בוחנת את השטח: האם ענקית הגז-נפט 'טוטאל' בדרך להשקעה בישראל?
האם ענקית הנפט העולמית TOTAL Oil&Gas רוצה להיכנס לפעילות בישראל? ל-Bizportal נודע כי לפני כחודש פרסמה החברה באתר הדרושים של הרשת החברתית העסקית לינקדאין משרה לתפקיד של 'מנהל פרוייקטים בכיר' בישראל. לא מעט בקשות הוגשו למשרה הנחשקת ובחודש הבא מתכננת החברה לבצע את הריאיונות לתפקיד.
חברת טוטאל נכנסה לתחום חיפושי הנפט במזרח התיכון לפני מספר שנים במסגרת חלוקת הרישיונות שביצעה ממשלת קפריסין. טוטאל זכתה באפשרות לפתח את הרישיונות הנקראים 'בלוק 10' ו'בלוק 12'. דובר החברה ציין כי בכוונת החברה לבצע עשרה קידוחים ברישיונות במשך שלוש שנים ולהתמקד בפרוספקטים העמוקים שבהם ישנו פוטנציאל למציאת נפט. במקביל, התפרסמו דיוויחם בכלי התקשורת על כך שהחברה בוחנת השקעה ב'בלוק 12' בקפריסין מידי נובל, אבנר ודלק.
נכון להיום, לענקית הנפט הצרפתית אין כל פעילות בישראל, אך ייתכן כי המהלך הנוכחי של טוטאל מאותת כי הרישיונות בארץ עשויים להיות על הפרק. לידי Bizportal הגיעו פרטים אודות המשרה הנחשקת שבמסגרת מנהל הפרוייקטים יעבוד במספר אתרים בעולם ובהם: דובאי, קפריסין, ישראל, טורקיה וחלקים נוספים באירופה.
העבודה צפויה להתנהל בימים שני עד שישי בין השעות 9:00 ל-16:00. בטוטאל לא מציינים מהו השכר של מנהל הפרוייקטים אך מגדירים אותו 'אטרקטיבי'. לתפקיד נלוות הטבות נוספות כמו החזר הוצאות אישיות, הוצאות נסיעה, וסידורים למפגש עם המשפחה.
מהן דרישות התפקיד? לנהל את הפרוייקטים של החברה ברמה של לוחות זמנים, תקציב, ניהול סיכונים ועוד. בטוטאל לא חושפים באילו פרוייקטים מדובר ומידע נוסף הם יהיו מוכנים לספק במסגרת ריאיונות העבודה שיבצעו למועמדים בחודש יולי במשרדי החברה הנמצאים בלונדון. למועמדים לתפקיד מספקת החברה כרטיס טיסה למשרדיה בלונדון ששם יתקיים הריאיון.
חברת טוטאל הצרפתית היא חברת הנפט החמישית בגודלה בעולם ונסחרת בשווי של יותר מ-105 מיליארד ליש"ט. החברה מעסיקה כ-100,000 עובדים ופועל בלמעלה מ-130 מדינות בעולם. סך המכירות של החברה בשנת 2013 הסתכמו בכ-190 מיליארד ליש"ט.
- 12.יוסי 06/06/2015 20:45הגב לתגובה זומודעת הדרושים היא הונאה. כעבור כמה ימים תקבלו הודעה על זימון לראיון ויבקשו מכם כסף "להבטיח" את הראיון. לא להתפתות - זה עוקץ קלאסי.
- 11.בארותיים 17/06/2014 03:08הגב לתגובה זואחל'ה רעיון של הגנרל...
- 10.נפט זה הרבה הכפלות ברציו (ל"ת)חעקי 16/06/2014 16:16הגב לתגובה זו
- 9.תומר, עיתונות חוקרת 16/06/2014 15:56הגב לתגובה זותומר זה יותר חשוב למשקיעי הגז.
- משקיע טמבל 16/06/2014 16:04הגב לתגובה זוהם יודעים את התוצאות הרבה זמן למה הם צריכים לשתף אותנו אנחנו קטנים ולא נחשבים פשוט בושה הפקרות !!
- 8.שימו לב.מדובר בנפט. כסף על הרצפה.רק להתכופף ולהרים.זכרו (ל"ת)יאיר 16/06/2014 15:55הגב לתגובה זו
- 7.איילנד מכין הפתעה ! (ל"ת)איילנד מכין הפתעה ! 16/06/2014 15:05הגב לתגובה זו
- 6.תחייכו עד לכתבה השלילית הבאה. כולם מדברים מפוזיציה.... (ל"ת)יהושוע ישעיהו 16/06/2014 14:48הגב לתגובה זו
- 5.על רציו ממקורב, ותזכרו שאמרתי (ל"ת)מדובר גם 16/06/2014 14:40הגב לתגובה זו
- 4.במקום וודסייד אולי ? (ל"ת)האם הליויתן מתעורר 16/06/2014 14:24הגב לתגובה זו
- המדי האימם ה 12 16/06/2014 14:56הגב לתגובה זוסבלנות
- 3.כן כנסו תיקבלו את שישינסקי ג' (ל"ת)ארקדי 16/06/2014 14:21הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 16/06/2014 14:11הגב לתגובה זוע ל יו ת
- 1.ברוכים הבאים..... (ל"ת)יופיטר שוקי הון 16/06/2014 14:07הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
