מפחיד: גוף אנונימי הזרים פקודות קניה בשווי מטורף - 617 מיליארד דולר

זו הייתה טעות הסוחר הגדולה אי פעם. הלילה כמעט ונמכרו מניות בהיקף של כלכלה בגודל של שבדיה. איזה מניות היו על הכוונת?
מערכת Bizportal | (12)
נושאים בכתבה טעות סוחר

טעות הסוחר הגדולה בכל הזמנים. הלילה במסחר ביפן נשלחו 42 פקודות בבורסה בשווי כולל של 617 מיליארד דולר, שווי שדומה לשוויה של כלכלה כמו של שבדיה לדוגמה. הפקודות בוטלו רגע לפני ביצוע - אבל הסערה הייתה גדולה בבורסה השניה בגודלה בעולם.

הפקודה הגדולה ביותר הייתה ל-1.96 מיליארד מניות ענקית הרכב טויוטה, שלמעשה מהוות כמעט 60% ממניות החברה. נציין כי טויוטה נסחרת לפי שווי של 184 מיליארד דולר. פקודות קניה נשלחו גם למניות הונדה, סוני, קאנון ובסה"כ ל-42 מניות יפניות. לפי בלומברג, מדובר בטעות בנוסח 'אצבע שמנה' - הגדולה אי פעם.

מדובר היו בפקודות לעסקאות מעבר לדלפק, כלומר בין שני גופים ומחוץ לבורסה וללא פיקוח. רק לאחר ביצוע, הברוקרים אחראים לדווח על העסקאות שבוצעו מעבר לדלפק. הדבר דומה לעסקאות מחוץ לבורסה שקיימות גם בת"א, אבל ביפן זה מתרחש במקביל למסחר.

בסופו של יום, בניגוד לטעויות מסחר בעבר שהשפיעו באופן דרמטי על שערי מניות ואפילו גרמו לקריסה נקודתית בבורסות - במקרה הזה מדובר בפקודה אם השפיעה על המסחר זה היה באופן מינורי ביותר (בעיקר סביב שמועות של סוחרים על עסקאות ענק, ופחות סביב עסקאות בפועל).

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    איציק ר 05/10/2014 13:50
    הגב לתגובה זו
    היו נותנים לו תפקיד חשוב בעסק עם משכורת מוגדלת. והיה נכנס להיסטוריה כמרוויח הגדול של השנה....אבל זה לא קרה.! אם היה מפסיד.....היו מפטרים אותו.
  • 11.
    יונתן 02/10/2014 15:24
    הגב לתגובה זו
    אף סוחר שפוי לא יעביר 42 פקודות בשווי של מאות מיליארדים ככה סתם. מדובר ככל הנראה באלגוריתם מסחר ש"השתגע". במסחר ממוחשב שבו מכונות מסחר מחוברות לסכום כסף בלתי מוגבל כמעט יש סיכוי נדיר שבו האלגוריתם יתפס להעלאות מחיר לא רציונליות בגלל תנאי שוק מיוחדים. בכל מקרה זה רק עניין של זמן
  • 10.
    אבי 02/10/2014 13:27
    הגב לתגובה זו
    שהיה משעמם בבורסה של נכלים בלבד
  • 9.
    זה ארץ חלב ודבש לחלוב את הציבור (ל"ת)
    אבי 02/10/2014 13:23
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    חבל על הכסף שהציבור משקיעה כן (ל"ת)
    אבי 02/10/2014 13:23
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מישהו בדק אותם ההפתעה תבוא (ל"ת)
    42 פקודות אינן טעות 02/10/2014 12:58
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    זה לא היה הלילה...טוב שנזכרתם באמת...עברו יומיים (ל"ת)
    קיקו החתול 02/10/2014 12:52
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מה יד לפחוד 02/10/2014 12:14
    הגב לתגובה זו
    ישמור על המצב למה לידוג
  • 4.
    חברים 02/10/2014 12:01
    הגב לתגובה זו
    במקום הגוף הננמי יפסיד את כול הכסף שהוא מריץ את הבורסה
  • 3.
    נער הייתי ו...... 02/10/2014 11:52
    הגב לתגובה זו
    מספיקים לביצוען
  • 2.
    זה הייתי אני- מצטער אני אשתדל ליהיות זהיר יותר בפעם הבא (ל"ת)
    רון 02/10/2014 11:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גדול! (ל"ת)
    גלעד 02/10/2014 11:37
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.