יפן אדומה: מדד הניקיי ירד 1.15%, הנמוך מזה חודשיים
הבורסות המובילות באסיה יורדות הבוקר באופן חד, לאחר צניחת המדדים בוול סטריט. נציין כי אינדקס של מניות האזור, MSCI אסיה, מגיע לשפל חדש של 5 חודשים עם ירידה של 1.4%. הגורמים העיקריים לירידות השערים באסיה הם החשש להחמרה במחאות המפגינים בהונג קונג והדאגה מפני גלישה למיתון באירופה שיכולה לפגוע אנושות בצמיחה העולמית.
ההאנג סנג צלל ב- 1.6%, הניקיי ירד ב-1.15%, הקוספי צנח 1.32% ומדד שנגחי ירד ב-0.62%.
סין מתקנת
לאחר שאתמול מדד בורסת סין עלה ב-0.28% ושבר שיא מקומי מאז פברואר, סיים המדד את יום המסחר האחרון בירידות שערים של 0.62%.
המפגינים בהונג קונג- המחאה נמשכת
המפגינים דורשים רפורמה דמוקרטית בהונג קונג וביטול הפיקוח הסיני על המתמודדים בבחירות המתקרבות. בתוך כך כחלק מפעולות המחאה החלו המפגינים לחסום דרכים מרכזיות כבר לפני שבועיים. גם הבעלי התפקידים החלו להשמיע קולם- " הכיבוש אינו חוקי וחייב להיפסק" כך אמרה מוקדם יותר המזכ"לית קארי לאם (Carrie Lam) מס' 2 בממשלת הונג קונג.
מדד ה- MSCI אסיה פסיפיק המכיל מניות בעלות שווי שוק גבוה מ-8 מדינות מתפתחות ו-5 מדינות מפותחות ירד השבוע ב-0.8%. זה השבוע החמישי בו המדד מציג תשואה שלילית, ההפסד המתמשך הארוך ביותר מאז פברואר.
הטופיקס היפני יורד ב-1.4% וכנראה שיחתום את השבוע בתשואה שלילית, זהו השבוע השני ברציפות. עם הבריחה של משקיעים למחוזות בטוחים, הין ירשום התחזקות שבועית, לראשונה מאז אוגוסט. שווי הין אל מול הדולר- 107.8.
- הירידות באסיה ממשיכות גם היום; עליות בחוזים בוול סטריט
- נפילות באסיה: הניקיי יורד 3% אחרי הירידות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העולם בנסיגה מניות האנרגיה חוטפות
מדד ה- MSCI ALL-Country ירד ב-0.3%, המשך ישיר לירידה של 1% ביום המסחר הקודם (ד').
בהתאם לירידה במדד העולמי, נציין כי מחיר הנפט ירד במסחר האסייתי ירד למחיר הנמוך ביותר מאז 2010, כאשר חבית נפט (crude oil) נסחרת במחיר של כ- 84.2 דולר לחבית. בתוך כך, מדד מניות האנרגיה ביפן inpex corp צונח 4.64%. חברות הנפט באוסטרליה צנחו בעקבות נתונים אלו, דוגמת Woodside Petroleum , שירדה ב-2% וחברת חיפוש כמו Origin Energy שירדה 3%. גם חברות לחציבת וייצור פחם ירדו, מהחשש כי סין תמשיך לצמצם את ייבוא הפחם שלה.
אוסטרליה בשפל של 8 חודשים
מדד ה-ASX יורד 1.8%, אל שפל נמוך מאז פברואר. אתמול האינדקס עלה ב-1%, סוגר שבוע חיובי והעליה היומית הגבוהה ביותר מאז אוגוסט.
מניות בכותרות
עם החשש לירידה בצמיחה הגלובאלית, מניות הרובוטיקה, אשר תלויות ייצוא באופן ברור, נחלשו בצורה חדה. מיצובישי קורפ יורדת במסחר 2.5% ופנסוניק יורדת ב- 2.85%.
- 3.יפן אדומה עשתה 80 אחוז בשנתיים אדומה חחחחחחחחח (ל"ת)רמי 10/10/2014 13:09הגב לתגובה זו
- 2.המחאה החדשה 10/10/2014 10:30הגב לתגובה זועל אזלת ידה של הממשלה. עוד מיסים, מס על הבורסה,מס על מחזור שקיות, מס על בקבוקים , מס מהירות, עליית מחירים. מס 0 שיעלה ביוקר לכולם. סקטורים שמקבלים הכל על חשבון אחרים. בקרוב פיטורי מסכנים בנגב הריסת כיל. ולאן הולך הכסף? למטוס לראש הממשלה. לזה יש כסף. סילבן שלום אל תשתוק ללפיד .
- 1.איך אתם אוהבים דרמות סערות וירידות . גם אתם בשורט? (ל"ת)ביזפורטל 10/10/2014 08:50הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
