גרף

זה הגרף שמטיל כעת אימה על המשקיעים - קריסה של 20% ביום אחד?

האם קריסה דומה לזו שנראתה ב-1987 קרובה גם היום? לפחות ע"פ הגרף הבא יש סיבות לדאוג - "לא פוסל מימוש של 10% בחודשים הקרובים"
נושאים בכתבה גרף

לא רק המעו"ף, גם מדד ה-s&p 500 האמריקאי נמצא כעת בשיא כל הזמנים ברמת 1,890.9 נק'. למעשה, מגמת השוק השורי נמשכת כבר חמש שנים, מאז רמת השפל האחרונה שנרשמה ב-3.9.2009. מי שמצא השוואה מפחידה משהו למצב דומה מאוד שנגמר עם הנפילה הגדולה ב-1987 הוא אסטרטג ההשקעות הראשי ב-Wells Capital Management, ג'ים פאולסן.

ההשוואה של פאולסן נסמכת על הגרף הזה של מדד ה-s&p 500. הגרף מראה כי השוק השורי שהחל ב-1982 נמשך 1,274 ימים לפני שהחלה הקריסה ב-1987. בשני המקרים המדד רשם עלייה של כ-175%. על פי הספירה הזו חלפו כבר יומיים מאז היום ה-1,274 לשוק השורי. באותו יום היסטורי מדד ה-s&p 500 הגיע לשיא של 366.7 נק'.

"מעבר לזאת" מציין פאולסן, "אנחנו מצויים במרחק של 37 ימים מעוד נקודת יעד היסטורית כאשר ב-19 באוק' 1987 נרשמה הנפילה היומית הגדולה ביותר במדד ה-s&p 500 בכל הזמנים - קריסה של 20%." פאולסן טוען כי הוא אינו חושב שאנחנו בדרך לשחזור של יום שחור כזה, אבל הוא אינו פוסל מימוש של 10% במדד הזה בטווח של החודשים הקרובים.

פאולסן מוסיף וכותב כי "אנחנו בעיקר רואים כעת את הקשר הברור בין שני הגרפים ובטוחים שגם אתם רואים אותו. שני השוקים השוריים האלה נולדו מתוך מצב של חוסר אמון מוחלט ."

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    אברום 05/04/2014 14:29
    הגב לתגובה זו
    כתבים נכבדים, אולי כדאי שתכתבו על נדידת הציפורים, נושא שיש בו אמת ולא נבואה בלתי אמינה ולא מבוססת. השוק הוא גדול מכולנו. השוק ממש לא קורא את הכותרות. כך שהכותרות שאתם מייצרים הם דרמטיזציה מיותרת.
  • 15.
    שימולב מימושים חדים יביאו לשינוי מגמה-לירידות כולל מפול (ל"ת)
    אביאל בן נקווה 05/04/2014 09:44
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    כתבה שטחית לא מבוססת ולא מסקרת את הסיבה לקריסה שהיתה (ל"ת)
    אליג 04/04/2014 09:48
    הגב לתגובה זו
  • נראה כאחד המדבר מפוזיציה של ממתין המנסה לייצר הזדמנות (ל"ת)
    פאניקה מביאה הזדמנות 04/04/2014 13:29
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    רוביני 03/04/2014 19:15
    הגב לתגובה זו
    לא חסרים צרי עין שיושבים כל היום והלילה וחורשין נבואות שחורות מתוזמנות בדיוק למען אותה מטרה שלשמה הם מצפים וחותרים במגמה עויינת .
  • 12.
    מאיפו הגרף הזה מספר האסטרולוגיה ? (ל"ת)
    22 03/04/2014 18:05
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    בטח היום גם בלילה כלכלי יפחידו אותנו עם הגרף המטופש הזה (ל"ת)
    AMI 03/04/2014 15:00
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ליאת 03/04/2014 14:13
    הגב לתגובה זו
    לפני כמה חודשים פרסמתם את אותה הכתבה. משעמם לכם?
  • אז זה לא השפיע - אולי הפעם זה יגרום להיסטריה. (ל"ת)
    יושב בחוץ ומחכה ומצפ 04/04/2014 13:31
    הגב לתגובה זו
  • לדעתי, היה גרף אחר של המפולת הגדולה ב- 1929 כמדומני (ל"ת)
    אבי 03/04/2014 18:00
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    רובאסט 03/04/2014 14:12
    הגב לתגובה זו
    לזה כמו תמיד , נפילה לא מגיעה שמחכים לה.
  • 8.
    נביא 03/04/2014 13:59
    הגב לתגובה זו
    הקטר הסיני כבר בהאטה המשבר שם יביא למכירת יתרות מטח אמריקאיות ויצירת כאוס לדעתי זה יקרה ב 2015-2016 המעוף יגיע ל 800.
  • 7.
    אורן 03/04/2014 13:12
    הגב לתגובה זו
    שלא יפחידו אותכם בכל מה שקורה תהיה הפוגה קלה ואחכ הכל יהיה כבשיגרה , לפזר את ההשקעה נכון ולא במקום אחד. טכנולוגיה - ביוטק-תקשורת בהצלחה
  • 6.
    111 03/04/2014 12:58
    הגב לתגובה זו
    איך הזמן רץ.... הכל אפשרי בבורסה
  • ברק 03/04/2014 15:24
    הגב לתגובה זו
    יש מצב שאתה טועה, תבדוק שוב
  • 5.
    האחד 03/04/2014 12:45
    הגב לתגובה זו
    כל 7 שנים השוק מתפרק: 87, 94, 01, 08 והקריסה הבאה 2015. מה שאומר שבחודשים הקרובים השוק ידשדש באיזור הפסגה ונמשיך לקרוא על הנפקות הזויות ורכישות הזויות כמו הסכום ששולם עבור וואטסאפ או עבור אוקולוס, ואז העסק יתפרק שוב. כמות הכסף היא סופית, ולכן ברגע שאחרוני המשקיעים שהם הקהל הרחב והתמים שכל השנים ראה את השועלים מרוויחים ובסוף נשבר ונכנס, נכנסים לבורסה ואין כסף חדש שייכנס, השווקים נבלמים ונשארים תקועים באותה רמה שיא, ואז רק צריך לבוא ניצוץ קטן שמפעיל את המפולת. עוד מוקדם למפולת, עוד בערך חצי שנה,שנה זה יגיע.
  • משקיע 03/04/2014 14:24
    הגב לתגובה זו
    מה קרה ב-94? וב-2001 כבר היינו אחרי הנפילה, אז כל התיאוריה שלך מתפרקת
  • האחד 03/04/2014 16:09
    ב94 היתה קריסה עולמית בשווקי האגח, לגבי 2001 הקריסה החלה בסוף 2000 והמשיכה לתוך 2001, אני זוכר כי התחלתי לעבוד בחברה אחת בספטמבר 2000 כשהאופטימיות היתה בשיאה ועברתי לחברה אחרת באפריל 2001 חודשיים שלושה אחרי שהבלאגן התחיל. חוץ מזה זה לא מדע מדוייק, כמו שכתבתי, חצי שנה-שנה
  • 4.
    כל ילד זב-חוטם יודע שהפיצוץ מגיע. (ל"ת)
    ג'נט ילן-ברקוביץ' 03/04/2014 12:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    Y 03/04/2014 12:31
    הגב לתגובה זו
    אין אלטרנטיבה לכסף כל עוד הריבית נמוכה ולכן נמשיך לראות את פמפום הבועה. ברגע שיעלו את הריבית תבוא הקריסה.עד אז תהנו מהבועה הכי גדולה בהסטוריה
  • 2.
    קורא בכוכבים 03/04/2014 12:29
    הגב לתגובה זו
    אתם לא מתביישים לפרסם את הממבו ג'מבו הזה? אתמול עשיתי סיאנס עם הרוח של סטיב ג'ובס הוא אמר לי עליות של 3000% אחוז בשנה הקרובה אולי תעשו גם על זה כתבה?
  • 1.
    בקרוב משקיעי הנדלן באים לעזור לביבי בבורסה (ל"ת)
    מימוש? 03/04/2014 12:21
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.