תרחיש קיצון: האם כלכלת ארה"ב תשותק לחלוטין בעוד שבוע? הנה הפרטים
האם הרפובליקנים והדמקורטים יצליחו לגבש בשבוע הקרוב הסכמות על העלאת תקרת החוב? אם הצדדים לא יגיעו להסכמות בנושא עד יום חמישי הקרוב ה-13 במארס עלול הממשל בארה"ב להיות משותק כבר ב-16 במארס לאחר שהחוב האמריקני יחצה את התקרה הקבועה בחוק. תקרת החוב האמריקנית קבועה בחוק והיא מגבילה את ההיקף של הממשלה האמריקני לגייס כספים.
נכון להיום, כלי התקשורת הכלכליים בעולם כמעט ולא מתייחסים לנושא. הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי על פי הערכות יושג הסכם להעלאת התקרה כפי שקרה גם בעבר. ב-50 השנים האחרונות תקרת החוב האמריקנית הועלתה לא פחות מ-74 פעמים. תחת כהונתו של הנשיא ברק אובמה תקרת החוב הועלתה חמש פעמים בלבד.
ביום שישי האחרון שר האוצר האמריקני ג'ק לו הזהיר את הקונגרס בדבר הגעה לתקרת החוב. לו ציין את הדד ליין של ה-13 במארס שבו יידרשו המחוקקים להגיע להסכמות ואם זה לא יקרה - החל מה-16 במארס הממשל ייאלץ לנקוט בצעדים חריגים על מנת להמשיך ולממן את הממשל.
ההתעסקות הציבורית האחרונה בסוגיית תקרת החוב האמריקנית התרחשה לפני שנה, זכתה לכותרות עצומות בתקשורת העולמית אך בסופו של דבר אושרה ברגע האחרון. בתרחיש קיצוני שבו לא תאושר הגדלת תקרת החוב הממשל הפדרלי לא יוכל לגייס כספים והיקף המזומן שברשותו ייאזל סביב חודש אוקטובר או נובמבר השנה.
- החטופה שחזרה: "העבירו אותנו למנהרות, הכאיבו לי מאוד בדרך"
- טראמפ תוקף את פאוול: "נראה כאילו הוא נהנה מזה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה שזה יקרה עלולה הכלכלה האמריקנית להיות משותקת לחלוטין ולהיכנס למיתון חריף שכולל פיטורי עובדים רבים, עלייה בשיעור הריבית שישפיעו על כל אזרח בארה"ב. הדבר יוביל לעלייה בריבית בשימוש בכרטיס אשראי, עלייה בהיקף התשלומים על המשכנתאות. חששות נוספים הינם שההשקעות בארה"ב ואלו הנקובות בדולר פשוט יתייבשו.
- 15.ביזפורטלי 09/03/2015 22:23הגב לתגובה זובטוח מפולת...
- 14.אמיגו 09/03/2015 19:53הגב לתגובה זוכל יום יש באתר הזה .כותרת מצמררת .כמו תחנוקות .כותרות בומבסטיות שמחזזיקות .יום אחד.אולי.די עום השטויות אמריקה כלכלית רק משתפרת בנתנים עוצמתיים.כל מה שנכתב בכתבה זה כותרת שנמשוך את העין אבל זה שוטיות במיץ עגבניות.חחחחחה
- 13.ארהב תקרוס אז פה כנראה קינבליזם יהיה צורך (ל"ת)כדי לשרוד 09/03/2015 18:50הגב לתגובה זו
- 12.שמוליק 09/03/2015 13:12הגב לתגובה זוניראה לי שקטר הירידות מחמם מנועים. אני חוזר במדד מעוף 1300 .
- 11.ארה"ב תכנס למיתון רק בגלל תקרת החוב? די להפחדות (ל"ת)שום תרחיש קיצון 09/03/2015 13:11הגב לתגובה זו
- 10.כן.. כל כלכלת ארה"ב תשותק... נו באמת.. (ל"ת)ירון 09/03/2015 12:49הגב לתגובה זו
- 9.אבוטבול 09/03/2015 12:47הגב לתגובה זועשיתי חישובים. וגםמדיטציה. ויצא ליבקרוב ריסוק ואז התמתנות ממושכת. הריסוקימשך כחודשיים, עד לעצירה והתחלת עליות מלחמה קטנה איפושהו
- 8.חח 09/03/2015 12:03הגב לתגובה זוכל פםען מעלים את תקרת החוב .ואז שוב זינוק בשווקים. לארה'ב אין ברירה ,אם לא תעלה את תקרת החוב היא תהיה חדלת פרעון וזה לא ייקרה. מי שעיניו בראשו מכיר את ההסטוריה ,כל שנה שנתיים מעלים את תקרת החוב
- 7.sam 09/03/2015 12:01הגב לתגובה זודי חלאס תתחילו להיות יותר רציניים עיתון שמכבד את עצמו כל כותרת הזויה מסתיימת בסימן שאלה די חלאס עם השטויות האלה
- 6.שוקי 09/03/2015 11:45הגב לתגובה זוהאמריקאים מלווים מלווים ואין סוף להלוואות. אמריקה מזמן פשטה רגל. העולם ממשיך להלוות לה כאילו לא קרה כלום. מפחדים מהפקט דומינו. זה ענין של זמן כמו יוון שהלוו לה והלוו עוד ועוד עד שהמאו זהו. כשיגידו זהו לארהב אז הנפילה תהיה כואבת יותר . היום החוב 17 טריליון אז עוד 10 20 שנה זה יהיה 100 טריליון וזה יהיה כואב יותר.
- 5.גאון 09/03/2015 11:37הגב לתגובה זוחודשיים אדומים לא לשאול שאלות רק לברוח.
- יוסף 09/03/2015 12:34הגב לתגובה זואפילו אתה לא מאמין למה שאתה כותב אז בבקשה........
- 4.ehudhl 09/03/2015 11:33הגב לתגובה זוימצאו שם פיתרון לעניין
- 3.משה 09/03/2015 11:27הגב לתגובה זואני לא מבין אם הכלכלה האמריקאית בכוון הנכון ואם רמת האבטלה יורדת אז למה תקרת החוב עולה ועולה וכל פעם צריך להעלות אותה או לקבוע מחדש תקרת חוב חדשה הרי אם כבר לא מזרימים לשוק יותר דולרים וההזרמה הופסקה ואם ממשיכים לגבות מסים בעקבות שיפור כלכלי שאז החברות עם יותר הכנסות משלמות יותר במס והאזרחים שרוכשים יותר עם השיפור הכלכלי משלמים יותר מעמ מקומי ומס פדרלי אז משהו לא מסתדר לי למה חייבים כל פעם לקבוע תקרת חוב הרי הממשל כמה שמוציא יש לו גם הכנסות
- אנונימי 09/03/2015 13:02הגב לתגובה זואין קשר בין תקרת החוב לרמת ההכנסה השוטפת כמו פה הממשלה מנפיקה אגח מדינה צמוד מדד כל פעם וחייבת לפדות אותן בזמן סיום המועד אז מגלגלים הלאה את החוב לאגח מדינה ומנפיקים שוב ושוב כי הוא גדל עם המדד וריבית צמודה בהתאמה כך בארהב יש חוב לאגח שהונפק ל10 שנים ויותר וגם הוא מחוייב בהתאמה זה פחות או יותר כמובן יש גם הכנסות אבל לא בהתאמה להוצאות הממשל לביטחון לבריאות ועוד ועוד הוצאות לא מכוסות בהכנסות זה בגדול פחות או יותר ההסבר
- 2.גאון 09/03/2015 11:17הגב לתגובה זומפולת רצינית בקרוב.
- 1.יוסף 09/03/2015 11:07הגב לתגובה זוביז מה יהיה אתם בשורט על השווקים תפנימו כבר אין אלטרנטיבות כל הכסף יוסט למניות כי אין ברירה אז שיא שובר שיא וזה כך ימשיך ב"ה........
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
