שור או דב: המניה הכי חמה של 2013 נופלת - מה הסיבה ולאן מכאן?

אחרי טיסה של 353% בשנת 2013, המניה הזו סובלת מגל המימושים שתוקף את הנאסד"ק לאחרונה וצוללת מעל 12% בחודש האחרון
עוז מוכתר | (1)
נושאים בכתבה וול סטריט טסלה

המניה של יצרנית הרכבים החשמליים האמריקנית, טסלה (סימול: TSLA), הייתה אחת המניות החמות ביותר בראלי של 2013. עד כמה חמה? מאז הונפקה המניה ביולי 2010 זינקה המניה כ-844% ובשנת 2013 היא קפצה קרוב ל-353%. גם 2014 נפתחה לא רע עבורה, כאשר מתחילת השנה ועד אתמול בלילה הוסיפה המניה כ-34%, אולם בחודש האחרון איבדה 6.5%ונסחפה בגל המימושים ששוטף את המשקיעים בסקטור הטכנולוגיה.

אתמול פרסמה החברה את דוחותיה לרבעון הראשון שהכו את התחזיות גם בשורה העליונה וגם בשורה התחתונה ולמרות זאת, צללה המניה מעל 6% במסחר המאוחר וקרוב ל-11% בטרום המסחר היום. בסופו של יום המסחר הנוכחי (ה') צנחה המניה 11.3%.

תוצאות החברה ל-Q1 - מכות את התחזיות

ברבעון האחרון דיווחה החברה על הפסד לא מתואם של 50 מיליון דולר, או 40 סנט למניה. הרווח המתואם (בניכוי השפעות חד פעמיות ותשלומים מבוססי מניות) עמד על 17 מיליון דולר, או 12 סנט למניה, פי שניים מצפי האנליסטים, אשר עמד על 6 סנט למניה.

ההכנסות המתואמות של החברה הסתכמו לסך של 713 מיליון דולר, עלייה של 27% מהרווחים ברבעון המקביל אשתקד, אשר הסתכמו ב-621 מיליון דולר. החברה גם דיווחה על תזרים מזומנים חיובי לרבעון שהסתכם ב-61 מיליון דולר.

החברה ייצרה סך של כ-7,535 רכבים ממודל ה-S המוצלח שלה ועקפה את תחזיותיה שלה אשר עמדו על ייצור של 7,400 רכבים. ברבעון השני צופה החברה שתצליח לייצר סך של כ-8,500 עד 9,000 רכבים ותמכור 7,500 מתוכם. ברמה השנתית, היקף המכירות צפוי להגיע לסך של 35 אלף רכבים.

מנכ"ל החברה, אילון מאסק, מסר אתמול: "אנחנו מתכננים להתרחב בשוק הסיני במהירות האפשרית. אנו מאמינים שהוא עשוי להיות אחד מהשווקים הגדולים ביותר שלנו". מאסק הוסיף שתחנת ההטענה הראשונה צפויה לקום בקרוב בשנחאי.

התוצאות מצוינות, אז למה המניה נופלת?

הסיבה היא כנראה תחזיות חלשות לרבעון השני. הנהלת החברה הודיעה כי היא מצפה ל"עלייה מינורית מאוד" ברווח הגולמי שלה לרבעון השני (Non-Gaap). עד כמה נמוך? התחזית הממוצעת של האנליסטים של בלומברג עומדת על רווח למניה של 2 סנט בלבד.

מה הצפי לגבי המניה בטווח הארוך? תלוי בכיוון של השוק

במאמר שמתפרסם היום במרקטווטץ', מנתח הפרשן ניג'ם ארורה את כיוונה של המניה לטווח הארוך. ארורה מתקשה לקבוע האם הוא שורי או דובי לגבי המניה, אך כן מצליח להצביע על מחיר יעד שהוא צופה לה בכל אחד מהתסריטים.

בתסריט השורי, אומר ארורה, רווחי החברה עשויים להגיע ל-18 דולר למניה עד 2019 ולהיסחר במכפיל רווח של 28. המשמעות היא שמניית החברה שנסחרת היום סביב מחיר של 189 דולר, תגיע למחיר של 504 דולר - כלומר פי 2.67 ממחירה היום.

בתסריט הדובי הוא אומר, שטסלה עשויה להציג רווח של 3 דולר למניה ולהיסחר במכפיל רווח של 16. המשמעות היא שמחיר המניה יעמוד על 48 דולר במצב כזה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בלון שיתפוצץ (ל"ת)
    צלול 09/05/2014 08:20
    הגב לתגובה זו

זו השנה ה-8 שהשורים שולטים בוול סטריט, והדבר שמסוכן יותר מהתיקון עצמו הוא חוסר המודעות

איתן יונסי |
נושאים בכתבה וול סטריט
בזמן ששוק המניות חגג בשבוע שעבר 8 שנים של עליות שערים, והינו השוק השורי ה-2 באורכו בהיסטוריה, הסיכון לתיקון בשווקים הולך וגדל. אף אחד לא יכול לדעת מתי התיקון יגיע, מה יהיה הטריגר לכך, או כמה עמוק הוא צפוי להיות, אך מה שיותר מסוכן מהתיקון עצמו הוא העובדה שישנם משקיעים רבים שאינם מודעים לסכומים שהם מסכנים. קנדריק וויקמן, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה הפיננסית וניתוחי השקעות FinMason, אמר כי "אם מסתכלים על השוק בראייה היסטורית, חווינו בממוצע התרסקות אחת לכל 8 עד 10 שנים, עם שיעור צניחה ממוצע של כ-42%". וויקמן ציין כי על פי סקר risk tolerance, המאפיין את רמת הסיכון בתיק לצרכיו של הלקוח, משקיעים רבים אינם מודעים כלל להשפעה על תיק הנכסים שלהם במקרה ושוק המניות יספוג מכה קשה. לדבריו, רוב המשקיעים אינם מודעים לרמת הסיכון שהתיק שלהם חשוף אליו, וכתוצאה מכך הם מקבלים החלטות שגויות בתזמון הגרוע ביותר, כמו מכירת הנכסים עמוק בתוך התיקון. וויקמן טוען שזו "בעיה חמורה". לדבריו, רוב התגובות של אינדיבידואלים להפסדים שאינם צפויים גרועים בהרבה מהתגובות להפסד שנקלח בחשבון כאפשרי. לפי הסקר, רק 57% מהמשקיעים (אלה עם יועץ השקעות וגם אלה ללא) אמרו כי הם מבינים את המושג "risk tolerance". מבין אותם משקיעים, אלו שעבדו עם יועץ השקעות היו מודעים יותר כאשר 68% מהם ענו כי הם מודעים לחשיפת הסיכון בתיק הנכסים שלהם. יחד עם זאת, עבודה עם יועץ השקעות לא עזר מספיק: רק לכ-27% מהמשקיעים נאמר ע"י יועץ ההשקעות כמה הם מסכנים במידה ושוק המניות יחווה נפילה חדה, כאשר 62% מהם מאמינים כי ההפסד בתיק שלהם יהיה נמוך מהחשיפה שלהם למניות. על פי הסקר, כ-57% מהמשקיעים שעובדים עם יועצי השקעות צפויים להיכנס לפאניקה ולמכור בזמן תיקון. התרחיש הגרוע ביותר צריך להיות מובן מאליו. בניית תיקי השקעות לטווח ארוך מכתיבים שרק אחוז קטן מנכסי התיק יהיו במזומן, ולכן כ-90 עד 95 אחוזים מתיקי ההשקעות חשופים לסיכונים של ירידות בטווח הקצר. משקיעים רבים הרגישו את הכאב הזה במשבר הגדול של 2008, למרות שאלו ששמרו על קור רוח והמשיכו להחזיק בתיק הנכסים שלהם עד לרמות השפל של המשבר, זכו להחזיר את כל הפסדם ואף ליצור רווחים בזמן שמדד ה-S&P 500 עלה כ-171% מאז תחילת 2009. ברנדון קרוסו, דירקטור בחברת Edelman Financial Services אמר כי יועצי ההשקעות שממעיטים בסיכונים הפוטנציאליים עושים טעות. "ככל שהלקוחות יהיו מופתעים יותר, כך לרוב הם יהיו מאוכזבים יותר, וזה מתי שהם מתחילים להגיב באמוציות". קרוסו אמר כי הוא מעדיף לקיין דיון גלוי עם הלקוחות על הסיכון בתיקי ההשקעות שלהם. "אתה עושה לעצמך עוול אם אתה פוסח על סך". גם וויקמן ציין כי חשוב ביותר לקיים דיון גלוי ומזכיר את תקופת השפל הגדול. וויקמן אמר כי "אתה צריך לשאול את הלקוח 'במידה ושוק המניות יקרוס ב-35% האם תתלה את עצמך בארון?' " אם הלקוח עונה כן, אז זהו תפקידו של היועץ להתאים את תיק ההשקעות של הלקוח כך שיפסיד פחות במקרה שתרחיש כזה אכן יקרה. וויקמן הוסיף כי "זהו הלקוח שנוטל עליו עצמו הסיכון, לכן הוא זכאי לדעת את הסיכון שהוא לוקח, ואין דרך טובה יותר להעביר ללקוח את המשמעות מאשר לדבר איתו על מקרי קיצון".