המסחר באירופה: הפוטסי עלה 0.7%, התוצר הגרמני הוא "כדור רעם"

היבשת סוגרת שנה עם צמיחה של 0.9%, התוצר הגרמני גורם לאופטימיות בקרב הכלכלנים להמשך הצמיחה ביבשת
אלמוג עזר |
נושאים בכתבה אירופה

יום המסחר באירופה ננעל היום (ו') בעליות שערים. הסיבה העיקרית לעליות היה פרסום התוצר הגרמני שעלה ברבעון האחרון משמעותית מעל הצפי של השוק. החדשות החיוביות על התוצר מצטרפות לחדשות מאתמול, על חתימת הסכם הפסקת אש בין המורדים הפרו-רוסיים לצבא אוקראינה. בהמשך המסחר, פורסם התוצר הכללי של היבשת שעלה מעבר לצפי. הדאקס עלה 0.39%, הפוסטי התחזק 0.7% והקאק 40 טיפס 0.64% אתמול, בנאום בטלוויזיה הרוסית, אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שהסכם הפסקת האש שנחתם מכבר יכלול את הסגת כל הכוחות המזוינים והפסקת אש כוללת שתיכנס לתוקף החל מיום ראשון הקרוב (15.2.15). נציין כי בעבר הכוחות הפרו רוסיים ואוקראינה חתמו על הסכם אש שלא החזיק מעמד לאורך זמן, עבר שגורם לכמה מנהלי השקעות לפקפק בעמידותו של ההסכם הנוכחי. ההסכם ביוון לצד אוקראינה, גם יוון ממשיכה לרכז עניין ביבשת כאשר נציגיה יפגשו ביום שני הקרוב עם נציגים של האיחוד האירופי, הבנק המרכזי ביבשת וקרן המטבע.

(לסיפור המלא) התוצר בגרמניה- כ"כדור רעם" לפני פתיחת המסחר, ממשלת גרמניה פרסמה את הצמיחה בתוצר הכלכלי של המדינה ברבעון האחרון של שנת 2014. הצמיחה הגיעה לכדי 0.7%, אל מול הצפי המוקדם של עליה בת 0.2% בלבד. בצרפת התוצר הסתכם ב-0.1% כפי שחזה השוק. בהמשך המסחר ידווח התוצר של כל היבשת, כאשר הצפי הוא לצמיחה בת 0.8%. הצמיחה השנתית של גרמניה הסתכמה ב-1.6%. בתגובה לפרסום העליה בתוצר הכלכלי בגרמניה, הגדיר הכלכלן של Unicredit אנדראס ריס לגרדיאן הבריטי, שהצמיחה הגרמנית מבחינתו היא ככדור רעם. "השיקום הכלכלי בגרמניה נעשה מוקדם מהצפוי, חלק מהאנליסטים חזו מיתון לאחר הקיץ, אך הכלכלה קפצה חזרה. המקורות של הצמיחה מגיעות בעיקר מהצריכה הפנימית וזהו סימן לאופטימיות" כך כתב. ריס הוסיף שהסיום החזק של שנת 2014 יקרין גם על המשך השנה הנוכחית והשיקום הגרמני צפוי למשוך אחריו את שאר היבשת. חדשות מאקרו נוספות מן היבשת. החוזקה של גרמניה לא עברה את הגבול המזרחי דרומי של המדינה והתוצר האיטלקי ירד ב-0.3% ברבעון האחרון. מדד המחירים בשוויץ וספרד ירד החודש 0.6% ו-1.6% בהתאמה. התוצר ביבשת באופן כללי עלה ברבעון האחרון 0.3%, מעל לצפי של 0.2%. בכך סגרה היבשת את שנת 2014 עם צמיחה שנתית של 0.9%. צמיחה מתונה, אך בהתחשב בכך שגוש היורו צמח באופן שלילי בחודשיים הראשונים של השנה, זוהי ככלות הכל לא תוצאה רעה כלל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.