בפוקוס

שבוע קריטי: האם הראלי במניות יימשך? ביום ו' הקרוב - אינדיקציה מרכזית

אחרי דו"ח התעסוקה שהציע על שפל של 6 שנים בשיעור האבטלה, כולם בוול סטריט מחכים עכשיו לנתון שיפורסם ביום ו'
מערכת Bizportal | (6)

דריכות לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט. בשבוע החולף סימן מדד ה-S&P500 וי גדול על צליחת התיקון האחרון - וסגר בשיא כל הזמנים. לצד עונת הדו"חות המוצלחת, היה זה נתון התעסוקה בארה"ב שנתן גושפנקא נוספת לאיתנותה של הכלכלה האמריקנית. שיעור האבטלה ירד בחודש אוקטובר לשפל של 6 שנים. ועדיין, רבים בוול סטריט סבורים שחובת ההוכחה כעת היא עדיין על צד הקונים - האם מהלך העליות יימשך?

הנתון המרכזי לשבוע הקרוב הוא ללא ספק נתון המכירות הקמעונאיות בארה"ב שיפורסם טרם פתיחת המסחר ביום שישי. בחודש שעבר הנתון פספס את התחזיות והבהלה בשווקים הייתה גדולה, גדולה עד כדי כך שבאותו היום נרשם מחזור המסחר הגדול מאז 2012, תוך כדי שהמדדים יורדים בתוך יומי עד 3%.

אז אחרי דו"ח התעסוקה, אחרי שעונת הדו"חות מסתמנת כטובה מאוד (כמעט 80% מהחברות הכו את תחזיות הרווח) ואחרי שמחירי הדלק בתחנות ירדו בכמעט 20% בשל הירידה במחיר הנפט - הנתון הקריטי הוא מצבו של הצרכן האמריקני (שזו בעצם השורה התחתונה). הצפי הוא לעלייה של 0.2% במכירות הקמעונאיות. נציין כי באותו יום שישי, קצת לאחר פתיחת המסחר - יפורסם גם נתון סנטימנט הצרכנים

עוד במרכז המסחר, עונת הדו"חות שממש מתקרבת לסיומה (90% מהחברות כבר דיווחו). בין המדווחות השבוע - J.C. Penney (בשני) סיסקו (ברביעי) ווול מארט (בחמישי). מעבר לכך שבוע המסחר הנוכחי הוא באופן יחסי דל מאוד בפרסומים.

בשבוע החולף עלה מדד ה-S&P500 בשיעור של 0.66% לשיא כל הזמנים. המדד השלים 3 שבועות רצופים של עליות. הנה הגרף:

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    העוקב 10/11/2014 18:53
    הגב לתגובה זו
    סוג כתבות מעין זו,יש לכם לפחות פעמיים בשבוע,ולא ראיתי שקרה משהו יוצא דופן.
  • 5.
    איזה דרוכים? 10/11/2014 06:09
    הגב לתגובה זו
    הסוחרים רגועים לאללה. ראיתי אותם אמש. לא שמים... על הבורסה היורדת.
  • 4.
    bibi 09/11/2014 20:01
    הגב לתגובה זו
    בקרוב אף 1 לא יכנס לכתבות שלכם אם תמשיכו ככה תכתוב נתון חשוב.. כל יום אצלכם בכותרות קריטי הכי חשוב שיש לכם מנתח על קריטי-גורביץ
  • 3.
    אר 09/11/2014 19:00
    הגב לתגובה זו
    גם אמרתם "שהסוחרים דרוכים" ביום שישי ובסוף השוק לא זז.
  • 2.
    למר מערכת הנכבד 09/11/2014 17:55
    הגב לתגובה זו
    אני חייב להשיב לך במלוא הנימוס: לא. ממש לא. ואפילו יש מצב לראלי בכיוון ההפוך למה שהתכוונת. עוד רציתי להוסיף לידידי המלומד בעניין אימרתך על איתנות הכלכלה האמריקאית..ובכן חבר..אני מחזיק בדעה הפוכה לחלוטין. מצב הכלכלה האמריקאית גרוע ביותר ואף אומר..הגרוע שהיה מעולם. ברצוני לשאול את כבוד אדון מערכת היקר: מדוע הינך חושב שמצב הכלכלה כה איתן? איזו סיבה מביאה אותך לחשוב כך? ואני אומר: כמעט ואין מימשל בוושינגטון. כמות הניירת שהשתמשו להדפסת ניירות חסרות ערך אזלו. מצבת החוב הפנימי והחיצוני של ארה"ב הוא במצב שלא ניתן לתיקון. ולבסוף חברי המלומד. זה כאילו שבאת אחרי מלחמת קואיאה או וויטנאם וסיפרת לי שארה"ב הביסה את אויביה(כמה אלפי לוחמי גרילה) והיום אנו יודעים שזאת שטות...מחר נדע שגם איתנות ארהC בתחילת 2015 היא ממש פיקציה עלובה. היה בריא וחזק.
  • 1.
    רע לי מהראלי 09/11/2014 17:02
    הגב לתגובה זו
    זה ברור לא ?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.