מסלול פיצוץ: אחרי הנאום של ראש ממשלת יוון - הירידות בבורסות באירופה רק מחריפות
ביום רביעי הקרוב מתוכננת פגישת חירום של שרי האוצר בגוש היורו במטרה לפתור את התסבוכת היוונית, אבל אמש נשא ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס, נאום שלפי רבים - משמעותו התאבדות כלכלית. ציפראס הבהיר מעל בימת הפרלמנט היווני כי ארצו דוחה את תכנית הסיוע המוצעת ע"י האיחוד האירופי, תכנית שדורשת קיצוצים כואבים ורפורמות מבניות בתמורה לקבלת כספי סיוע (שיוון חייבת בכדי להימנע ממצב של פשיטת רגל).
ציפראס חזר על הבטחות הבחירות שלו כדוגמת העלאת שכר המינימום, העלאה של רף המינימום לתשלום מס הכנסה והקפאת תוכנית הפרטת התשתיות (נמלים, חברת חשמל וכו'). ונזכיר כי יו"ר פורום שרי האוצר האירופים (שהוא גם שר האוצר הדני) הציב ביום שישי האחרון אולטימטום אולטימטום חריף לפיו עליה להגיש תכנית מוסכמת של רפורמות בתמורה להלוואות ("reform-for-loans") עד ה-16 בפברואר.
ציפראס אמר בנאומו גם כי יוון תדרוש מגרמניה שילומים בגין מלחמת העולם השניה ובגין הלוואות שמהשטר הנאצי חייב את ממשלת יוון לספק במהלך כיבוש המדינה ע"י גרמניה. כלומר לא נשמע שציפראס בדרך להבנות מול המדינה החזקה באירופה.
נזכיר כי ביום שישי הייתה זו סוכנות הדירוג S&P500 שהודיעה כי היא חותכת את הדירוג של יוון ל-'B מינוס' - וכעת האג"ח של יוון הוא בהגדרה אג"ח זבל . "הורדת הדירוג משקפת את דעתנו כי אילוצי נזילות מכבידים על הבנקים ביוון ועל הכלכלה היוונית כאשר חלון ההזדמנויות עבור הממשלה החדשה להגעת להסכם על תכנית מימון מול הנושים של יוון הולך ומצטמצם." כך נימקו את ההחלטה בסוכנות הדירוג
- אקסון מצטרפת לאנרגי'אן בקידוח ראשון לחיפוש גז ביוון מ-1981
- השביתה המקומית שהובילה לשינוי בכל כלכלת פולין ומה קרה היום לפני 37 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 18.dganitoosh1 09/02/2015 15:13הגב לתגובה זווכל מה שנותר לנו זה רק להחזיק חזק! מפחיד..
- 17.זורבה 09/02/2015 14:09הגב לתגובה זוהם רק רוצים בוזוקי ואוזו ופרישה לפנסיה בגיל 60 על החוף עם כל המשתזפות הגרמניות. פויה.! לכו לעבוד. נולדו לבטלנות לצלילי הסירטאקי.
- יניב חסון 09/02/2015 15:25הגב לתגובה זואנחנו הדפוקים שרק מעלים לנו את גיל הפנסיה ואנחנו שותקים
- 16.איידיאיי המריאה עד סופש 16000 (ל"ת)שלא תגידו שלא אמרתי 09/02/2015 13:58הגב לתגובה זו
- גדול גדול כמה שזה נכון (ל"ת)הרגת אותי 11/02/2015 19:17הגב לתגובה זו
- 15.אוכלימוס מחרבנימוס ולא עובדימוס . (ל"ת)בא 09/02/2015 13:14הגב לתגובה זו
- 14.נאור הררי 09/02/2015 12:11הגב לתגובה זוהסריזה קנה פוטים במיליארדים מטרתו לגרום למשבר ולקחת תכסף
- 13.רן 09/02/2015 11:43הגב לתגובה זותעודד אחרים ואז יווצר אפקט הדומינו.
- יניב 09/02/2015 15:30הגב לתגובה זובסופו של דבר זה יעשה להם רק טוב היורו חיזק את גרמניה וצרפת והחליש את יוון ואת שער מדינות הגוש בריטניה לא סתם לא נכנסה לגוש היורו
- 12.הם יחברו לרוסיה או סין - בטוח יש לו פלאן בי (ל"ת)אלי 09/02/2015 11:34הגב לתגובה זו
- 11.אריק 09/02/2015 11:27הגב לתגובה זוחייבת לשלם רק בישראל שכחו שגרמניה הנצית טבחה בעם היהודי
- 10.נילי 09/02/2015 11:13הגב לתגובה זוהשערורייתית בארצם וגם לקבל כסף חינם. אלה ממש פרזיטים !
- 9.הכאס הזה מוביל למלחמה חדשה באירופה (ל"ת)ירון 09/02/2015 11:12הגב לתגובה זו
- 8.גאון 09/02/2015 11:04הגב לתגובה זופה יהיה ירוק. וביבי מעל35 מנטים.
- 7.יוונים 09/02/2015 10:53הגב לתגובה זוהייונים אדיוטים יותר מהישראלים .
- 6.היוונים קיבלו משוויץ רשימה של מעלימי מס יוונים- ולא גבו (ל"ת)תזכורת 09/02/2015 10:51הגב לתגובה זו
- 5.מי זאת יוון בכלל? (ל"ת)אבי 09/02/2015 10:50הגב לתגובה זו
- 4.מה באמת? 09/02/2015 10:45הגב לתגובה זואני חשבתי שזו סוכנות אחרת בשם S&P.
- 3.רמי 09/02/2015 10:44הגב לתגובה זובלי שום קשר ליוון זה לא חלבה כול הזמן !!!
- 2.יעקב לב 09/02/2015 10:43הגב לתגובה זולא מתבייש הכתב שלכם לב עברית שלו?הבטחת הבכירות במקום הבטחת הבחירות??הפקאת במקום הפקעת ???
- 1.די נמאס מיוון הטפיל המתבייכן הזה (ל"ת)רר 09/02/2015 10:37הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
