סגירה באירופה: הקאק טס 3.7%, המשקיעים ממתינים ל-22 בינואר
מדדי אירופה מתקדמים לעבר הסגירה של יום המסחר שמתאפיין בזינוק של מדדי היבשת. הדאקס סוגר בעלייה של 3.54%, הפוסטי עולה 2.5% והקאק 40 עולה 3.74%.
הסיבה לראלי הדו-יומי היא ציפיית המשקיעים כי ב-22 בינואר ישיק נשיא ה-ECB מריו דראגי את תוכנית ה-QE הכל כך מיוחלת.
דאקס
CAC 40
פוטסי
זה היה אתמול בצהרי היום שהמשקיעים קיבלו את האיתות הנכון מבחינתם. לשכת הסטטיסטיקה של הנציבות האירופית פרסמה את מדד המחירים לצרכן בחודש דצמבר והנתון הצביע על אינפלציה בקצב שנתי שלילי בשיעור של 0.2%, וזאת בזמן שהתחזיות היו לאינפלציה שלילית בשיעור של 0.1% בלבד. כלומר אירופה נכנסת במהירות למצב מסוכן של דיפלציה כאשר מדובר בפעם הראשונה מזה 5 שנים שנרשמת איפלציה שלילית באירופה (למעשה, מאז המשבר העולמי ב-2009).
אבל מבחינת המשקיעים בבורסות, זה דווקא חדשות טובות - כיוון שזה מגדיל את הסבירות שה-ECB יפעל בפגישה הבאה של עדכון הריבית - ב-22 בינואר. ואם הנתון הגרוע מאתמול להספיק, אז היום פורסם נתון מדד המחירים ליצרן במרחב האירו שירד מעבר לתחזיות הכלכלנים (רשם ירידה שנתית של 1.6%) ופורסם גם נתון ההזמנות ממפעלים בגרמניה לנובמבר שפספס את הצפי.
בהסתכלות קדימה, תחזיות הכלכלנים עומדות כעת על צפי 0.7% השנה ו-1.3% בשנת 2016 אבל מאוד ייתכן שאלו תחזיות ורודות מידי - בטח לנוכח מה שקורה כעת למחירי הנפט. לגבי הצמיחה, הצפי הוא לצמיחה של 1% השנה בגוש האירו ו-1.5% בשנה הבאה.
אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי של פסגות: "הירידה באינפלציה באירופה נובעת אמנם בעיקר מהירידה במחירי הנפט אך גם בנטרול ירידה זו הסביבה האינפלציונית באירופה נמוכה באופן המעורר דאגה. בהתאם, גם בציפיות האינפלציה באירופה נרשמת ירידה כבר תקופה ארוכה ואלו לשנתיים הקרובות נמצאות גם הן בטריטוריה שלילית, ומצביעות על מצב דפלציוני מתמשך ולא זמני."
- הבנק המרכזי של אירופה הותיר את הריבית ללא שינוי
- דראגי מזהיר מפני בועה? "מחירי מספר נכסים נראים מתוחים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדבריו של גרינפלד, "ה-ECB שנתן ביטוי לדאגתו מסביבת האינפלציה בחודשים האחרונים יתכנס לקראת סוף החודש וידון באפשרויות העומדות לפניו. נגיד ה-ECB, מריו דראגי, מנסה כבר תקופה ארוכה להוציא לפועל תוכנית הרחבה כמותית שתפעל להחלשת המטבע ולהעלאת הציפיות האינפלציוניות אך לא בטוח שתוכנית כזו תצא לפועל כבר החודש. הסיבה המרכזית לכך היא שגם כיום יש ב-ECB לא מעט שמתנגדים להרחבה הכמותית ומתעקשים שהרחבה כזו תיתן תמריץ שלילי לממשלות האיחוד הבעייתיות כך שאלו לא יעשו את הצעדים הכואבים אך ההכרחיים לייעול הכלכלה כמו צמצום כוחם של וועדי העובדים, וויתור על הטבות שכר מפליגות וכו'."
מדד הדאקס ב-2014:
- 8.ירון 08/01/2015 19:04הגב לתגובה זוזה יכול להיות גל חזק ופראי שיטיס את המניות ובמיוחד הקטנות כמו של מדד ראסל 2000. אבל לאחריו תגיע מפולת ששנת 2008 תהיה תיקונציק לעומתה. משום שהבנקים המרכזיים ניפחו את אם כל הבועות הפיננסיות. בשנת 2013 הזהב נפל ב-30%, בשנת 2014 הנפט התרסק ב-50%, בכמה יפלו המניות בשנת 2015 לאחר סיום גל העליות האחרון המטורף שהחל היום ?
- 7.אולי נחכה עד ה 22 (ל"ת)טל 08/01/2015 15:56הגב לתגובה זו
- 6.משקיע ותיק 08/01/2015 15:32הגב לתגובה זוהדולר יהפוך לכוכב של 2015!!!
- היורו ירד ,וגם הדולר ביחס לשקל תמכור תדולרים מהר (ל"ת)משקיע מושקע בדולר? 08/01/2015 18:35הגב לתגובה זו
- 5.רמי 08/01/2015 15:18הגב לתגובה זואם זה היה בארץ הבורסה הייתה יורדת ב2 אחוז זה ההבדל בין מדינה מושחתת לבין מדינה נאורה
- 4.הבורסה ההשקעה הכי טובה, ותמיד היתה (ל"ת)אבי 08/01/2015 15:11הגב לתגובה זו
- 3.פרירים מי שבורח קונה ביוקר לא הבנתם (ל"ת)בורסיי 08/01/2015 15:11הגב לתגובה זו
- 2.דודו 08/01/2015 14:59הגב לתגובה זוהגיון חסר הגיון. לא מבין מאיפה הביטחון שבאמת תהיה הרחבה כמותית, הגרמנים לא מתנגדים לזה נחרצות?
- 1.אורי 08/01/2015 14:08הגב לתגובה זומזל שלא ברחתי עוד פעם מי שנמצא במניות טובות אין לו לאן לברוח
- דני 08/01/2015 14:33הגב לתגובה זומחר אולי תחשוב אחרת. אף אחד לא יודע מה ילד יום. לעיתים טוב לשבת בצד
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
