"הנסיעה מקריית אונו לת"א לוקחת שעה ורבע - לא נחייה כשיפנו את תל השומר"

כך נאמר בכנס לשכת השמאים. "תהיה הגדלה משמעותית בהיצע הדירות ב-2015-2017 לאחר פינוי מחנות צה"ל". כמה דירות ייבנו סה"כ?
לירן סהר | (23)

"יש כעת הזדמנות תכנונית ברמה הלאומית לבנייה של כ-100 אלף יחידות דיור על שטחים במרכז שישוחררו עם פינוי הקרקע של מחנות צה"ל דוגמת סירקין, צריפין, תל השומר, שדה דב והשלישות ברמת גן", כך אמרה שמאית המקרקעין דניאלה פז-ארז בפאנל בנושא פינוי בסיסי צה"ל ממרכז הארץ בכנס לשכת השמאים באילת. צחי דוד, רכז מקרקעין ותכנון באגף התקציבים, משרד האוצר, אמר: "במחוז תל אביב מתחילת השנה עד ספטמבר 2014 שווקו כ-961 יחידות דיור, אנחנו מדברים על 4,000 יחידות דיור בשנה במשך 8 שנים עם פינוי המחנות. במחוז מרכז מדובר בעוד 3,500 דירות בשנה. היקף הבינוי הוא של למעלה מ-60 אלף יחידות דיור. הבעיה שלנו היא שאנחנו לא בהכרח יכולים להסתמך על מחירי הקרקעות העתידיים לחישוב התקבולים עבור הפינו, האם כשישווקו 2,000 דירות בשדה דב באמת נקבל 1.6 מיליון שקל על יחידת דיור כפי שאנחנו מקבלים כיום? אין לנו תשובות לכך. דבר נוסף הוא עלויות הבינוי הערכות משרד האוצר ומשרד הבטחון שונות. בנוסף, הצבא קודם בונה מחנה חדש, עובר אליו ורק אז מקבלים את התקבול על הקרקע". לדבריו, במחנה צריפין למשל מפנים את המחנות הפנימיים בשלבים, כל פינוי של מחנה אמור לממן את המהלך של פינוי המחנה השני, וכל עוד לא פינו את כל המחנות לא ניתן לתכנן את כל הדרכים בפנים. אותו הקושי קיים גם במחנה תל השומר. "כבר אי אפשר לחיות" ישראל גל, ראש עיריית קריית אונו, חרד מהצפה ביחידות דיור ללא מתן מענה לצרכים של הרשויות המקומיות הסמוכות: "צריך לזכור שגם אנשים חיים פה במדינת ישראל, לצערי הרב תחושת הבטן שלי שקצת שכחנו מזה. כמי ששכן למחנה תל השומר אחד מהמחנות היותר מבוקשים של המדינה, אני חייב לומר שתכנון אין שם. מדינת ישראל קבעה תג מחיר של 15 מיליארד שקל על פינוי המחנה, אחר כך מנהל מקרקעי ישראל צריך להכין את התכניות. המרחק בין קריית אונו לתל אביב הוא 8.5 קילומטר שלוקח בבוקר לנסוע כשעה ורבע וכנ"ל אחר הצהריים. לפי הנתונים שבידיי מדברים על הקמת 17 אלף יחידות דיור בתכנון במחנה, הולכים לצופף בלי היכר את המקום, בקריית אונו בלבד יש 12 אלף יחידות דיור. לא לוקחים בחשבון את פתרון מערכת הסעת המונים שצריכה להיות התנאי הראשון לפינוי מחנות צה"ל, כבר היום אי אפשר לחיות". "בקריית אונו אין אזורי תעסוקה ולכן צריך לחתוך בחצי את ה-17 אלף יחידות דיור ולהקים אזור תעסוקה במקום שכולם ייסעו לעבוד בתל אביב. כעת מנסים לעשות מחטף ולייצר תכנון מנותק מהסביבה. מחנה תל השומר מתוכנן על ידי מנהל מקרקעי ישראל ומנסים להעבירו בותמ"ל, עיר חוץ טריטוריאלית, כמה שיותר מהר, אי אפשר לתכנן ללא שיוך מוניציפאלי. אנחנו חיים כאן באופן זמני, רוצים לדאוג שלדורות הבאים יהיה טוב לגור פה". גילה אורון, מנהלת מחוז תל אביב במשרד הפנים אמרה: "מוציאים נטע זר בתוך הערים, מחנות הקרייה או השלישות הם לא חלק מהעיר ואינם מאפשרים את המשך הפיתוח. כשאנחנו מקבלים נתח אדמה כזה גדול יש לתת מענה גם לעיר שמסביבו ולצרכים שקיימים, התוכניות האלה חייבות להיות מתוכננות בתיאום מלא עם הרשויות המקומיות. במידה ולא יינתן מענה לתושבים או שתרד רמת השירותים כי לא יהיה מאיפה להשיג אותם, או שהעיר תהיה גירעונית". "השלישות ברמת גן הנקודה הכי עמוסה באזור תל אביב" אורון מתייחסת לסחבת שבפינוי השלישות הראשית ברמת גן: "מדובר בנקודה הכי עמוסה באזור תל אביב, ליד צומת ז'בוטינסקי ובן גוריון, לתוך המקום הזה מתכוונים להכניס 1,200 יחידות דיור. אני בעד ניצול הקרקע, אבל ברור לנו שעיריית רמת גן, על חוסנה הכלכלי, לא תוכל לספק שירותים ציבוריים כי השטח שאמור לשרת מבני ציבור יתפנה מאוחר יותר. צריך להתאים את התכנון לרשות שאליה יסופח השטח, הצרכים של קריית אונו לא דומים לצרכים של אור יהודה. אנחנו יודעים שעיריית קריית אונו משוועת לאזורי תעסוקה ולכן חייבים לשים לב לסביבה ולתת את תמהיל השימושים שראוי לה". עדיאל שומרון, מנהל החטיבה העסקית, רשות מקרקעי ישראל, אמר: "ב-2015 נשווק 2,000 יחידות דיור בצריפין וב-2016 פי 2 מכך, וגם בשלישות הראשית נמצא פתרון לשטחי הציבור לתקופת הביניים. הממשלה קיבלה החלטה ב-2006 פורמלית שהיא רוצה להפסיק לפתח באזור המרכז, זה לא קרה. חלק מהמשבר שאנו נמצאים בו עכשיו הוא היעדר במלאי התכנוני. גם ראשי הרשויות צריכים להירתם לפתרון המשבר, המדינה לא יכולה לעשות שום דבר בלי ראשי הרשויות המקומיות. אנחנו רואים ברשויות המקומיות שותפים לדרך, ואני מקבל שהתכנון של פינוי מחנה צבאי חייב להיעשות בתיאום עם ראש העיר. הגדלת ההיצע תהיה ב-2015, 2016 ו-2017, הרבה מזה בעקבות פינוי מחנות צה"ל".

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    tlv 20/11/2014 14:43
    הגב לתגובה זו
    לוקח 45 דקות מגני תקווה אז מקרית אונו לוקח גג חצי שעה. שישראל גל לא יקשקש
  • 16.
    נוני , בין גאן דרום 19/11/2014 10:42
    הגב לתגובה זו
    התחדשות עירונית. הפרויקט הכי גדול בארץ. מתחם ההסתדרות אדמית המאבק גבעתיים באתר של העירייה ולפני הפקדה. בהצלחה!!!
  • 15.
    european 17/11/2014 22:52
    הגב לתגובה זו
    middle east arab mentality
  • 14.
    only money and "luxury" apt (ל"ת)
    evil 17/11/2014 22:52
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    ר-כ-ב-ת-ת-ח-ת-י-ת ז-ה-ה-פ-י-ת-ר-ו-ן (ל"ת)
    ריקבון ושחיתות פה 17/11/2014 20:19
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    ישראל ישראלי 17/11/2014 18:24
    הגב לתגובה זו
    אם ממשלת ישראל תתחיל להעביר מרכזי תעשיה וסנובים לדרום וצפון הארץ לא יהיה צורך לבנות בתים למפונקי ממלכת ישראל כי לא יהיה להם היכן לעבוד. פיתרון כל כך פשוט אבל ממשלה כל כך עשירה שאינה מבינה מה זה פיתוח עתידי. הכל עכשיו מיד ולהרוויח הרבה.
  • 11.
    ערן 17/11/2014 17:19
    הגב לתגובה זו
    בניה אגרסיבית בשטח 9 הביאה סיוט לתושבי גבעתיים . נסיעה לרכבת סבידור לוקחת 40 דקות . העיר פקוקה ,אין חניה . ערבי נחל בה היה פנוי בנוי הציר סתום . גם ברמת גן שבה גרתי המצב קטסטרופה . אז מי שצריך לסוע דרך 471 ( מכבית ) לעבור את צומת הירדן ,הרואה ,רבין "מבלה כשעה בכביש " . הצרה בגבעתיים היא כפולה ,איין חניה בנו בתים חדשים עם חניה טורית כפולה . אז רכב אחד בחניה כל השאר ברחוב . בגבעתיים ואני מתאר לעצמי במדינת ת"א רבתי לא ניתן לנסוע ולא להחנות די לחמדנות של כמה קבלנים ומקורבים
  • רכב זה שייך לעבר. אופניים ותח"צ בלבד (ל"ת)
    בירנוש 17/11/2014 22:43
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אייס 17/11/2014 16:16
    הגב לתגובה זו
    גם כאן היא כנראה תומכת בועדה המקומית רמת גן אחרי שהועדה בראשות זינגר אישרה שימוש חורג בניגוד לחוק להקמת בית עלמין לכפר אז"ר . בושה!!
  • 9.
    אורית 17/11/2014 16:14
    הגב לתגובה זו
    כל המרכז פקוק, נסיעה מכפר סבא לרעננה אורכת 40 דקות..יתכבדו נא חברי הכנסת שלנו והעומד בראשם ויבלו כל בוקר בפקק אחר. אולי זה ישכנע אותם להשקיע בכבישים , תחבורה ציבורית כולל רכבות.
  • דני בירן 17/11/2014 17:13
    הגב לתגובה זו
    בכרונינגן יש שבילי אופניים מעולים
  • 8.
    את מהנדסי הערים צריך לשלוח לסיביר ולשלול להם את האזרחות (ל"ת)
    מוטי 17/11/2014 16:08
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    דני בירן (אלקמאר) 17/11/2014 16:08
    הגב לתגובה זו
    הקונספט של רכב פרטי בגוש דן ייעלם. לא קיימי unsustainable. מי שייסע ברכב פרטי זה רק ערסים. השאר יצניידו באופני עיר טובות של gazelle ו koga miyata לאורך שבילים חלקים.
  • 6.
    יגאל 17/11/2014 15:51
    הגב לתגובה זו
    גילה אורון לא רואה אף אחד ממטר. רוצה לבנות בלי קשר לסביבה ולאיכות החיים של התושבים.בדומה לראש עירית רמת היוצא. לצערנו ראש העיר הנכנס של רמת גן מזכיר יותר את פולישוק ולא ראש עיר חדש עם אג'נדה.
  • אלי 17/11/2014 16:10
    הגב לתגובה זו
    אני רוצה דירה!!
  • 5.
    מדהים איך הממשלה והעיריות פוחדים מירידת מחירים... (ל"ת)
    האם נמשיך לקבל 1.6M? 17/11/2014 15:46
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    barak 17/11/2014 15:37
    הגב לתגובה זו
    הפקקים באלוף שדה לכיוון הירידה לגהה נגרמים בגלל הכביש הצר לייד תל השומר. חייבים להרחיב ולספק גישה מהירה לתל אביב וחזרה.
  • 3.
    דוד נ 17/11/2014 15:37
    הגב לתגובה זו
    הלוא מחר מחרתיים תהייה בעיה בטחונית, צפיפות רבה, איכות חיים ירודה והמשך נהירה מהפריפריה למרכז, שהיא סכנה להמשך קיומה של מדינת ישראל ומה עוד שרוב ה"שטחים" שיפונו בפריפריה ייושבו ע"י אחרים. קברניטי המדינה , חשבו טוב טוב האם רצוי להגדיל את כמות האוכלוסייה במרכז הארץ.
  • 2.
    תושב 17/11/2014 15:30
    הגב לתגובה זו
    שלו, פשוט בדיחה, ראש עיר שמשווק הפוך את העיר שלו. אגב ברור שקרית אונו מנופחת מאוד במחירי הנדל"ן ועל מה? היא ממש לא קרובה לת"א ורק הולכת ומתרחקת בגלל הפקקים, מי שקונה שם יפסיד כסף, באותו מחיר עדיף לקנות ברמת גן , עיר שטובה בעשרים רמות מקרית אונו וכמובן שצמודה לת"א.
  • תושב רמת גן 17/11/2014 16:26
    הגב לתגובה זו
    אני חושב שהפוך ממה שהבנת. הוא מנסה לדאוג לתושבי עירו. גם אלה שכבר גרים בקיראון צריכים איכות חיים. לגור היום בגוש דן זה סיוט וחייבים לזרז את מערכת הההסעות הציבורית כך שתהיה נוחה, זמינה וזולה.
  • 1.
    נדלניסט 17/11/2014 15:20
    הגב לתגובה זו
    רמת גן היא התחליף המובהק ביותר לת"א היום בישראל , כל הצעירים דוהרים לשוק השכירות בר"ג, נמאס להם לשלם המון כסף בשביל דירה הרוסה בת"א , הם מחפשים איכות באותה רמת מחיר, בנוסף , בר"ג וגבעתיים מתפתחת תרבות של פאבים , בתי קפה ומסעדות שלא נופלות מאלו של ת"א ויש אפילו חנייה, לכו לרחוב כצנלסון בגבעתיים ביום חמישי בערב ותבינו. ר"ג היא עיר מצוינת לזוגות צעירים מכיוון שרמת החינוך בה היא הכי טובה בארץ וכן יש מקומות עבודה רבים באזור וכן בת"א השכנה, בנוסף יש הגירה חיובית לרמת גן עקב ביקוש גבוה לנדלן בעיר הן למגורים והן להשקעה (מזכיר, ניתן להשכיר דירה בר"ג תוך יממה עקב הביקוש הכבד שיש בשוק השכירויות בעיר הזו) לסיכום, כאשר תהיה רכבת קלה, ר"ג הולכת להיות עיר מבוקשת יותר מת"א , ת"א זו עיר לבילויים ולפשע, לא עיר לגידול ילדים ולא עיר לסטודנטים.
  • קוזלובסקי 18/11/2014 16:14
    הגב לתגובה זו
    תמשיך יחד עם חבריך החזירים לנפח את הבועה שתתפוצץ לעולם בפנים. כבר היום אי אפשר לצאת מר"ג-גבעתיים. תקועים בפקקים, אין חנייה, המרווחים בין הבניינים שואפים לאפס, כל פיסה ירוקה נרמסת לטובת מיזמי נדלן. רמת גן זקנה, דתית וחסרת חן. אין בה שימור כמו שצריך. סתם עיר אפורה ומשעממת ולכן השכירות זולה בה
  • תושב רמת גן 17/11/2014 16:30
    הגב לתגובה זו
    כתושב רמת גן אני מתפלא עליך. נכון שבגבעתיים רואים התפתחות בתחום הבילוי, אך רמת גן היא עיר " מתה " בקושי בית קפה אחד לרפואה שלא לדבר על סופי השבוע. כשאני רוצה לשבת בבית קפה אני נוסע לגבעתיים או לתל אביב
השקעה במניות או דירות (גרוק)השקעה במניות או דירות (גרוק)
ניתוח

מה עדיף - השקעה בדירה או השקעה במניות ובאיזה עיר היה כדאי לקנות דירה?

מניות, אגרות חוב, מסלולים כלליים, לעומת דירות, מה הניבה כל השקעה בחמש השנים האחרונות וגם: על המס, על תכנוני המס ועל העיר שהמחירים בה תקועים כבר שנים 

מנדי הניג |

מדדי המניות נתנו תשואה גבוהה בהרבה משוק הדירות במבחן של 5 השנים האחרונות. כשמדברים על שתוה ברוטו, מדדי המניות הבולטים הניבו תשואה פנומנלית של מעל 80% בחמש שנים וגם השקעה במסלולים כלליים שמערבבים מניות עם אג"ח היתה עם תשואה נהדרת של כ-53%. כלומר, השקעה בבורסה הניבה כ-9% בשנה והשקעה במניות בלבד הניבה כ-13% בשנה.  

כאשר  בוחנים תקופות ארוכות יותר, מתקרבים לבנצ'מרק המקובל - אגרות חוב מניבות בין 4% ל-5%, מניות בין 7% ל-9% בשנה (בשני העשורים האחרונים יש הטייה כלפי מעלה). מסלול כללי אמור לייצר תשואה של כ-6% וצפונה. 

מניות, אג"ח, מסלול מעורבב או דירות - התשואה בחמש שנים

מול השקעה בשוק ההון - ישירות או דרך הגופים המוסדיים (ניהול תיקים, קרנות נאמנות, השתלמות, גמל ועוד) יש כמובן את אפשרות ההשקעה בנדל"ן ובעיקר בדירות למגורים. מה עדיף?

לפני המבחן הכלכלי, צריך להזכיר שיש הבדלים מהותיים - השקעה בבורסה היא נזילה (אם דרך קרנות השתלמות אז צריך לחכות 6 שנים), זו השקעה שיש לה מחיר כל יום ואתם כמשקיעים יודעים מה קורה שם באופן שקוף. אם אתם משקיעים ישירות אז אתם יודעם כל יום, אם זה בקרן נאמנות יש מידע מדי יום, בנכסים שנחסכים בהשתלמות וגמל המידע הוא פעם בחודש. אבל בעיקרון מדובר על נכסים לרוב נזילים ושקופים.

כשאתם קונים דירה להשקעה, אתם קונים נכס פיזי, זה לא על הנייר. אתם קונים קירות, וצריך לטפל בהם, צריך לנקות, לתקן, להשקיע. דירה להשקעה היא במקרים לא מעטים כאב ראש - הלך המזגן, צריך להביא טכנאי. השוכר מבקש לדבר איתך על המחיר. השוכר מבקש להכניס כלב לכמה חודשים. יש אסיפת בעלי דיירים חשובה. יש כאן השקעה של זמן. חוץ מזה - המימוש הוא לא מהיר והוא לוקח זמן ועלויות. 

דירה בהנחה מחיר למשתכן
צילום: תמר מצפי

דירה בהנחה ברעננה - מעל 1,200 דירות ב-19 אלף שקל למ"ר

המידע המלא לא נמסר, לביזפורטל נודע שרעננה תבלוט במכרזי דירה בהנחה הפעם ובפעמים הבאות - כל הפרטים על הפרויקטים ברעננה ומה ההנחה שתקבלו? וגם - לקנות דירה בלי הון עצמי
רן קידר |

הפרויקטים של דירה בהנחה ברעננה צפויים להיות המעניינים ביותר.  בשבוע הבא תחל ההגרלה, אבל לביזפורטל נודע שרעננה תהיה דומיננטית בפרויקטים הקרובים ובמכרזים הבאים של דירות בהנחה. בסה"כ מדובר על יותר מ-1,200, כנראה שחלק משמעותי כבר הפעם. 

הדירות האלו יוצעו בכ-19-20 אלף שקל למ"ר והן נמצאות באזור צפון מערב רעננה. מדובר האזור שהמחירים בו הן לפחות 32 אלף שקל למ"ר, כלומר מדובר על הנחה ענקית שיכולה גם להיות מעל 1 מיליון שקל. זו הסיבה שהציפיות הן רוב המשתתפים יציעו בהגרלה לקנות דירה בפרויקטים ברעננה. נזכיר שעל פי ההערכות ישתתפו בהגרלה לדירה להנחה מעל 120 אלף זכאים, כשזה גם יכול להגיע ל-140 אלף זכאים. כל זכאי רשאי להתמודד בשלושה מקומות, אך נראה שברעננה ההנחה היא הגדולה ביותר כך שסביר שכולם, או כמעט כול יתמודדו  על רעננה. 

אם מדובר על 1,000 דירות שיוגרלו, הרי שהסיכוי שלא לבני המקום הוא פחות מ-1%. לבני המקום תהיה עדיפות גדולה, כשאם להתייחס לממצאים של ההגרלות הקודמות מבחינת שיעור השתתפותם הרי שהם יכולים להגיע לסיכוי זכייה של  6%-10%. לא מעט, אבל זו הערכה ראשונית. נזכיר שההטבה לבני המקום עדיין קיימת ומקצים להם כמות מסוימת של דירות למרות שחלקם באוכלוסייה מאוד קטן כי העירייה רוצה לעזור לתושבים שלה. בפועל זה סוג של "שוחד בחירות". 

אין לזה הצדקה. ההיפך - זה מגדיל פערים. ילדים של תושבי רעננה המבוססים יקבלו מתנה של 1 מיליון שקל וילדים של תשובי דימונה מקבלים מתנה של 100 אלף שקל. זה מגדיל פערים, זה חלם ו"טעות נגררת"   ענקית שגרמה למאות זוגות בהרצליה, רמת גן ומקומות מבוססים במרכז ןלהרוויח כסף גדול על חשבון הציבור כולו ובעיקר על חשבון אלו שבאמת צריכים ולא יכולים להגיע לדירה.



                דירה בהנחה ברעננה - מקום מצוין (מסומן בעיגול אדום במפה)