בפוקוס

לא יאמן: הנפט התרסק שוב וסחב את שוקי המניות לנפילות, איפה הסוף?

הזהב השחור סופג מכה אחר מכה - משלים ירידות של כ-10% ביומיים, בשפל שלא נראה מאז אפריל 2009
מתן בן ברוך | (13)

סוף יום המסחר בוול סטריט והנפט שוב איבד כל שליטה וצלל בסיום בחדות. מחירה של חבית נפט עומד כעת על רמה של 47.8 דולר לאחר צלילה של 4.8%. המדדים המובילים הגיבו בקיצוניות כאשר באירופה המדדים שנסחרו עד אז במגמה חיובית הגיבו בתנועה חדה כלפי מטה ונסגרו בירידות שערים ניכרות. בוול סטריט המצב היה גרוע יותר כאשר המדדים שוב ננעלו עם ירידות חדות של עד 1.3%.

במוקד העניינים עמדה שוב יצואנית הנפט המובילה בעולם - ערב הסעודית. שם המלך עבדאללה אמר בנאום היום (ג') כי ארצו תתמודד עם מחירי הנפט הנמוכים "עם רצון נחוש" אך מן העבר השני לא התבטא על שינוי מדיניות כלשהי בה המדינה תקטין את תפוקות ייצור הנפט שלה במטרה להילחם בירידות.

אתמול נזכיר ערב הסעודית הודיעה רשמית כי היא מורידה את מחיר הנפט, וזאת לאחר עוד נתון דובי מבחינת הנפט שהגיע עוד קודם לכן - רוסיה ועיראק הודיעו כי יגבירו את תפוקות הנפט שלהן מה שמגביר משמעותית את היצע הנפט בשווקים.

"בכדי לבלום את הירידה במחירי הנפט אנחנו צריכים אינדקציה לכך שערב הסעודית שוקלת לקצץ בתפוקות הייצור" מסביר קירסטן פריטש, אנליסט סחורות ב-'Commerzbank'. עוד מוסיף פריטש כי ייתכן וגם מדינות נוספות כגון עיראק, איראן וכווית יורידו את המחיר הנפט הרשמי שלהן בימים הקרובים.

מה שעוד החמיר את הסנטימנט השלילי על הסחורה היו שורה של נתוני מאקרו פושרים שהגיעו מאירופה וארה"ב שמעלים שוב את החששות בנוגע לביקושים נמוכים לאנרגיה באירופה ובעולם. לדברי אנליסטים בשוק שורה ארוכה של גורמים לוחצים את מחיר הנפט כלפי מטה, ביניהם חששות לגבי הכלכלה היוונית, תפוקת נפט גבוהה מצד רוסיה, עיראק וארה"ב והדולר החזק. מוקדם יותר היום היו אפילו מי שהגדילו ואמרו כי מחיר הנפט עלול לצנוח לרמה של 20 דולר.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    איראן 07/01/2015 10:17
    הגב לתגובה זו
    יילכו "פייפאן"......2 המדינות המסוכנות ביחד עם צפון קוריאה ! סכנה לשלום העולם כולו.....יש אלוקים בשמים שם אותם על הכוונת....אחרי גזל ועושק של מיליארדי בני אדם ! התור שלהם לתת את הדין !
  • 6.
    נהור 06/01/2015 20:17
    הגב לתגובה זו
    נגמר הנפט
  • שלומי 06/01/2015 20:35
    הגב לתגובה זו
    ומחיר הנפט היה עולה...מגדילים את התפוקה כי עדיין יש מספיק.אולי לא חושבים מספיק על העתיד ואולי לא יהיה בעוד כמה שנים, אבל בינתיים...
  • 5.
    מחיר אנרגיה יורד זה טוב לכלכלה. אז למה הירידות חדות? (ל"ת)
    לא מבין 06/01/2015 19:49
    הגב לתגובה זו
  • שים 06/01/2015 20:31
    הגב לתגובה זו
    ככול שהמחיר של הנפט יורד יש יותר כסף פנוי לציבור לכן נירות הערך צריכים לעלות
  • 4.
    5 06/01/2015 19:26
    הגב לתגובה זו
    לחבית זה הרבה מאד , 50 זה גזל ועל הגזל הזה ישלמו ? רוסיה , איראן והמדינות הערביות.....
  • 3.
    אבי 06/01/2015 19:24
    הגב לתגובה זו
    אני חושב שצריך להחרים כל ימני וליכודניק ושאר החרא האלה לך אל תעשה צבא אל תשמור עלי ואחרי זה תזמבר אותי ואת כל המדינה בקלפי עם הליכוד המושחת המזוהם וכל המפלגות הימניות שלך לך טוס סע עוף למדינה אחרת תחיה תהיה עם כוסיות תעשה מה בא לך יש מלא מדינות יפות עם בחורות יפות בעולם אל תתרום לי אל תשמור לי סע תקדם עוף לי מהעין לא מדובשיך ולא מעוקצך ולא כלום ממך
  • מתי 06/01/2015 20:51
    הגב לתגובה זו
    תהיה כפרה עלינו ערב רב שכומך איפוא היית בצהאעם בכלל זבל מהלך שלא תעיז ללכך את הפהשלך
  • הלב זבל (ל"ת)
    תאכל את 06/01/2015 20:16
    הגב לתגובה זו
  • שלמה 06/01/2015 20:11
    הגב לתגובה זו
    אתה מפגר
  • 2.
    המס על הדלק כיום כ 70% תודה לנתניהו (ל"ת)
    חכם ישראל 06/01/2015 19:18
    הגב לתגובה זו
  • רן נואמה 06/01/2015 22:57
    הגב לתגובה זו
    זה הזמן לשינוי . זה הזמן להוריד מחירים, לשקם את מערכת החינוף הבריאות , הרווחה . לטפל באלימות, בשנאה , בהתבהמות של החברה הישראלית, זה הזמן להוזיל דירות , קניות מצרכים בסופר, מכסים הזויים מתקופת המנדט, זה הזמן להחזיר את הפוקוס לאזרח התורם ולא להמשיך להסתכל עליו כמו נתין בממשלה המאוחדת של מפלגת השלטון הלאומית קפיטליסטית הליכוד . לא משנה ימין או שמאל , בוחרים כל אחד העיקר לא נתניהו . זה הזמן לשינוי , זה הזמן למהפך .
  • 1.
    ברוך 06/01/2015 19:13
    הגב לתגובה זו
    שבנו את עצמם כל השנים מהנפט ואימו על כל העולם כרגע האמריקאים מחתיבים את מחירי הנפט מה שבטוח אנחנו מרוויחים מזה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.