שוחד בעולם הנדל"ן: מיהם המעורבים ומה באמת קרה שם? הנה הפרטים

לאחר מעצרם של הבכירים בעולם הנדל"ן, Bizportal מנסה לעשות קצת סדר בפרשה הסבוכה
מערכת Bizportal | (3)

הבוקר דיווחה חברת גינדי השקעות לבורסה כי המנכ"לים של החברה מנור גינדי ואורי לוי נעצרו בחשד למתן שוחד לעורך הדין רועי בר, אשר שימש כיועץ המשפטי של העיריות רחובות וראשון לציון. כמו כן הותר לפרסום כי נעצרו היזמים רון יצחקי ומישאל יצחקי. קבלן נוסף מעורב בפרשה, אך שמו טרם הותר לפרסום.

החשד הוא כי עו"ד בר המליץ לוועדות התכנון להגדיל אחוזי בנייה ולהוסיף דירות בפרויקטים תוך קבלת טובות הנאה מהחברות שבונות שם. לפי החשד, בר המליץ לחברה הכלכלית בראשון לציון לאילו חברות למכור את הקרקעות, זאת בהתאם לטובות ההנאה שקיבל. לפי המשטרה מדובר ב"טובות הנאה של מיליוני שקלים".

עו ד גיל דחוח, בא כוחו של עו ד רועי בר, אומר בתגובה: עו ד בר הינו אחד מעורכי הדין המובילים בתחום התכנון והבנייה ומתוקף תפקידו ייצג נאמנה את העיריות תוך שמירה על האינטרס הציבורי. אנו סומכים על הרשויות שיבצעו בדיקה מהירה ומקיפה ומאמינים כי בסיומה יגיעו אף הם למסקנה שעו ד בר פעל על פי הדין."

מדובר בשלושה פרויקטים, שניים בראשון לציון ואחד ברחובות. אחד מהם הוא פרויקט 'וויט' גינדי השקעות שבשליטת מנור גינדי ואורי לוי בראשון לציון. תחילתו של סיפור בשנת 2005 כאשר חברה קבלנית, ששמה טרם הותר לפרסום, רכשה זכויות באותה קרקע. מהלך הרכישה בוצע בליוויו של בר, אשר קיבל לכאורה עמלה בגובה של 1.5 מזכויות הרכישה. ב-2006 גינדי נכנסה גינדי לסיפור כאשר רכשה מהחברה מחצית מהזכויות בקרקע והמשיכה לשלם לבר וליועצים נוספים.

תוספת של 43% לזכויות הבנייה בפרויקט ברחובות

הפרויקט השני בפרשה הינו "חצרות המושבה" ברחובות במקרה זה מעורבים רון יצחקי ומישאל יצחקי. רון יצחקי הינו בעליה של קבוצת יצחקי השקעות ולחברה חלק קטן בפרויקט, כאשר עיקרו מתנהל על ידי חברת ים סוף נדל"ן מקבוצת פפושדו, אשר אינה קשורה לפרשה. מישאל יצחקי, קרוב משפחתו של יצחקי, הינו בעליה של חברת מגדלי מירב, אשר מחזיקה אף היא נתח בפרויקט. לפי המשטרה, עו"ד בר, הנשוי לאחותו של רוני יצחקי, ולפי האמור גם קרובת משפחתו של מישראל יצחקי, פעל בניגוד עניינים כאשר קידם את הפרויקט ולא עדכן את העירייה בגין הקשרים האישיים.

הפרויקט ברחובות כלל במקור 432 יחידות דיור, ביוני 2013 זכו הצדדים לאישור הוועדה המקומית לתכנון ובנייה להגדלת מספר יחידות הדיור ל-620, תוספת של 43% לפרויקט.

הפרויקט השלישי בפרשה הינו 'ראשון לציון הקטנה' של חברת בוני תיכון, שבנייתו החלה ב-2004 וכולל שלושה בניינים ובהם 216 יחידות דיור. החברה מסרה בתגובה: "מנכ"ל החברה נחקר ושוחרר לביתו עוד באותו היום על ידי קצין משטרה ולא הובא כלל בפני שופט. מנכ"ל החברה כופר בחשדות שבגינן נחקר, שעניינן נובע מעסקה שבוצעה לפני כעשר שנים".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מתי 06/02/2014 00:29
    הגב לתגובה זו
    שקלים שוחד, מצופפים את הבניה וזו התוצאה.
  • 2.
    אבי 05/02/2014 12:05
    הגב לתגובה זו
    בנו בנינים של 17 קומות במקום 5 קומות למרות ההתנגדיות סגרו את הנוף והשמש אם זה נכון לתלות אותם בכיכר העיר
  • 1.
    אגח 05/02/2014 11:57
    הגב לתגובה זו
    אולימפיה,חפציבה,פסיפיקה,יורו טרייד, מלרג, אפסק ואחרות. מוכר כמגן מס. פרטים במייל: [email protected]
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.