בפוקוס

שבוע קריטי: האם הראלי במניות יימשך? ביום ו' הקרוב - אינדיקציה מרכזית

אחרי דו"ח התעסוקה שהציע על שפל של 6 שנים בשיעור האבטלה, כולם בוול סטריט מחכים עכשיו לנתון שיפורסם ביום ו'
מערכת Bizportal | (6)

דריכות לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט. בשבוע החולף סימן מדד ה-S&P500 וי גדול על צליחת התיקון האחרון - וסגר בשיא כל הזמנים. לצד עונת הדו"חות המוצלחת, היה זה נתון התעסוקה בארה"ב שנתן גושפנקא נוספת לאיתנותה של הכלכלה האמריקנית. שיעור האבטלה ירד בחודש אוקטובר לשפל של 6 שנים. ועדיין, רבים בוול סטריט סבורים שחובת ההוכחה כעת היא עדיין על צד הקונים - האם מהלך העליות יימשך?

הנתון המרכזי לשבוע הקרוב הוא ללא ספק נתון המכירות הקמעונאיות בארה"ב שיפורסם טרם פתיחת המסחר ביום שישי. בחודש שעבר הנתון פספס את התחזיות והבהלה בשווקים הייתה גדולה, גדולה עד כדי כך שבאותו היום נרשם מחזור המסחר הגדול מאז 2012, תוך כדי שהמדדים יורדים בתוך יומי עד 3%.

אז אחרי דו"ח התעסוקה, אחרי שעונת הדו"חות מסתמנת כטובה מאוד (כמעט 80% מהחברות הכו את תחזיות הרווח) ואחרי שמחירי הדלק בתחנות ירדו בכמעט 20% בשל הירידה במחיר הנפט - הנתון הקריטי הוא מצבו של הצרכן האמריקני (שזו בעצם השורה התחתונה). הצפי הוא לעלייה של 0.2% במכירות הקמעונאיות. נציין כי באותו יום שישי, קצת לאחר פתיחת המסחר - יפורסם גם נתון סנטימנט הצרכנים

עוד במרכז המסחר, עונת הדו"חות שממש מתקרבת לסיומה (90% מהחברות כבר דיווחו). בין המדווחות השבוע - J.C. Penney (בשני) סיסקו (ברביעי) ווול מארט (בחמישי). מעבר לכך שבוע המסחר הנוכחי הוא באופן יחסי דל מאוד בפרסומים.

בשבוע החולף עלה מדד ה-S&P500 בשיעור של 0.66% לשיא כל הזמנים. המדד השלים 3 שבועות רצופים של עליות. הנה הגרף:

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    העוקב 10/11/2014 18:53
    הגב לתגובה זו
    סוג כתבות מעין זו,יש לכם לפחות פעמיים בשבוע,ולא ראיתי שקרה משהו יוצא דופן.
  • 5.
    איזה דרוכים? 10/11/2014 06:09
    הגב לתגובה זו
    הסוחרים רגועים לאללה. ראיתי אותם אמש. לא שמים... על הבורסה היורדת.
  • 4.
    bibi 09/11/2014 20:01
    הגב לתגובה זו
    בקרוב אף 1 לא יכנס לכתבות שלכם אם תמשיכו ככה תכתוב נתון חשוב.. כל יום אצלכם בכותרות קריטי הכי חשוב שיש לכם מנתח על קריטי-גורביץ
  • 3.
    אר 09/11/2014 19:00
    הגב לתגובה זו
    גם אמרתם "שהסוחרים דרוכים" ביום שישי ובסוף השוק לא זז.
  • 2.
    למר מערכת הנכבד 09/11/2014 17:55
    הגב לתגובה זו
    אני חייב להשיב לך במלוא הנימוס: לא. ממש לא. ואפילו יש מצב לראלי בכיוון ההפוך למה שהתכוונת. עוד רציתי להוסיף לידידי המלומד בעניין אימרתך על איתנות הכלכלה האמריקאית..ובכן חבר..אני מחזיק בדעה הפוכה לחלוטין. מצב הכלכלה האמריקאית גרוע ביותר ואף אומר..הגרוע שהיה מעולם. ברצוני לשאול את כבוד אדון מערכת היקר: מדוע הינך חושב שמצב הכלכלה כה איתן? איזו סיבה מביאה אותך לחשוב כך? ואני אומר: כמעט ואין מימשל בוושינגטון. כמות הניירת שהשתמשו להדפסת ניירות חסרות ערך אזלו. מצבת החוב הפנימי והחיצוני של ארה"ב הוא במצב שלא ניתן לתיקון. ולבסוף חברי המלומד. זה כאילו שבאת אחרי מלחמת קואיאה או וויטנאם וסיפרת לי שארה"ב הביסה את אויביה(כמה אלפי לוחמי גרילה) והיום אנו יודעים שזאת שטות...מחר נדע שגם איתנות ארהC בתחילת 2015 היא ממש פיקציה עלובה. היה בריא וחזק.
  • 1.
    רע לי מהראלי 09/11/2014 17:02
    הגב לתגובה זו
    זה ברור לא ?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.