ברציפות בו הנתון מציג ירידה במכירות והאנליסטים סבורים כי החורף הקשה בארה"ב יחד עם העלייה המתונה בשכר במדינה הם הגורמים לכך.

במקביל, כמעט שבוע לאחר פרסום דו"ח התעסוקה המוצלח התפרסם נתון התביעות הראשוניות לדמי אבטלה לשבוע החולף, הנתון הציג קריאה חיובית של 289 אלף תביעות מול צפי ל-305 אלף תביעות בשבוע החולף.

מניות במרכז

אינטל (סימול: INTC) , יצרנית השבבים הזהירה כי ההכנסות שלה ברבעון הראשון של 2015 יהיו נמוכות המצפוי. בחברה מצפים כעת להכנסות של 12.8 מיליארד דולר לרבעון לעומת תחזית קודמת שבה ציפו להכנסות של כ-13.7 מיליארד דולר.

נובה (סימול: NVMI) , חברת הטכנולוגיה הישראלית הודיעה על רכישת חברת ReVera האמריקנית בסכום של 46.5 מיליון דולר. בנובה מעריכים כי העסקה תתרום 25-30 מיליון דולר להכנסות השנתיות (לסיקור המלא).

היולט פקארד (סימול: HPQ) , בנק ההשקעות ברקליס הוריד את המלצתו למניית החברה מהמלצת "תשואת יתר" להמלצת "תשואת שוק". בבנק מציינים כי ההיחלשות במטבע האירו לעומת התחזקות הדולר צפויה לפגוע בהכנסות החברה.

שייק שאק (סימול: SHAK) , רשת ההמבורגרים שהונפקה רק לפני מספר שבועות בוול סטריט פרסמה את הדוח הרבעוני הראשון שלה לציבור. החברה רשמה הפסד של 5 סנט למניה על הכנסות של 34.8 מיליון דולר. האנליסטים מצידם ציפו להפסד של 2 סנט למניה על הכנסות של 33.1 מיליון דולר.

סחורות

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שרון 13/03/2015 12:56
    הגב לתגובה זו
    מה קרה השמאל מוביל במנדטים כנראה גם תרכיבו את הממשלה הבאה בוא נראה מה תעשו ומלא הארץ בזרים ושאר ירקות
  • 3.
    אבי 13/03/2015 06:17
    הגב לתגובה זו
    ביבי החולה נפש הטינופת מתחבר לכל אחד שהוא מזהה שיש לו כח ואז דואג להרוס אותו ואז נקסט לטמבל הבא וככה הוא נשאר בשלטון על חשבון כל טמבל שקונה את הלוקשים שביבי מוכר לו, 9 שנים ו68 חיילים מתו סתם רק במבצע צוק איתן בזמן שהליכוד ידע על קיום המנהרות ולא עשה דבר כדי שיהיה לו מבצע קלף בשביל שיבחרו בו ובפשוט יותר הליכוד משחק בחיים שלכם כדי להבחר...שטייניץ הטינופת השאיר ללפיד גרעון של 40 מיליארד שקל, ניסן סלומינסקי העביר להתנחלויות מאות מיליוני שקלים גם כשפיזרו את הכנסת והוא עדיין לא בכלא, זקנים מתים מתת תזונה ומחוסר אמצעי חימום וילדים רעבים ואומרים שהם לא רעבים כדי שאמא שלהם תוכל...כל המדינה קומבינות ראשי ערים וליכודניקים רגילים שמקבלים ג'ובים מהליכוד המטונף המושחת והמזוהם בשביל קולות בקלפי,כל המשטרה מכון ליווי ואונס בחוקיות, כל הרחוב מלא באונס פשע סכינים ורצח של עולם תחתון,40 מילארד שקל שהלכו יעני לתקיפה באירן ויעני ולטיפול במנהרות, ראש ממשלה שדופק גלידת פיסטוק באווירת ריחות ריחניים ב11 אלף ומשקאות ב100 אלף בעודו שוכב על מיטה במטוס במיליון וחצי אשכרה צ'אוצ'סקו, ראש ממשלה שמזיין מהצד נשים בפרשת
  • אמת 13/03/2015 09:03
    הגב לתגובה זו
    במקרה שביבי לא יהיה ראש ממשלה , נעבור תקופה מאוד אבל מאוד קשה. ומספיק לשנוא יהודים ככה
  • לאבי 13/03/2015 08:33
    הגב לתגובה זו
    אתה צריך טיפול דחןף !
  • הוא צריך מכות חשמל הבחור הזה (ל"ת)
    עמית 13/03/2015 09:04
  • 2.
    כסף קל. רק למעלה , אין אנטרנטיבה אחרת. (ל"ת)
    ירון החתול 12/03/2015 23:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    lui 12/03/2015 23:38
    הגב לתגובה זו
    K km kmd kmda
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: