על הנתון הזוועתי שפורסם אתמול, ושוקי המניות שגעשו - מה באמת משפיע?
האם המשק, הן העולמי והן הישראלי, עומד לצאת סוף סוף מהקיפאון וההאטה של ה-5 השנים האחרונות, או שנכנסנו לתקופה של עליות, ירידות ודשדוש מתסכל? האם הריביות האפסיות במדינות המפותחות תלוונה אותנו שנים ארוכות, או שנתעורר יום אחד לגל של עליות ריבית ונאמר: הסימנים היו על הקיר ולא ראינו?"
אין להפריז בחשיבותה של שאלה זו. בנקים מרכזיים גדולים, בארה"ב, בבריטניה ואף ביפן, מהססים וממתינים לשובר שוויון, שיגרום להם להפסיק את ההזרמות והתמריצים. יש סיכוי סביר שכבר היה עליהם לסגור את השלטר, אך המשבר שחוותה הכלכלה הגלובלית היה כל כך טראומטי, שהם רוצים "להיות בטוחים".
הדרך הטובה ביותר "להשתכנע", היא בשימוש הנתונים על ביצועי הכלכלות, אך כאן טמונה גם בעיה - יש יותר מדי מדדים שמכסים יותר מדי תקופות, חלקם מגיע בפיגור וחלקם צופה קדימה, ובסך הכל לא ניתן להבין מהם מסקנה חזקה מספיק שהמשבר תם והצמיחה בדרך.
כדוגמא, בארצות הברית נמסר אתמול כי התוצר התכווץ כמעט 3% ברבעון הראשון של השנה - תוצאה גרועה ביותר, אך הלו, וול סטריט, תנו לחורף ללכת. המומחים אומרים שהתוצר התכווץ בגלל החורף הקשה, וברבעון השני (שכבר הסתיים...) התמונה תתהפך. לצורך כך הם מביאים נתונים על הייצור התעשייתי ואשראי משקי הבית, שעלו לאחרונה יותר מהצפי, ואמורים לבשר על התפנית הצפויה. כך גם מדדי ציפיות, כמו מדדי מנהלי הרכש בתעשייה או מדדי אמון הצרכנים.
- בפעם השלישית ברציפות: הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%
- הפד מפוצל לקראת דצמבר: מחלוקת חריפה סביב האפשרות להוריד ריבית שוב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם כל זאת, סקרי הציפיות עצמם עלולים להפוך כיוון כפועל יוצא של נתוני התוצר המאוחרים שהפתיעו לרעה. המעגליות הזו קשה מאוד לפיצוח ובכירי הבנק המרכזי בארצות הברית מהלכים זה זמן בין הטיפות בניסיון לומר לציבור, הצמא למוצא פיהם, מה באמת קורה, לאן הכלכלה הולכת והאם לצפות לעליית ריבית עוד השנה, בשנה הבאה, או אולי ב-2016.
בתי ההשקעות וגופי הייעוץ הגדולים נמצאים בבעיה דומה ולא קל להם לספק המלצות בטוחות מספיק לאורך זמן. התרחישים רבים ודינאמיים מדי. תנודתיות גבוהה בשוקי המניות והאג"ח היא אחת התוצאות הבעייתיות של מצב זה.
בסיכומו של עניין יש לפנינו בעיה רצינית: ישנו ריבוי נתונים סותרים, דווקא בזמן שנחוצה תמונה ברורה והחלטית, כזו שתאפשר למקבלי ההחלטות לעבור מהרחבה אגרסיבית של מספר שנים לריסון הדרגתי. אני חושב שיש צורך בחשיבה חדשה (אולי במסגרת אחת ההתכנסויות הקרובות של קרן המטבע הבינלאומית, הבנק העולמי, או גוף מרכזי אחר) שתגדיר ותעדף פרמטרים עיקריים ואחידים, על לפיהם תתקבלנה החלטות.
- קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
יש מקום להתחשב בנתונים עדכניים יותר בתקופה הנוכחית, ולתת פחות משקל לנתונים בפיגור, ובראשם ביצועי התמ"ג. כך גם סקרי הציפיות השונים, שמשפיעים על התנהלותם היומיומית של שוקי ניירות הערך סמוך ולאחר פרסומם יושפעו מאלה הראשונים במידה פחותה מהקיים.
משקי הבית, החברות והמשקיעים יקבלו את רשימת הפרמטרים ויתכננו את התנהגותם בהתאם לצפי על כל אחד מהם. אם אותם פרמטרים אכן יהיו תנודתיים פחות, יהיה קל יותר לשרטט תמונה כוללת ולפעול לפיה. בקיצור, בואו נפסיק את המצב בו הקיץ בתחילתו ואנו עדיין מזכירים את החורף הקשה כדי להסביר משתנים בפיגור.
רונן מנחם הוא מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה במזרחי טפחות
- 4.אלי 29/06/2014 04:45הגב לתגובה זוהשוק יתחיל לרדת, או להתאים עצמו למצב הכלכלה רק כאשר לא תהיה אלטרנטיבה לכסף,,,כל עוד הריביות העולמיות ימשיכו כך השווקים יתעלמו לחלוטין מהמצב האמיתי.
- 3.הבורר 28/06/2014 10:34הגב לתגובה זובין הנתונים לבין ביצועי הבורסה.
- 2.ירון 26/06/2014 13:33הגב לתגובה זוגם שוק המט"ח רגוע מאוד. כולם ממתינים לראות האם הקסם של הפד לייצר צמיחה אמיתית מכלכלת פונזי פועל או שהבלוף עומד להתפוצץ בקרוב. את הרמזים חפשו בשוק האג"ח והסחורות.
- 1.פרופ. אבירם(איציק) 26/06/2014 11:39הגב לתגובה זואכן, הנתון היה זוועתי...אבל , לא זכור לי שהשווקים געשו... אני מניח שהינך כלכלן או רו"ח. אז, לא צריכות להיות לך התלבטויות רבות...ואף ,אין להתחשב ב"ריבוי נתונים סותרים". לידיעתך, היום, מצב הפירמות,הבנקים ואף מדינות ברחבי הגלובוס...הוא רע ואפילו גרוע... לשאלתך , מה ישפיע? אתה הרי מבין היטב, שבסופו של יום, השווקים יתישרו עם הנתונים שציינתי לעייל...והכיוון הוא חד משמעי! ברכות.
- אהוד 29/06/2014 05:10הגב לתגובה זועוד.
- רווית 28/06/2014 10:39הגב לתגובה זומה זאת אומרת בסופו של דבר??כמו להגיד ביממה הקרובה באיזשהו שלב תהיה השעה 12.....
- קטיה קרינסקי 28/06/2014 08:43הגב לתגובה זואל תסתכלו על פרמטרים מורכבים מדי. השוק קורס כשהוא עם מכפילי רווח גבוהים לאורך זמן, ואין קורלציה בין ההכנסות הישירות מהמניות (דיבידנדים) לבין העליות בהפרשים גדולים מדי. עניין של טעם מה הנקודה הלגיטימית, אבל היחס הזה הולך וגדל, והיסטורית אנחנו כבר בנקודה שבה בעבר שווקים קרסו. אז, תוציאו את הכסף כמה שיותר מהר, ושפשוף נעים.
- DR.EVERTON 26/06/2014 12:37הגב לתגובה זוITS GONNA BE A VERY BIG CRASH
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
