מעבר לצפי: סעיף הדיור קפץ ומדד המחירים לצרכן עלה 0.3% בחודש מארס

מחירי הדיור שהוסיפו 0.9% השפיעו על המדד. "מחירי השכירות עלו בשיעור חד יחסית למרות שאין כמעט גידול בכוח הקנייה של הציבור"
עוז מוכתר | (10)
נושאים בכתבה אינפלציה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה את מדד המחירים לצרכן לחודש מארס אשר טיפס 0.3% לרמה של 101.8 נקודות. מדובר בהפתעה קלה לעומת צפי האנליסטים שעמד על תוספת של 0.1%-0.2%. עליות מחירים משמעותיות נרשמו בעיקר בסעיפי הדיור (0.9%), התרבות והבידור (0.4%) והתחבורה (0.4%). ירידות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפי ההלבשה וההנעלה (1.5%), הירקות והפירות (0.4%) והבריאות (0.3%).

בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ציינו מספר מוצרים ושירותים אשר השפיעו באופן ניכר על המדד. העלייה הגבוהה ביותר נרשמה במחיר העגבניות אשר זינק 8.5% החודש. מחירי הלינה במלונות ובתי הבראה זינק ב-4.9%, מחירי הדלק והשמנים טיפסו 2.2% ומחירי שירותי הדיור בבעלות הדיירים הוסיפו 1.2%. לסעיף האחרון יש את המשקל הגדול ביותר על המדד מבין השינויים האמורים.

מתחילת השנה המדד הכללי והמדד ללא ירקות ופירות ירדו ב-0.5%, כל אחד. המדד ללא דיור ירד ב-1% והמדד ללא אנרגיה ירד ב-0.6%. בשנים עשר החודשים האחרונים, עלו המדד הכללי ב-1.3%, המדד ללא אנרגיה עלה

ב-1.5%, המדד ללא ירקות ופירות ב-1.2% והמדד ללא דיור ב-0.6%.

יונתן כץ מלידר שוקי הון הגיב להודעה: "לא היו הפתעות של ממש במדד חודש מרץ אשר עלה ב- 0.3% לעומת התחזית שלנו של 0.2%. חשוב לשים לב שמחירי הדיור במדד (מחירי השכירות) עלו ב- 1.2% (חזינו 0.5%) ועלו ב- 3.7% ב-12 החודשים האחרונים. מדובר בשיעור חד יחסית. למרות שאין כמעט גידול בכוח הקנייה של הציבור (בהסתכלות על השכר הריאלי), מחירי השכירות ממשיכים לעלות, מגמה אשר עלולה להתעצם במידה והממשלה לא תזדרז ליישם מדיניות "מע"מ אפס" עבור זוגות צעירים".

עוד הוסיף כץ: "שוק הנדל"ן נמצא בהקפאה עד לאישור החוק החדש, תופעה אשר מורידה (זמנית) את הביקוש לרכישת דירות ומעלה את הביקוש לשכירות. לא צפוי שינוי בריבית בסוף החודש, זאת על רקע שיפור מסוים במצב הכלכלי ברבעון א', ודאגה גוברת בקרב בכירי בנק ישראל לגבי מדיניות פיסקאלית מרחיבה בשנת 2015".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    פ.פ 15/04/2014 09:50
    הגב לתגובה זו
    רוצה להשמיד את המסכנים בריבית נמוכה ויצירת בועות
  • 6.
    צביקה דורון יועץנדלן 14/04/2014 16:38
    הגב לתגובה זו
    1) זוגות צעירים דוחים קניית דירה ומחדשים חוזים במחירים גבוהים יותר, 2) לקראת פסח ועד ספטמבר גוברים הביקושים לשכירות, 3) משקיעים משלמים הון על דירות ומבקשים תשואה מסוימת, וכדי לקבל את התשואה אין להם ברירה אלא להתאים את המחירים. חשוב להבין שכל עוד 40,000 זוגו מתחתנים בשנה ועוד עשרות אלפי צעירים יוצאים מבית ההורים בתחילת שנות ה 20 לחייהם, הביקוש למגורים בשכירות קיים.
  • ישראל 14/04/2014 18:01
    הגב לתגובה זו
    שרוצים להבטיח את עצמם מסינדולים בחקיקה ומעלים מחיר ליתר בטחון ואוטוטו עליית מחירי השכירות תדביק את עליית מחירי הדירות.
  • 5.
    חחחח 14/04/2014 16:30
    הגב לתגובה זו
    שיפרסמו באיזה חנויות הם עשו את הדגם ואני רץ לקנות שם. איפה שאני קונה המחירים רק עולים
  • 4.
    משה ראשל"צ 14/04/2014 16:27
    הגב לתגובה זו
    עם ישראל היה פחות צמא לכסף(תמעה- בלשון העם) ובא להתלונן כי הממשלה דופקת אותנו אז יכולנו להשפיע על מחירי השכירות
  • 3.
    אני 14/04/2014 14:51
    הגב לתגובה זו
    ומי שמנותק מנסה לשכנע שזה "גשם"
  • 2.
    דמגוגיה יומי=מזמן קפאון בשטח פחות20%=מעמד ביניים עני!!! (ל"ת)
    בלוף נתון הרצהפראייר 14/04/2014 14:41
    הגב לתגובה זו
  • אתה טועה 14/04/2014 18:58
    הגב לתגובה זו
    המחירים עולים!!!!!!!!!!!!
  • 1.
    מחירי שכר הדירה מזנקים בשל יציאת משקיעים מהנדל"ן (ל"ת)
    יש עתיד 14/04/2014 14:39
    הגב לתגובה זו
  • שוקי 14/04/2014 15:19
    הגב לתגובה זו
    החקיקה שמקדם היהיר ולאור עצירת רכישות הדירות. צפו לזינוק אמיתי במחירי השכירות. חג שמח
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.